Cylinderblok aftapplug koelvloeistof
djmuis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 26-03-2006

Gepost: 15 april 2006 12:50 AM

Ik wil de koelvloeistof gaan vervangen bij mijn zx aura 1.6i.
Ik heb het haynes boek erbij gepakt maar 1 ding is mij niet duidelijk.
Waar zit de “Cylinder block drain plug” precies ?
Er staat wel een fototje van de 1124 en 1360 cc modellen, maar niet van de 1580 cc XU5.
Dus ik kan die aftapplug niet vinden !
Waar moet ik zoeken ? Misschien dat iemand een fototje heeft.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 april 2006 02:46 AM
  [ # 1 ]

Je kan ook het aftapkraantje onder aan de radiator opendraaien, draai alle ontluchtingsnippels open en je tapt bijna alles af.

Profiel  
 
djmuis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 26-03-2006

Gepost: 15 april 2006 03:17 AM
  [ # 2 ]
ZX1.4i schreef:

Je kan ook het aftapkraantje onder aan de radiator opendraaien, draai alle ontluchtingsnippels open en je tapt bijna alles af.

Dus ik hoef alleen bij de radiateur af te tappen ?
De cilinderblok hoeft dus niet te worden afgetapt ? Dat staat wel in de haynes manual.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 april 2006 12:09 PM
  [ # 3 ]

Officieel wel, maar ik ben nog niemand tegengekomen die dat wel doet en via de radiator tap je toch bijna alles af.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7315
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 15 april 2006 12:15 PM
  [ # 4 ]

gewoon de onderste slang van de radiateur verwijderen (slangeklem)
opvang bak eronder en klaar is kees….......
doe het bij iedere auto op deze manier daar die aftap kraantjes vaak vastzitten of verrot zijn als ze dan afbreken ben je nog verder van huis. bovendien moet je met die aftap kraantjes een geduldig mannetje zijn en dat ben ik in dit geval zeker niet.
ook/wel fff die radiateur dop eraf draaien…..... Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
W E
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 06-03-2006

Gepost: 15 april 2006 02:47 PM
  [ # 5 ]

Ik heb het ook op dezelfde manier gedaan. Lekker snel klaar Very Happy
De aftapplug op het motorblok heb ik trouwens ook niet kunnen vinden bij mijn 1360.

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 15 april 2006 02:54 PM
  [ # 6 ]

Inderdaad, laagste grote slang aan radiateur kiezen. Mocht het aftapkraantje nog wel werken duurt ‘t enorm lang voordat de koelvloeistof eindelijk eens op is…

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 17 april 2006 03:03 AM
  [ # 7 ]

Ik ben geen voorstander van onnodig rommelen aan koelwaterslangen, zeker niet bij auto’s die al wat ouder zijn. Er is altijd een kans dat er breuken/scheuren ontstaan, aangezien de slangen ook al oud zijn en enigzins uitgedroogd. Helaas al 2 keer meegemaakt bij het loshalen van slangen, ik gebruik bij voorkeur het aftapkraantje.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7315
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 17 april 2006 03:07 AM
  [ # 8 ]
ZX1.4i schreef:

Ik ben geen voorstander van onnodig rommelen aan koelwaterslangen, zeker niet bij auto’s die al wat ouder zijn. Er is altijd een kans dat er breuken/scheuren ontstaan, aangezien de slangen ook al oud zijn en enigzins uitgedroogd. Helaas al 2 keer meegemaakt bij het loshalen van slangen, ik gebruik bij voorkeur het aftapkraantje.

Och; hetzelfde is ook van toepassing op die aftapkraantjes, zeker als ze van hardkunstof zijn o.i.d.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
harry
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 444
Geregistreerd: 21-11-2003

Gepost: 18 april 2006 12:42 AM
  [ # 9 ]
ZX1.4i schreef:

Ik ben geen voorstander van onnodig rommelen aan koelwaterslangen, zeker niet bij auto’s die al wat ouder zijn. Er is altijd een kans dat er breuken/scheuren ontstaan, aangezien de slangen ook al oud zijn en enigzins uitgedroogd. Helaas al 2 keer meegemaakt bij het loshalen van slangen, ik gebruik bij voorkeur het aftapkraantje.

das waar, mmaar ik het aftapkraantje er ook niet echt stevig uitzien, en het langzaam, maar over die slangen is waar

C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook