Schokken HDI 2.0
Romberg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 19-03-2006

Gepost: 04 april 2006 11:51 PM

Wie weet de oorzaak of herkent het volgende probleem:

De motor van mijn C5 HDi 2.0 schokt bij een koude motor, alleen tussen de 1500 en 2000 omw/min. Dit slechts gedurende de 1e kilometer na een start. Bij de Citroëndealer wordt geen fout uitgelezen en komt men er niet uit. 

Bouwjaar 2001/10, km stand 97000, Olie 5W40. Connectorverbindingen met contactspray behandeld.

Profiel  
 
Kaaskop
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 18-05-2005

Gepost: 05 april 2006 12:06 AM
  [ # 1 ]

Re: Schokken HDI 2.0

Romberg schreef:

Wie weet de oorzaak of herkent het volgende probleem:

De motor van mijn C5 HDi 2.0 schokt bij een koude motor, alleen tussen de 1500 en 2000 omw/min. Dit slechts gedurende de 1e kilometer na een start. Bij de Citroëndealer wordt geen fout uitgelezen en komt men er niet uit. 

Bouwjaar 2001/10, km stand 97000, Olie 5W40. Connectorverbindingen met contactspray behandeld.

De mijne doet dat ook, alleen is het een 2.0 16v benzine. Ook geen fout uitgelezen. Gaat naar de dealer, dus wie weet?


Groeten,


Kaaskop

Profiel  
 
kbfifi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 17-04-2006

Gepost: 17 april 2006 01:18 AM
  [ # 2 ]

Die van mij schokt nog wel eens als ik voor een stoplicht sta. Het maakt bij mij trouwens wel uit of je de airco uitzet (ECO mode). Het schokken houdt dan op. De airco zal waarschijnlijk net ff wat vermogen van de motor staan te vragen waardoor ie niet helemaal lekker stationair loopt.

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 18 april 2006 11:45 AM
  [ # 3 ]

Wat bedoel je met schokken? Die van mij schokt ook als ik stil sta met de automaat in N. Heb dat ook nagevraagd bij de garage, maar daar kunnen ze niets aan doen. En bij mij lijkt het wel of het met de brandstof te maken heeft. Wij moeten tegenwoordig van “de zaak” tanken bij de Tango of bij de Q8 en vooral de brandstof van de Tango lijkt wel slechter dan de brandstof die ik vroeger (en nu nog steeds af en toe) haalde bij de Shell. Op Tango diesel loopt ze net even wat minder mooi.

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
Romberg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 19-03-2006

Gepost: 19 april 2006 12:06 AM
  [ # 4 ]

Ik kan het schokken het beste omschrijven alsof de motor bij een constant toerental van +/- 1700 omw/min niet “weet” of er diesel moet worden ingespoten (gas geven) of juist niet(gas loslaten). Het voelt alsof je achter een vrachtwagen rijdt en de luchtwervelingen voelt. Als je vanaf > 2000 omw/ min gas loslaat tot 1500 omw/min, bijvoorbeeld in de 3e versnelling, voel je ook dat dezelfde schokken tussen de 2000 en 1500 omw/min.

Het is geen automaat en overigens tank ik ook bij Tango. Ook ik twijfel wel eens over deze brandstofkwaliteit. Ik heb nu een verstuiverreiniger (Tunap) toegevoegd aan de brandstof. Ik ben benieuwd of er iets veranderd.

Profiel  
 
Jalu
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006

- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 19 april 2006 12:11 AM
  [ # 5 ]

Je hoort in ieder geval wel regelmatig zeggen dat HDi (en ander hogedruk commonrail diesels) motoren erg gevoelig zijn voor slechte brandstof. Ik heb besloten daar geen risico mee te willen nemen en tank niet bij prijsvechters.

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 19 april 2006 11:31 AM
  [ # 6 ]

Ik tank bij de ANWB. Nooit problemen met m’n HDI (2.0 110 pk). Ook de C3 (1.6 16v) drinkt ANWB peut en rijdt daar ook prima op. Dus goedkoop toch goeie brandstof tanken is wel mogelijk….

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 19 april 2006 01:07 PM
  [ # 7 ]

Nou, ik heb het probleem dat wij “verplicht” zijn om te tanken bij de Q8 of de Tango en aangezien er geen Q8 in de buurt zit wordt het Tango. Ben niet zo te spreken over de Diesel daarvan.

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook