

Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Ik heb de boel weer in elkaar gezet, nu op de juiste manier. Daarna proefrit.
Nou wat een feest zeg!
Het is net alsof ik een andere auto heb. Voor veert de auto vele malen beter dan voorheen. Niet te geloven. Waar hij voorheen door leek te slaan op hoge hobbels is dat nu niet meer het geval. Zelfs het genoemde gewiebel is sterk afgenomen. Drempels, maar juist ook kleine oneffenheden zijn nu echt veel beter weggefilterd.
Aan de voorkant. dan… Achter is er nog wel iets aan de hand. Aangezien die bollen van hetzelfde adres komen als waar de demper van de voorkant is geplaatst, zal ik die ook maar eens even nader bekijken.
Hij staat dus weer op pootjes momenteel.
Ik dank u allen voor het meedenken!
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schnouck comme aucun autre.









Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Goed zeg, je bent wel het met succes konijnenhol ingedoken. Soms nodig… Ik heb niet meegedacht, maar mooi forum he?


Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Pffff. LEKKE VEERCILINDER!
Met/door al het gefreubel heeft snoekje besloten in de hoogste stand maar eens even bij de rechter veercilinder het het lekken te slaan. Dan dus niet naar en dus vanuit de lekzak, maar langs de schroefdraad van de moer, resulterend in een plas onder de auto..
Je raadt het al, ik heb een 67-er en toen zat er nog geen extra afdichtring onder de moer om dit type lekkage te voorkomen. Er is is ook geen plek voor een ring, omdat die in naar het schijnt feb ‘68 pas is aangepast voor deze ring.
Nu zit ik te dubben… Een latere moer op de kop tikken en dan daarmee monteren of bij de huidige moer met vloeibare pakking de schroefdraad af te dichten.
Wellicht heeft iemand hier ervaring mee. Ik ga wel de overige 3 afdichtingen vervangen nu ik er toch in zit.
Dus de teflonring, de o-ring en de viltring. Dat is de primaire route van de lekkage natuurlijk. Daarna vindt het blijkbaar een makkelijkere weg via de schroefdraad i.p.v via de viltring naar de lekzak…
Dat het in de hoogste stand gebeurt en verder niet is volgens mij niet zo gek. Normaal is de druk rond ca 100 bar bij rijhoogte. In de hoogste stand is dat echter de druk waarbij de drukregelaar weer afslaat en die is een stuk hoger natuurlijk.
Hoor graag van de deskundigen alhier welke keuze het beste is te maken en waar op te letten .
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schnouck comme aucun autre.














































Totaal aantal Berichten: 43342
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lekkage bij het schroefdraad is eigenlijk altijd een gevolg van een versleten veercilinder. De zuiger polijsten en nieuwe afdichtingen lossen het wel op. Nieuwe afdichtingen zonder de zuiger te polijsten heeft geen zin!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
@Waterman.
Inderdaad lijkt het er op dat de boel niet meer helemaal goed afdicht. Dat is ook de enige plek waar de LHM vandaan kan komen inderdaad. Zuiger zakt onder eigen gewicht zonder veel moeite naar beneden door lage weerstand.
Wat wel opvallend is is dat de auto lange intervals heeft voor het aanvullen van de systeemdruk en bovendien erg lang hoog blijft staan na afzetten motor, Dat zijn zaken die er op duider dat er juist weinig lekkage optreedt.
Tsja.
Maar Polijsten.. je bent de eerste die dat noemt. ik heb al een aantal deskundigen kunnen raadplegen en niemand heeft dat tot nu toe gezegd. Ik vraag me af wat er met polijsten bereikt wordt. Die zuiger is super glad en er is geen krasje te zien.
Hoe zou polijsten in zijn werk gaan?
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schnouck comme aucun autre.














































Totaal aantal Berichten: 43342
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Idylla-le-Schnouck schreef:
Maar Polijsten.. je bent de eerste die dat noemt. ik heb al een aantal deskundigen kunnen raadplegen en niemand heeft dat tot nu toe gezegd.
Vreemde “deskundigen” dan want het is algemeen bekend dat je bij het vervangen van afdichtingen in hydraulische cilinders de zuigers door het (na)polijsten veel beter laat afdichten. Ik vraag me dan af of zo’n deskundige een beetje knappe WTB-achtergrond heeft…
Zie hier hoe dat polijsten werkt:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/180845/P1815
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Ok Helder,
Je noemt wel dat er krasjes en sporen te zien zijn. Dat is bij mij nagenoeg niet aan de orde.
Welke type polijstmiddel heb je destijds gebruikt? Welke fijnheid?
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schnouck comme aucun autre.














































Totaal aantal Berichten: 43342
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Normaal middelfijn middel, maar het is minimaal 10 jaar terug dus 100% zeker weet ik het niet meer. Ik heb de spullen bewaard en gebruik het nog regelmatig als er eens iets aan hydraulische onderdelen geklust moet worden. Ik heb nog een klassieke tractor met hef bv
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Idylla-le-Schnouck schreef:Pffff. LEKKE VEERCILINDER!
Je raadt het al, ik heb een 67-er en toen zat er nog geen extra afdichtring onder de moer om dit type lekkage te voorkomen. Er is is ook geen plek voor een ring, omdat die in naar het schijnt feb ‘68 pas is aangepast voor deze ring.Hoor graag van de deskundigen alhier welke keuze het beste is te maken en waar op te letten .
Ik meen dat Citrotech daar wel een oplossing voor heeft.
Mijn broer (met ook een ‘67er) heeft dat probleem ook gehad en heeft de cilinders opgestuurd.
Ik zal hem eens vragen, ik kom er op terug
Inderdaad Citrotech.
Mijn broer heeft de cilinders compleet met lekzak en veerstang opgestuurd en kreeg ze lekvrij en gereviseerd terug. Scheelt weer geploeter.
Tegenwoordig maken ze ook veercilinders helemaal zelf zag ik.
https://citrotech.nl/shop/product/veercilinder-voorzijde-lhm-ds-sm/
Ik weet niet of de cilinders zelf uitwisselbaar zijn maar dat weten ze bij Citrotech wel.
De veerstang en cup en kogel zijn wel duidelijk anders. Bij de latere typen zijn de cup en kogel los van de draagarmdinges













Totaal aantal Berichten: 1398
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Ik heb achter 2 nieuwe complete veercylinders gemonteerd die langs de schroefdraad en dus naar buiten bleken te lekken. Van een goed merk waar je kunt reclameren, dus even gebeld. Advies was om ze af te kitten op de schroefdraad*. Heb ik gedaan maar ze lekken nog steeds een beetje. Zo weinig dat ik het nog aanvaardbaar vind. Als ik een keer zin heb kit ik ze nog een keer af, maar dan met meer kit, ook op de rubber keerringen. Daarna krijg je het vastgeplakte natuurlijk nooit meer onbeschadigd los.
* ze gaven aan dat ze hun voorraad cylinders preventief ook af gingen kitten.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
H@ns schreef:Inderdaad Citrotech.
Mijn broer heeft de cilinders compleet met lekzak en veerstang opgestuurd en kreeg ze lekvrij en gereviseerd terug. Scheelt weer geploeter.
Tegenwoordig maken ze ook veercilinders helemaal zelf zag ik.
https://citrotech.nl/shop/product/veercilinder-voorzijde-lhm-ds-sm/
Ik weet niet of de cilinders zelf uitwisselbaar zijn maar dat weten ze bij Citrotech wel.
De veerstang en cup en kogel zijn wel duidelijk anders. Bij de latere typen zijn de cup en kogel los van de draagarmdinges
Volgens mij zijn aan de voorkant altijd de cup en kogel vast aan de duwstang (met een beugeltje) en achter altijd los…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43342
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
nee, bij vroege bouwjaren zit die cup vast in de draagarm.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10414
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Jeroen Simons schreef:Ik heb achter 2 nieuwe complete veercylinders gemonteerd die langs de schroefdraad en dus naar buiten bleken te lekken. Van een goed merk waar je kunt reclameren, dus even gebeld. Advies was om ze af te kitten op de schroefdraad*. Heb ik gedaan maar ze lekken nog steeds een beetje. Zo weinig dat ik het nog aanvaardbaar vind. Als ik een keer zin heb kit ik ze nog een keer af, maar dan met meer kit, ook op de rubber keerringen. Daarna krijg je het vastgeplakte natuurlijk nooit meer onbeschadigd los.
* ze gaven aan dat ze hun voorraad cylinders preventief ook af gingen kitten.
Ik vind dat eigenlijk een brevet van onvermogen. Ik heb nog nooit veercilinders gehad die lekten in de bijna 50 jaar dat ik hydraulisch gereden heb.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43342
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eens met Jantje, ik deel die ervaring. Ja, ze gaan lekken, intern, maar ze moeten echt giga gaar zijn of een enorm slechte zuigerpassing hebben voor ze naar buiten gaan lekken. Afkitten? Heb ik echt nog nooit gedaan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste