Mijn dochter krijgt woensdag haar C1 van 2011.
110dkm op de teller.
Leuk net karretje. Bij een kia dealer vandaan met bovag.
Enigste minpuntje vond ik het schakelen.
Koppeling is goed. Maar bij het overschakelen voel je niet dat hij in zijn versnelling zit. Geen “klik”.
Is dat speling op het schakelmechanisme?
Is dat makkelijk zelf te vervangen ?
Alvadt bedankt voor de antwoorden

Totaal aantal Berichten: 102
- C1 exclusive , automaat met schakelflippers.
- 2CV D:\Foto's Cor\0000Peugeot C Cabrio\open fotos 13-1
ik zou zegge laat het eerst op lossen door die kia dealer ,voor ze hem op haalt.
Hoi, je kunt een schakelmechaniek van een Peugeot 108 (nieuwe type dus) monteren. Schakelt veel strakker.
C1 Ambiance 2006
Ik heb nog nooit een C1 of 107 (of uberhaubt een Citroën of Peugeot) meegemaakt die strak schakelt. Voelde altijd als roeren in een bak met brokken.
Dus het kan ook zijn dat het schakelgedrag van deze C1 gewoon normaal is…
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Totaal aantal Berichten: 1407
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Het schakelen met kabels (Toyota) was “vroeger” juist luxe omdat het trefzeker en trillingsvrij was. Ik moet zeggen dat in onze C1 het schakelen ook niet Japans strak is, maar de zware pookknop heb ik vervangen door een licht kek bolletje. En dat werd helaas ook meer zwabberen met de pook.
Kortom: is het onstrakke inherent, origineel, beleving, slijtage, afstelling?
CPS geeft een goede suggestie als eerste stap: verlang dat de verkoper (dealer!) het gaat onderzoeken/verbeteren. Slecht schakelen kan het rijplezier wel flink bederven. Misschien helpt smeren/afstellen/vervangen al en anders het advies van @Rene de Winter te overwegen. Of rustig, aandachtig en bewust schakelen met een pookje met karakter
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn