1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Hard veren vooraan
DrLosch
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 25-04-2014

Gepost: 02 februari 2025 07:07 PM

Dag iedereen,

Ik heb een irritant probleempje bij m’n 25ie Pallas uit 1984.

De wagen verwerkt dwarsnaden, kasseien en putdeksels ontzettend hard. Bij vluchtheuvels en niveauverschillen blijft de carrosserie mooi waterpas, de wagen stuitert niet. Echter, kleine oneffenheden zorgen altijd voor een harde knal doorheen de carrosserie, het lijkt wel alsof ik met een Golf GTI op de baan ben. Het lijkt mij ook dat de vering vooraan niet uitveert: als ik van een drempel afrijdt dan “valt” de wagen van de drempel af terwijl je diezelfde drempel aan de achterkant amper voelt..

Vooraan zitten nieuwe veerbollen, het gedrag is net hetzelfde als met de vorige bollen.
De hoogte is ondertussen perfect tot op de milimeter afgeregeld zoweel voor als achter.
Ok, de banden zijn chinees en niet de beste, maar achteraan zitten dezelfde banden en daar rijdt hij als op een wolk.

Welke zaken hebben nog invoed op dit gedrag? kunnen de veerpoten vast komen te zitten?

Alvast bedankt voor jullie inzicht.

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 228
Geregistreerd: 27-09-2010

- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 02 februari 2025 07:38 PM
  [ # 1 ]

Wat invloed kan hebben bij deze klacht is te hoge bandenspanning of het gebruik van een type band met een (te) stugge wang/loopvlak…

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1250
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 02 februari 2025 07:58 PM
  [ # 2 ]

Ik geloof niet in de banden. Als je hem voor en achter naar beneden drukt met de hand, gaat dat dan soepel? Dat moet makkelijk gaan.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3780
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 02 februari 2025 08:04 PM
  [ # 3 ]

Ja, als je veercilinders voor versleten zijn ( hoeveel kilometers heeft je CX al gemaakt) dan veert hij ook stug. Die dingen hebben niet het eeuwige leven, en als ze slecht “lopen” dan is de vering ook slecht.
Dus: Kijk eens hoe hij inveert als je met de hand een hoek aan de bumper naar beneden duwt: Komt hij dan ook weer omhoog ? Zoals de vorige poster zegt. En omgekeerd: Optillen: Dan moet hij zacht naar beneden gaan daarna, niet vallen.
Alle 4 de hoeken doen en dan met elkaar vergelijken.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
DrLosch
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 25-04-2014

Gepost: 02 februari 2025 08:07 PM
  [ # 4 ]

Ik vind hem vooraan ook nogal stroef om in te duwen, ja.. kan dit aan de veerpoten zelf liggen, of aan een drukregelaar,...?

Als ik hem op de laagste stand zet zakt de wagen heel vlot naar beneden, dus aan de draagarmen ligt het denk ik ook niet.

Het is echt wel in zodanige mate hard dat ik echt betwijfel dat het aan de banden ligt. De bandenspanning staat al wat lager ook

Profiel  
 
DrLosch
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 25-04-2014

Gepost: 02 februari 2025 08:14 PM
  [ # 5 ]

Optillen heb ik nog niet geprobeerd…
Er staat 95000km op de teller, ik ga ervanuit dat hij er 195000 heeft, in het slechtste geval 295000. Nobody knows.. Very Happy

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10391
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 februari 2025 08:49 PM
  [ # 6 ]

Weet je zeker dat het de goede bollen zijn en op de juiste druk?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4926
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 03 februari 2025 03:48 PM
  [ # 7 ]

Niet geheel onbelangrijk: wat is de staat van de LHM?
Maar inderdaad: de indruk / optil test gaat veel inzicht geven, daarmee kan je het bandengedrag ook wel redelijk uitsluiten.
Welke banden zitten er eigenlijk onder? (maat, spec?)

Het ligt niet aan de drukregelaar: die regelt, zoals gezegd, de druk van je hydraulische systeem.
Als deze heel veel hoger of lager zou zijn, dan zou je het ook merken op andere subsystemen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
WebmasterGS
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 01-03-2008

- CX 25 GTI AUT
Gepost: 04 februari 2025 08:19 AM
  [ # 8 ]

Heb dat gehobbel en vreemde dwars veering ook eens gehad, vooral met het nemen van drempels goed merkbaar. Met nieuwe bollen was dat gelijk over. Ik hoop dat de nieuwe bollen die je er op hebt gezet goed zijn.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 februari 2025 08:22 AM
  [ # 9 ]

Door de hoogte regelaar(s) is de druk in de veerpoten / onder de bollen altijd het zelfde. ook als de drukregelaar een te hoge druk afregelt.
Bij een druk onder +- 100 bar komt de auto niet omhoog.

Ik zou zeggen: trek er eens een bol of 2 af en meet de initiaal druk.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27943
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 04 februari 2025 07:54 PM
  [ # 10 ]

Chineese (C merk) banden zijn berucht om de slechte kwaliteit, zeker als ze wat ouder worden.
Dat ze het achter beter lijken te doen kan ook te maken hebben dat er bij een CX veel minder gewicht op de achteras ligt, dat verschil is een stuk groter dan bij de gemiddelde auto.

Je zou voor en achter eens kunnen wisselen of dat iets van invloed heeft. Beter nog, setje A merk banden plaatsen, ook al lost het je probleem niet op ben je alsnog beter af.

Zoals al vermeld is, wanneer is de LHM voor het laatst ververst en filter schoongemaakt? Oude LHM wordt qua kleur of meer richting geel of bruin in erge gevallen zwart.

Profiel  
 
pbrink
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 24-11-2012

Gepost: 04 februari 2025 11:42 PM
  [ # 11 ]

Toeval bestaat schijnbaar, heb gisteren gezocht op dit issue en het kan ook lucht zijn in het systeem.

Zie dit oude draadje: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/199975/

Bij mij zitten er geen nieuwe bollen op maar is tie(ze) keihard aan de voorzijde nadat alles los is geweest(achter heeft zichzelf wel goed ontlucht). En daarvoor veerde die prima. Ik dacht dat het veersysteem zelfontluchte maar misschien is dat iets te optimistisch. De XM doet dat iig. wel. Ook bollen gewisseld en gelijk resultaat.

Ik ga het ook van de week eens proberen of het lukt zoals hier omschreven: viewthread/199975/

Elke CX heeft roest alleen wist je het nog niet.

XM: https://myalbum.com/album/ca8vyvJH4oNKCE/
CX: https://myalbum.com/album/RAg8zUaoebXgtR/

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 februari 2025 08:48 AM
  [ # 12 ]

keihard is vrijwel zeker een of 2 kapotte bollen. Meten is weten!  Er zijn in NL veel bedrijven/ particulieren die bollen kunnen testen. Haal die bollen eraf en kom maar langs!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
pbrink
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 24-11-2012

Gepost: 14 februari 2025 12:30 PM
  [ # 13 ]

Nu ben ik natuurlijk van het type dat alles zelf wil doen. Dus eerst probleem 1 opgelost, het maken van een bollentester Rolling Eyes

En ja het is zoals Bogaard77 al zegt vwb. de CX: 1 bol = 0bar en de andere gaat wel tot 100bar. Dus allebei van weggooi kwaliteit. IK ga ze nog openslijpen want ik wil natuurlijk wel zien wat er dan kapot is. Maar nu vraag ik mij af waarom? De CX veerde goed en de bollen zijn alleen een aantal maanden eraf geweest, dus drukloos, of was de bol met 0bar soms al kapot?

Maar nu een ander verhaal: De XM had aan de voorzijde bollen die in 2008 zijn bijgevuld. Stond datum op en er zaten navul nippels op. Ook die was hard geworden aan de voorzijde maar vanwege de toch al oude bollen direkt nieuwe erop gezet wat het probleem oploste. Nu test ik die oude bollen want ik gooi niet veel weg en blijkt dat ze allebei nog 60bar hebben. Dus begrijp ik niet waarom de XM totaal niet veerde aan de voorzijde en ga ik toch weer denken dat het niet altijd de bollen zijn die het probleem veroorzaken. Blijkbaar is dan niet alles wat het lijkt. Zodra ik probleem 2 heb opgelost(zelf bollen vullen) ga ik deze bollen vullen en testen op de CX. Als dat niet mocht werken ja dan gewoon nieuwe erop Smile

Afbeelding Bijlagen
bollen-tester.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Elke CX heeft roest alleen wist je het nog niet.

XM: https://myalbum.com/album/ca8vyvJH4oNKCE/
CX: https://myalbum.com/album/RAg8zUaoebXgtR/

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4926
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 14 februari 2025 12:35 PM
  [ # 14 ]

Pas je wel op met zelfgemaakte hydrauliek onderdelen? Een spuiter van 100 bar gaat dwars door je lichaam heen.
Hydraulische vloeistof injectie is nogal gevaarlijk voor je lichaam, google maar eens.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1354
Geregistreerd: 30-11-2009

- Overig KIA Ceed Break 1,6-GDi PHEV
Gepost: 14 februari 2025 12:45 PM
  [ # 15 ]

Lees voor 100 bar: 170 bar (eigenlijk 17 MPa),

Adri

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook