PT 130 Distributieriem voortijdig vervangen
willemstruik54
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 08-06-2023

Gepost: 15 februari 2025 07:55 PM

De auto is van november 2021 en had 57.800 km gelopen. De distributieriem vertoonde tijdens de jaarlijkse onderhoudsbeurt in december 2024 tekenen van slijtage, kleine haarscheurtjes. De monteur adviseerde mij om de riem te vervangen. Volgens het instructieboekje schrijft Citroen een onderhoudsinterval voor van 158.000 km of negen jaar. Omdat ik (ca. vijf weken) overtijd was kon volgens Citroen Nederland geen aanspraak worden gemaakt op coulance. Jammer maar helaas en heb ik de riem uiteraard meteen tijdens de onderhoudsbeurt laten vervangen. Er zit nu een verbeterde riem op van de zevende generatie en een ander soort motorolie Total Quartz Ineo RCP 5w30. Deze nieuwe riem dient nu na 100.000 km te worden vervangen. We gaan het zien hoelang deze meegaat.

Profiel  
 
Gepost: 15 februari 2025 08:18 PM
  [ # 1 ]

die interval van het instructieboekje kan je vergeten, die is veranderd naar 6jaar of 100000km wat ze ook nooit halen overigens…
wat helpt is GEEN E10 tanken dat is sowieso super slecht en weinig korte stukjes dan gaat het vaak goed…. en de juiste voorgeschreven olie gebruiken hierbij is de total 5w30 RCP de juiste dat was voor heen de 5w-30 ineo

C5 Meet en Drive (Bestuur)
Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 februari 2025 08:30 PM
  [ # 2 ]

Volgens het boekje mag er gewoon E10 in….

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3778
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 15 februari 2025 08:52 PM
  [ # 3 ]

Die riemen worden aangetast door een aantal zaken:
- De verkeerde olie, en dat is heel gevoelig: Alleen die volgens Stellantis voldoen aan B71-2290 spec zou ik gebruiken, dat de fabrikant van de olie hem aangeeft als B71-2990 of goed vindt is niet genoeg. . Een andere olie kan viscositeit verbeteraars etc bevatten die de riem aantasten. Ik zou er dus die Total Ineo RCP in doen.
- Ethanol in de benzine door blow-by.
Als je regelmatig langere afstanden rijdt wordt de olie warm en verdampt de ethanol snel.
Maar als je veel korte stukjes rijdt en niet regelmatig de motor warm rijdt, en dus weinig rijdt dan is die ethanol in de benzine door de blow-bye een potentieel probleem. Dan kun je beter 98 tanken. ( En als je weinig rijdt dan maakt dat toch niet veel uit in de kosten).
- Service interval: Als je weinig rijdt kun je beter de olie 1 keer per jaar al laten vervangen: Dan heeft de vervuiling minder kans. De “dood in de pot” voor deze motor is weinig rijden en iedere 20.000 km of meer een beurt.

Ondanks de slechte naam van die riemen rijden en honderden duizenden auto’s rond met die riemen die vele kilometers zonder problemen rijden. 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2384
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 februari 2025 11:50 PM
  [ # 4 ]
ZX1.4i schreef:

Volgens het boekje mag er gewoon E10 in….

Dat staat ook in het boekje van mijn C5AC-Hy.

Maar ik doe dat niet, wetende dat de alcohol die daarin zit slecht is voor de motor in mijn auto. Ik tank dus E98 zonder alcohol.
Zie ook DIT verhaal.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
willemstruik54
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 08-06-2023

Gepost: 20 februari 2025 02:20 PM
  [ # 5 ]
AaronKers schreef:

die interval van het instructieboekje kan je vergeten, die is veranderd naar 6jaar of 100000km wat ze ook nooit halen overigens…
wat helpt is GEEN E10 tanken dat is sowieso super slecht en weinig korte stukjes dan gaat het vaak goed…. en de juiste voorgeschreven olie gebruiken hierbij is de total 5w30 RCP de juiste dat was voor heen de 5w-30 ineo

De auto is nieuw aangeschaft en wij rijden gemiddeld 19.000 km / jr. Ook het onderhoud is bij de Stellantis-Citroen dealer uitgevoerd. Met de ritten van gewoonlijk 18 km komt de motor naar mijn idee voldoende op temperatuur. Ook tank ik uitsluitend Shell of BP benzine. Bij de onderhoudsbeurten is respectievelijk Total Quartz 0W30 ACEA C2, Shell Helix Ultra pro APL 0W30 toegepast en de laatste beurt december 2024 Total Quartz Ineo RCP 5w30. VErder zie ik geen sludge vorming onder de oliedop. Ik denk dat ik gewoon de pech heb van een mindere kwaliteit riem.

Profiel  
 
Gepost: 20 februari 2025 03:16 PM
  [ # 6 ]
willemstruik54 schreef:

Ook tank ik uitsluitend Shell of BP benzine. .

Tank je echt BENZINE 98? of die E10 troep? want ookal heb je geen sludge vorming onder je dop (dat heb je namelijk alleen bij korte stukken waarbij de ethanol water aan trekt.. maar E10 is ook een Boosdoener van het aanvreten van de riem bij deze motoren.  het word niet voor niks gevraagd Wink

C5 Meet en Drive (Bestuur)
Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3778
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 februari 2025 05:27 PM
  [ # 7 ]

Ik denk dat je garage gewoon voorzichtig is en bij de minste waarneming van schilfertjes de riem vervangen heeft. Lijkt me een goede zet, en nu ben je weer ok voor 6 jaar of 100.000 km.
Ik denk niet dat we hier opnieuw de discussie over die riemen moeten voeren.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 20 februari 2025 07:37 PM
  [ # 8 ]
willemstruik54 schreef:
AaronKers schreef:

die interval van het instructieboekje kan je vergeten, die is veranderd naar 6jaar of 100000km wat ze ook nooit halen overigens…
wat helpt is GEEN E10 tanken dat is sowieso super slecht en weinig korte stukjes dan gaat het vaak goed…. en de juiste voorgeschreven olie gebruiken hierbij is de total 5w30 RCP de juiste dat was voor heen de 5w-30 ineo

De auto is nieuw aangeschaft en wij rijden gemiddeld 19.000 km / jr. Ook het onderhoud is bij de Stellantis-Citroen dealer uitgevoerd. Met de ritten van gewoonlijk 18 km komt de motor naar mijn idee voldoende op temperatuur. Ook tank ik uitsluitend Shell of BP benzine. Bij de onderhoudsbeurten is respectievelijk Total Quartz 0W30 ACEA C2, Shell Helix Ultra pro APL 0W30 toegepast en de laatste beurt december 2024 Total Quartz Ineo RCP 5w30. VErder zie ik geen sludge vorming onder de oliedop. Ik denk dat ik gewoon de pech heb van een mindere kwaliteit riem.

Met stukjes van 18 km wordt jouw motor echt niet warm, daar is meer voor nodig.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3778
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 februari 2025 10:15 PM
  [ # 9 ]

Dat hangt er van af wat je warm noemt: Technisch gezien is die motor dan wel warm, moderne motoren zijn gemaakt om snel op te warmen en alle passingen kloppen dan etc.
Maar om water of ethanol uit de olie te verdampen is dat niet warm genoeg. zul je inderdaad langer moeten rijden en op hoger vermogen. Maar dat doet vrijwel niemand meer.
Maar korte service intervallen aanhouden helpt ook. Ik zou met 19.000 km per jaar minstens 1 keer per jaar olie verversen, en niet 30.000 aanhouden of zo.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook