42 van de 42
« Eerste  < Vorige 40 41 42
   
Waterman’s Jag: Het houdt niet op, niet vanzelf…...
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 februari 2025 01:45 PM
  [ # 616 ]

Zo. Shaguar uit de stalling gehaald waar ie tijdens de verhuizing stond en naar het nieuwe huis/garage gereden. Zie hier meer daarover:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/229748/P360/#2147702

Tijd voor een klusje want in maart gaan we er weer mee op wintersport natuurlijk. Het hulpstuurhuis vertoonde wat speling en het vet liep er ook uit. Dat ding moest er dus even onder vandaan voor een nadere inspectie. Ding op de brug..

Het hulpstuurhuisje

De constructie is een beetje vreemd: de pen waar de stuurarm op vast zit heeft aan één kant schroefdraad. Daarmee zit ie in het huis en daar draait ie dus ook op. Aan de andere kant, waar de arm op zit dus, zit een O-ring die het vet binnenhoudt én de speling uit de pen haalt. Engelsen zijn echt gek dus.

Die O-ring was (natuurlijk) gaar…. Daar heb ik een nieuwe, iets dikkere, ingezet.

De pen heb ik in m’n draaibank iets opgefrist. Nieuw vet er in, boel in elkaar, hopsakee, geen speling meer en het vet blijft er in.

 

 

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 maart 2025 01:16 PM
  [ # 617 ]

Van de een op de andere dag ging vorige week de kachelkraan van de jaguar lek. Geen enorm drama, een nieuwe kraan kost een tientje of zes en is de volgende dag al in huis. Wisselen is een klusje van niets: twee inbusboutjes los, een kabeltje en een slangenklem. Tot zover de theorie….

De geleverde kachelkraan is een generieke kraan voor Engelse auto’s. Je moet er dus wat een knutselen om hem voor een specifiek model geschikt te maken. In het geval de Mk1 moet er een steuntje af, een heveltje worden afgezaagd en een oogje worden verwijderd. So far so good, de nieuwe kraan was met een half uurtje geschikt voor montage in de auto. Aan de slag dus.

Het demonteren van de oude kraan begon al goed: de bedieningskabel was met een popnagel vastgemaakt omdat het hiervoor bedoelde boutje natuurlijk pleite was. Dat heb ik dus op m’n draaibank moeten namaken, van jawel, een bumperboutje van een 2CV.


Daarna kon de kraan worden gemonteerd. Dat ging soepel, maar ik merkte dat de kraan niet goed wilde sluiten. Dat was voorheen ook al een dingetje maar ik ging er van uit dat dit met een nieuwe kraan zou zijn opgelost. DUS NIET!
Nee, ook deze klus werd weer een beker met gif: ten eerste omdat de slag die de kabel maakt waarmee de kachelkraan open en dicht getrokken wordt niet groot genoeg was en ten tweede omdat de bediening niet klopte: Knop op koud, kachel warm, knop op warm, kachel koud. Soort van. Dat dát niet klopt wist ik trouwens al even. Soit, dan nu maar alles in één keer goed in orde maken. Wat dus inhield dat ik het hele dashboard uit elkaar kon gaan halen.

Hierbij pleurde het handschoenenvakje, gemaakt van geperst papier, uit elkaar. En de onderplaat was ook ernstig gehavend. Oke: de verkeerde kachelbediening: deze bleek uit en late Mk2 te komen. Past wel, werkt niet want het scharnierpunt zit verkeerd.

Een originele was niet snel te vinden dus de bestaande, verkeerde, dan maar ombouwen naar iets werkends. Ging prima! Eerst ff een proefopstelling pas maken:

En dan netjes maken:


Nieuw plaatje er op

Handschoenenvakje gelijk weer ff in elkaar gebeund..

Boutje maken in de draaibank:

Kraan aansluiten en klaar. Dat deel..

Klinkt makkelijk, inmiddels wel twee dagen verder..
Dan door naar de onderplaat die onder het dashboard hoort

Mal maken:

Passen en meten

Overzetten op een plaatje hout

Uitzagen

En dan het uitgezaagde deel met foam bekleden voor het kunstleer er op komt

Nog ff passen

En dan bekleden met kunstleer in de juiste kleur


Tadaa, twee nieuwe delen!

Dan zat er links een paneeltje met lelijke schakelaars. Dat moest ook weg…

Zo, dat ziet er weer strak uit toch?

 

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7821
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 04 maart 2025 02:28 PM
  [ # 618 ]

Klasse dit!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Gepost: 04 maart 2025 03:55 PM
  [ # 619 ]

Mooi werk. Lllekker klussie, zou Youp (van ´t Heck) zeggen.

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5492
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 04 maart 2025 06:29 PM
  [ # 620 ]
Profiel  
 
DS-Frank
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 560
Geregistreerd: 08-11-2006

Gepost: 05 maart 2025 07:28 AM
  [ # 621 ]

De handenarbeidlessen van vroeger op school komen toch altijd weer van pas!

Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 maart 2025 06:18 PM
  [ # 622 ]

Natuurlijk was de beker met overjarig Jaguar-gif nog niet leeg. Nee, zo makkelijk gaat dat niet. Na het fixen van de verwarming lag er nóg een of andere vettige substantie onder de wagen, iets voor het midden. Wat nu weer dan… very angry

Het kwam wederom uit de hoek van de snelheidsmeteraandrijving

De O-ring waarmee het bronzen huis van de snelheidsmeteraandrijving wordt afgedicht op het van aluminium gemaakte versnellingsbak staartstuk was gaan hemelen. Echt grondig stuk dood dus.

Gelukkig heb ik een heel assortiment met niet-metrische O- ringen in huis en daarmee was het snel opgelost.

Hierna de boel weer in elkaar gezet en driewerf hoera, de boel lekt niet meer.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7589
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 07 maart 2025 02:28 PM
  [ # 623 ]

Jij gaat toch telkens weer net iets dieper om de dingen op te lossen. Mooi om te zien - ik hou niet van beunwerk (maar bij mijn eigen auto ben ik altijd al weer tevreden met mezelf als het gewoon weer werkt tongue wink).

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 maart 2025 02:41 PM
  [ # 624 ]

Ik vind het leuk om de dingen zo te maken als ze bedoeld zijn of ze zo aan te passen dat je het niet ziet. De lol zit er ook in om te kijken hoe ver je kunt komen als amateur. Lekkage bijvoorbeeld: ik wil best accepteren dat er een keer een druppel ligt. Maar plassen vettigheid? Dat was vroeger ook al niet meer zo.. Het zelfde geldt voor lawaai: er is mooi modern materiaal te koop om de cabine mee te isoleren, mooier dan voorheen. Ik pas dat graag, onzichtbaar, toe waar dat kan. Wat me ook wel eens opvalt is hoeveel oldtimers er rondrijden met gaten in het schutbord. Bijvoorbeeld omdat er een rubbertje mist of er eens ergens een draadje is doorgevoerd. Maak die gaten dicht: het scheelt herrie én schadelijke gassen in je auto..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 maart 2025 08:28 PM
  [ # 625 ]

Gisteren de Shaguar getrakteerd op een rondje carburateurs afstellen. Ik kon daarvoor terecht bij een bekende garagist al hier die belangeloos z’n 4-gastester ter beschikking had gesteld op voorwaarde dat ik snel weg zou zijn met die stinkende auto. Aldus geschiede, vooral omdat het CO van een dikke 9% terug kon naar een nette 3.5%. Daarna reed het beest weer een stukkie beter en zonder meurende uitlaatemissies. Fijn. Rondje gaan doen, even op bezoek bij een vriend die een mooi akkerbouwbedrijf heeft.

Daarna naar de wasplaats want het ding zat onder het stof. Daar kwam ik er vervolgens achter dat de remlichten niet meer uitgingen. WTF, houd dit gezeik dan echt niet op? Nee, niet vanzelf dus. Remlichtschakelaar stuk. Die bitch werkt op remdruk en is na een aantal jaar gewoon vertyft. Gelijk een nieuwe besteld, van de juiste soort, en die werd vandaag al geleverd. Nou ja, er werd een schakelaar geleverd. De verkeerde want geen schroefaansluiting maar schuifstekkers. GVD.. very mad

Omdat we donderdagochtend op wintersport gaan met dit barrel is de tijd om een andere te regelen nu gewoon op dus is de geleverde remlichtschakelaar gewoon gemonteerd en heb ik twee nette stekkers met huisje, van een DS, op de draadjes geknepen. Dat moet dan maar.

De oude schakelaar:

De nieuwe:

Stekkers er op en gaan

De leverancier, die tot op heden altijd foutloos geleverd heeft mag het later wel een keer uitleggen. Voor nu is het even oké zo.
Dat brengt me ook op het punt om even op te sommen wat ik gedaan heb/heb moeten doen om de auto voor dit nieuwe wintersportavontuur klaar te maken..

- nieuwe kachelkraan
- kachelbediening verbouwd
- nieuwe onderplaat dashboard
- elektrische ruitensproeier op originele knop geklust
- handbediening van de startcarburateur verwijderd wegens niet nodig
- losse schakelaars onder het dashboard inclusief losse draden weggehaald
- isolatie achter het dashboard vervangen
- gaten doorvoeren schutbod dichtgemaakt
- O-ring snelheidsmeteraandrijving vervangen
- brandstoflekkage startcarburateur opgelost
- remlichtschakelaar vervangen

Donderdag weg. Bidden, en duimen, maar aan de voorbereiding ligt het niet..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10415
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 11 maart 2025 08:57 PM
  [ # 626 ]

Die oude schakelaar had dus gewoon een kroonsteentjes aansluiting?
Veel plezier alvast!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11801
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 11 maart 2025 08:59 PM
  [ # 627 ]

Ik denk zomaar dat die leverancier het in nader te bepalen mate aan z’n posterieur zal oxideren of de aansluitingen op zo’n schakelaar punten kosten op een concours of niet. Maar dat is nu ook even niet belangrijk. Alles werkt, dichter dan nu wordt-ie toch niet, kortom: volstouwen met ski’s en camera’s en gaan B|

O ja, in het kader van lekken: neem die oude schakelaar vooral wél mee want als deze niet alleen de verkeerde aansluitingen heeft maar ook net zo makkelijk lek gaat als de achteruitrijlichtschakelaars die Facet maakt (en die vervolgens door elk ander merk onder eigen label worden verkocht) voor die 1602 kun je beter de lampen eruit trekken en in ieder geval wel remmen hebben dan met rem- en knipperlicht maar zonder remmen van de bult af moeten…

Maar vooral: als je ‘m daarvoor meeneemt heb je ‘m niet nodig. En dat is nou precies wat je wilt Smile

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
42 van de 42
« Eerste  < Vorige 40 41 42
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook