Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jarbekkers schreef:
Net de remklauwen getest met een hulp. Draaiende motor en hulp op rem laten trappen. Alle remblokjes zitten vast tegen de remschijven en zodra de rem losgelaten wordt, komen ze allemaal weer een beetje los….
En heb je de remklauwen goed gecentreerd voor je ze hebt vastgezet?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hallo Waterman, ja volgens de procedure in het WHB.
Overigens heb ik nu 2 ritten achter de rug sinds ik gisteren op o.a. advies van Bogaard de linker handremtang los heb gedraaid en omhoog geduwd en weer vastgezet. En… geen hard schurende geluiden meer waargenomen onder geen enkele conditie. Dus langzaam uitrijden, bocht naar rechts of links, etc.
Het moet dus wel de handremtang zijn geweest die boven op de remschijf schuurde, want de koeltunnels maken een veel lichter geluid als de remschijf er langs schuurt.
(hand)Remmen werken nu weer helemaal goed, mede dankzij jullie.
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 10381
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dus toch niet de stuurstang, maar de remschijf die aanloopt in de remklauw(-tang)...leerzaam.
Zo heb ik de laatste tijd gezocht naar een trillend hitteschild, maar dat bleek de vlampijp (downpipe) te zijn waarvan de beugel naar het motorblok was los getrild !
Waarschijnlijk is de buitenrand van je remschijf iets gaan roesten waardoor de diameter een fractie groter werd. De officiele lezing is 4 mm afstand, oftewel met een boortje of inbussleuteltje van 4 mm tussen remschijf en handrem de bouten weer vastzetten (100-110 Nm).
Top dat het opgelost is!
Totaal aantal Berichten: 10381
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je goed kijkt zie je dat bij een intacte DS de stuurstang nooit tegen de remschijf kan komen.
Dat was een ander probleem.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
De term stuurstang was i.v.m. de titel van het topic.
Dit had eigenlijk “..spoorstang tegen velg ...” moeten zijn, maar het verhaal was wel duidelijk.
En uiteindlijk bleek de oorzaak dus “remschijf tegen handremtang” te zijn.
Da’s het leuke van een DS, altijd weer vol verrassingen
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
het probleem van de spoorstang die tegen de velg komt is nog niet opgelost..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10381
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik dacht van wel.
Zie post #39.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.