2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Hard veren vooraan
pbrink
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 24-11-2012

Gepost: 14 februari 2025 01:12 PM
  [ # 16 ]

Oh ja, ik pas zeker wel op met zelfgemaakte hydraulische tools. Net zoals bij het werken aan de hydrauliek van de Citroen’s.

@Adri jouw Mpa: wat wil je daarmee zeggen? Ik denk altijd en alleen in Bar…..je denkt toch ook niet in Inches?

Elke CX heeft roest alleen wist je het nog niet.

XM: https://myalbum.com/album/ca8vyvJH4oNKCE/
CX: https://myalbum.com/album/RAg8zUaoebXgtR/

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9453
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 februari 2025 01:23 PM
  [ # 17 ]
pbrink schreef:

Mpa: wat wil je daarmee zeggen? Ik denk altijd en alleen in Bar

Bar is geen eenheid in het SI-stelsel, Pa (= Pascal) is dat wel, 1 Pa = 1 N/m2.

1 Bar = 1000 hPa oftewel 100.000 Pa

1 MPa = 1.000.000 Pa, vandaar 170 Bar = 17 MPa.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1354
Geregistreerd: 30-11-2009

- Overig KIA Ceed Break 1,6-GDi PHEV
Gepost: 14 februari 2025 01:43 PM
  [ # 18 ]

Dan toch nog maar even de puntjes op de i.
Eenheden worden in principe met kleine letters geschreven, behalve als ze zijn afgeleid van een eigennaam (zoals Newton, Ampère, Pascal, enz.). Het is dus bar en niet Bar, hoewel hij niet tot het SI behoort. Het SI eenhedenstelsel is nu 47 jaar geleden wereldwijd ingevoerd, ook door de VS (maar die vegen hun gat ermee af).

Overigens is het mij een gruwel als het vermogen van een elektromotor (en verbrandingsmotor) wordt uitgedrukt in pk.

Adri

Profiel  
 
pbrink
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 24-11-2012

Gepost: 14 februari 2025 05:38 PM
  [ # 19 ]

Tja, ik snap jullie “probleem” nu en waarschijnlijk ben ik gewoon te oud. Want ik gebruik altijd al bar, pk’s en mijn auto rijdt 1 op x km ipv. x liter / 100km wat ook ouderwets is. Ik voel mij nu net een Amerikaan.

Ik ben dan weer wel van de V, A, W en Ohm’s want die zijn er tot in den treure ingestamped! En ik weet dan ook dat 1 pk overeenkomt met 736Watt uit het hoofd. Dus als je het over elektromotoren hebt…....

Elke CX heeft roest alleen wist je het nog niet.

XM: https://myalbum.com/album/ca8vyvJH4oNKCE/
CX: https://myalbum.com/album/RAg8zUaoebXgtR/

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3780
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 14 februari 2025 06:15 PM
  [ # 20 ]

Die V, A, W en Ohm zijn de SI eenheden, niks veranderd.
De MPa daar wen je snel aan.

Die pk’s zijn een relict in het kW tijdperk, maar goed oude gewoontes gaan niet snel weg.
Maar inderdaad: Elektromotoren aangeven in pk’s dat lijkt me ook niet echt handig als je alles in de elektrische wereld al in kW aangeeft.

Dus die PSA elektromotoren van 136 pK, die zijn gewoon 100 kW en dan zijn er nog de 110kW en de 170 kW elektromotoren, van dus 150 pk en 230 pk, als je dat zo wil zien.
Je kunt die toch niet 1-op-1 vergelijken met een verbrandingsmotor: Een verbrandingsmotor wordt geacht zijn vermogen langere tijd te kunnen. leveren, de meeste elektromotoren worden aangegeven met hun piek vermogen, dan kun je niet permanent gebruiken.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9453
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 februari 2025 06:39 PM
  [ # 21 ]

Watt is geen SI-eenheid, het is namelijk J/s.
Velen spreken de J uit als “sjoel”, volledig incorrect, want de beste brave man was een Schot en geen Fransoos.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1354
Geregistreerd: 30-11-2009

- Overig KIA Ceed Break 1,6-GDi PHEV
Gepost: 14 februari 2025 10:32 PM
  [ # 22 ]

We dwalan langzaam af, maar hier moet ik toch even ingrijpen.
Het Si-stelsel omvat 7 grondeenheden (lengte, massa, tijd, enz.) en een hele rits afgeleide eenheden waaronder watt (W) en joule (J). Dat is de eenheid van energie/arbeid en dat is kracht maal weg, ofwel N.m
Het was ooit de bedoeling om een ideaal coherent systeem te maken, maar met zoveel landen gedurende 100 jaar vergaderen leverde uiteindelijk op 1 jan ‘78 een stelsel met aardig wat compromissen. De ergste vind ik de grondeenheid van massa (kg) die is afgeleid van de eenheid gram van het oude cgs stelsel. Hadden ze maar naar de kleine landen geluisterd. Die wilden er E (Einstein) van maken.

Adri

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4926
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 14 februari 2025 11:28 PM
  [ # 23 ]

De tering zeg, word ik later ook zo?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9453
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 februari 2025 11:50 PM
  [ # 24 ]

Zeker, maar nu weer on topic. Smile

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1354
Geregistreerd: 30-11-2009

- Overig KIA Ceed Break 1,6-GDi PHEV
Gepost: 15 februari 2025 09:47 AM
  [ # 25 ]
Nielsje schreef:

De tering zeg, word ik later ook zo?

Dat is niet te hopen. Het ergste is het voor je omgeving.

Adri

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10391
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 15 februari 2025 10:48 AM
  [ # 26 ]

Laughing

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
pbrink
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 24-11-2012

Gepost: 15 februari 2025 12:03 PM
  [ # 27 ]

Nu echt terug on-topic, voor het SI stelsel mogen jullie best een nieuw topic openen wmb.cheese

Ik heb maar eens even 3 bollen ontleed, zie de foto.

Bij alle bollen mankeert er niets aan het metalen deel, want ik had hier eea. gelezen over metaal moeheid hiervan. Kijk maar eens naar deze topic: https://frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?t=65662 Ook interessant!

1-de bovenste is van CX voorzijde, het kunsstof is keihard geworden en vertoond scheuren.
2-de middelste is ook van CX voorzijde, en ook hier hard kunsstof maar in mindere mate maar ook wat scheurtjes waardoor het ingedrukt is waarschijnlijk. Wellicht is deze ingedrukt toen bol no1 het begaf.
3-deze is van de XM achterzijde en gaf 0 bar bij het testen. Maar…hier is niets te zien vwb. defecten ik vermoed dat deze bol door de tijd heen zijn druk heeft verloren maar eigenlijk niet kapot was. Het kunststof is dan ook heel fexibel en ik denk dat deze gewoon gevuld had kunnen worden.

Als warmte leid tot verharding van het kunststof dan zou deze logica kunnen kloppen dat de bollen onder de motorkap hier last van hebben en aan de achterzijde niet.

Misschien moeten bollen onder de motorkap lucht of water gekoeld worden.Rolling Eyes

Afbeelding Bijlagen
IMG_20250215_112953600-small.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Elke CX heeft roest alleen wist je het nog niet.

XM: https://myalbum.com/album/ca8vyvJH4oNKCE/
CX: https://myalbum.com/album/RAg8zUaoebXgtR/

Profiel  
 
bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 647
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 15 februari 2025 12:59 PM
  [ # 28 ]

Nou, je maakt er wel werk van zeg ! blijft leuke materie, en het mág een keer stukgaan hé !

Het is immers zeer oud, en de kunststof v/d membraan kan ook ooit met een ongeschikte olie in contact zijn geweest, wie wéét wat er ooit in het vat heeft gezeten in 40 jaar?  Ik kijk er niet van op dat er zelfs ooit motorolie in het vat is gegooid om thuis te komen….. en inferieure lhm doet ook niet goed.

Maar om de bollen nu te gaan koelen??  t’is een idee , dat wel…..

Koop een goed setje gebruikt bij de betere cx monteur en laat hun ze vullen, ik heb ipv 55 vóór (xant hdi) lekker 65 erin gedaan,  was echt geweldig, en bij de volgende vulling doen we er nog 10 bij. Kijken of ie dat aan kan. ( mijn wagen, mijn keuze , dus dit is géén advies )

ALI blabla en de 40 rovers?

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2385
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 februari 2025 01:13 PM
  [ # 29 ]

Een beetje meer druk in de bol maakt ‘m “comfortabeler”.

Maar nog meer druk kan ervoor zorgen dat het membraan bij het uitveren van de auto tegen de onderkant van de bol komt omdat alle LHM dan in de veercilinder gekomen is.
En dan is er geen sprake meer van “vering”, da’s een harde klap.

In een normale situatie staat het membraan ongeveer in het midden, met de auto in de gewone rijstand.
Grofweg is dan 200 cc van een 400 cc bol LHM.
Als je de voordruk aanzienlijk verhoogt, wordt die 200 cc navenant kleiner, vandaar…..

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 647
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 15 februari 2025 01:17 PM
  [ # 30 ]

Dat is het leuke van zelf kunnen (mogen) vullen en uitproberen hé. Er is al veel geschreven over bollen , en als je op safe wilt gaan, dan neem je de voorgeschreven druk, dan rijdt een cx prima. Maar als de mogelijkheid er is , dan wil ik graag wat spelen met de druk en zelfs met de soort bol.

ALI blabla en de 40 rovers?

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook