1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Xantia blijft trillen op snelweg
Dijsss
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 09-11-2021

Gepost: 31 januari 2025 10:25 AM

Hoi!

Ik rijd nu ongeveer 4 jaar vol tevredenheid in mijn Xantia 1.8 16v uit 2001. Medio vorig jaar waren de banden (4x Michelin) aan vervanging toe, en zijn vervangen door 4 Hankook’s. Na deze wissel is de auto gaan trillen op de snelweg. Je voelt het niet echt in het stuur, voornamelijk in de cabine.

Als je boven de 110 gas geeft trekt hij trillend op, eenmaal op 120 (of hoger) lijkt hij te stabiliseren, maar de trilling is dan pulserend. Dus 10 seconden niet, 10 seconden wel.

Als het koud is buiten, duurt het ongeveer 20 minuten voordat dit begint. Daarvoor merk je helemaal niks. Optrekken gaat soepel boven de 110. en je kunt gerust 150 rijden zonder enige trilling.

Ik heb de velgen toen opnieuw laten balanceren zonder succes. Op Marktplaats vond ik voor weinig geld een set velgen met Michelin’s erop, die heb ik als test aangeschaft. Maar… Zelfde probleem, het gedrag was niet veranderd. Ik heb zelfs deze set opnieuw gebalanceerd. Hierdoor heb ik de banden maar uitgesloten.

In deze tijd zijn de remklauwen gaan vastzitten, en was er bij gas los en gas in een klik te horen. De remklauwen, schijven, blokken, slangen en aandrijfassen zijn vervangen. De klik is er niet meer. Maar het trillen nog steeds.

Zowel de garagehouder als ik weten niet meer wat nu de oorzaak kan zijn. Wie o wie heeft een suggestie?
Alvast bedankt!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3765
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 31 januari 2025 01:45 PM
  [ # 1 ]

Uitlijnen ? Speling op de fusiekogels ? Adals achter niet goed ?
Als je ergens speling op de wielophanging hebt dan merk je dat nogal eens doordat je dan het gevoel hebt dat er iets vibreert in de wielophanging en dat merk je het beste hij hogere snelheden.  En ja, dan word eerst naar de banden gekeken.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Dijsss
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 09-11-2021

Gepost: 31 januari 2025 02:25 PM
  [ # 2 ]

Uitlijnen is nog nooit gebeurd in zijn 222.000 kilometers, maar het stuur staat kaars recht. Of zegt dat niks?

Speling heeft hij niet, we zijn destijds alle punten in de ophanging langs geweest. Van de ADALS kan ik me herinneren dat dat aan de wielstand te zien is. Dat lijkt normaal, hij kraakt ook niet over drempels.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 31 januari 2025 02:49 PM
  [ # 3 ]
Dijsss schreef:

Medio vorig jaar waren de banden (4x Michelin) aan vervanging toe, en zijn vervangen door 4 Hankook’s. Na deze wissel is de auto gaan trillen op de snelweg.

Dijsss schreef:

Zowel de garagehouder als ik weten niet meer wat nu de oorzaak kan zijn. Wie o wie heeft een suggestie?
Alvast bedankt!

Als de klacht na de bandenwissel is ontstaan, waarom is er dan niet begonnen met het (tijdelijk) monteren van een ander setje banden????

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Dijsss
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 09-11-2021

Gepost: 31 januari 2025 03:05 PM
  [ # 4 ]

Dat is ook gebeurd:

“Ik heb de velgen toen opnieuw laten balanceren zonder succes. Op Marktplaats vond ik voor weinig geld een set velgen met Michelin’s erop, die heb ik als test aangeschaft. Maar… Zelfde probleem, het gedrag was niet veranderd. Ik heb zelfs deze set opnieuw gebalanceerd. Hierdoor heb ik de banden maar uitgesloten.”

Daarnaast heeft de garage later zelfs nog een andere set die ze hadden liggen gemonteerd. Weer exact hetzelfde gedrag

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 31 januari 2025 05:10 PM
  [ # 5 ]

Excuus. Volledig verkeerd begrepen. Toch is het vreemd dat het probleem zich na die bandenwissel is gaan manifesteren..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10376
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 31 januari 2025 06:15 PM
  [ # 6 ]

Bij mij komt een andere vraag op. Zijn bij meer dan 2 ton de silentblocs van de onderste draagarmen nog nooit vervangen?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Dijsss
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 09-11-2021

Gepost: 31 januari 2025 06:30 PM
  [ # 7 ]

Vind ik ook Waterman, het enige verschil wat mij nog te binnen schiet is dat de nieuwe banden 195 breed zijn, en de vorige 185. Maar aangezien de Xantia tot 205 aan zou moeten kunnen lijkt me dat niet het probleem. Daarnaast is mijn Marktplaats-set wel 185.

Er is 1 onderste draagarmrubber vervangen aan de passagierskant. De andere is inderdaad nooit vervangen. Het rubber ziet er niet geweldig nieuw uit, maar lijkt geen speling te hebben. Kan natuurlijk wel gezien de leeftijd.

Ter verduidelijking; stel ik rijd 120 en geef vol gas (de auto moet dan al een goede 20 minuten gereden hebben, anders is alles soepel). Met accelereren begint de koets dan te trillen; niet het stuur. Als ik dan op een normale snelheid kom trilt de auto nog steeds, maar nu met een soort pulserende timing. Soms een paar meter soepel, soms weer trillende.

Wat ik hier raar vind is dat het niet gebeurd als het koud is, en de auto dat ook is. Je kunt de klok er bijna gelijk op zetten dat na 20 minuten de tril er weer in komt. 

 

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2133
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 31 januari 2025 06:31 PM
  [ # 8 ]

Een achterwiellager dat minder is geworden wellicht? Als het warmer wordt na rijden doet dat wellicht iets met de smering van dat lager?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 31 januari 2025 07:27 PM
  [ # 9 ]

Vanwege het feit dat je met een koude auto geen last hebt en met een warme wel, gecombineerd met je opmerkingen over acceleratie verdenk ik toch een aandrijfas en dan met name de kant die aan de bak zit. Vet wat in de koppeling zit is koud veel dikker dan warm en enige ruimte op de kogels of de glijbanen waar de kogels in opgesloten wordt door dik vet wel opgevangen en met dun warmer vet niet..

De assen die je hebt laten monteren, waren die nieuw of revisie?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10376
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 31 januari 2025 07:48 PM
  [ # 10 ]

Je bent me net voor.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Dijsss
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 09-11-2021

Gepost: 31 januari 2025 09:00 PM
  [ # 11 ]

Dank voor jullie reacties tot dusver!

Ze zijn nieuw, of als dusdanig verkocht. Het zou natuurlijk kunnen dat deze hetzelfde defect hebben als de nog originele vorige. Maar is dat niet erg toevallig?

Het was volgens de garagist en mijn eigen zoektochten online best een uitdaging om de juiste te vinden. De “lange” aandrijfas is nog makkelijk van SKF te krijgen, de “korte” heeft weken geduurd om op te sporen.

Ik moet zeggen dat het sinds de nieuwe aandrijfassen wel een klein beetje verbeterd is, het is niet meer zo erg als voor de wissel. Maar zeker nog aanwezig.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3765
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 31 januari 2025 09:09 PM
  [ # 12 ]

Over die banden:
Het is niet de breedte, maar de afrolomtrek die je in de gaten moet houden: Als ik het goed heb is een 1.8 geleverd met 185-65-15 banden,
Die zou je kunnen vervangen door 195-60-15.
Ik kan je niet aanbevelen om 205-60-15 te monteren: Die werden alleen gebruikt voor de zwaardere motorisaties.

Assen lijkt me een goed punt om naar te kijken.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2374
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 31 januari 2025 09:21 PM
  [ # 13 ]

En die laatsten zaten om 6J velgen. Standaard liggen er 5.5J’s onder de Xant 2.
Wat er zeker niet onder moet zijn 195/65-15 banden. Die hebben niet alleen een te grote afrolomvang, maar ze lopen ook aan in extreme omstandigheden.

Nog een opmerking over dat trillen.
De Xant is daar erg gevoelig voor, ik heb dat aan den lijve ondervonden bij de Xant’s die ik gehad heb en waarmee ik bijna 15 jaar gereden heb.
Van belang is daarbij ook de sporing. Als die praktisch nul is, ontstaan er makkelijk trillingen. Met een paar mm sporing druk je de speling eruit tijdens het rijden.
En dat de trilling niet altijd aanwezig is, maar “in een tijdsritme” verandert, kan terug te voeren zijn op iets andere afrolomvang links en rechts. Op bepaalde momenten heffen trillingen elkaar dan op, op andere momenten versterken ze elkaar.
En hoe zit het met de hoogteslag van de banden? Ook daar is de Xant gevoelig voor, alleen perfect rondlopende banden hebben dat probleem niet.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 31 januari 2025 09:25 PM
  [ # 14 ]

Over de assen: heel veel asleveranciers verkopen hun assen als nieuw maar in werkelijkheid betreft het een gebruikte as waar een nieuwe wielzijde homokineet op is gezet, vers vet in de bakzijde koppeling, nieuwe hoezen en een laag verf. Ik heb met assen van SKF onwijs gezeik gehad in m’n subaru. Ook als een nieuwe as gekocht, en daarna trillen. Eigenwijs als ik ben de nieuwe as uit elkaar gehaald en ja hoor, de koppeling aan de bakzijde was gewoon gebruikt en vertoonde slijtage op de banen waar de tripoidekogels in vallen. Helemaal ruk dus en uiteindelijk voor 700 euro een echt nieuwe as van de subaru-dealer laten komen en daarmee was het opgelost.

M’n Volvo c70 idem, uiteindelijk bleek dat alleen de aandrijfassen van Marelli, Made in China, echt 100% nieuw zijn…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 458
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 31 januari 2025 09:51 PM
  [ # 15 ]

Kan het zijn dat bij het wisselen van de banden per ongeluk de rijhoogte op de vooras is ontregeld?
Bijvoorbeeld doordat de stabilisatorstang is opgedrukt.

Ik had vergelijkbare klachten na vervanging van de wieldraagarmen, toen was de rijhoogte van de vooras verkeerd afgesteld.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Een half miljoen km.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook