13 van de 13
« Eerste  < Vorige 11 12 13
   
Wie overweegt er om elektrisch te gaan rijden?
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2421
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 09 oktober 2021 11:49 AM
  [ # 181 ]

Als je gemakshalve even rekent met E-kosten van een kwartje per kWh, dat kost het bij thuis opladen, kun je dat makkelijk omrekenen naar kosten per km.
Mijn verbruik is gemiddeld iets minder dan 25 kWh/100 km, dat komt dan neer op ca 6 ct/km als ik op E rijd.
Ga ik over op benzine, dan is het verbruik 6 à 7 l/100 km. Bij een prijs van € 2/liter kost dat dan 12 à 14 ct/km.

Bij een verbruik van 13 kWh/100 km, rij je voor iets meer dan 3 ct/km, als je ‘m thuis kunt opladen.
Dat zijn wel heel prettige km-kosten love1

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 oktober 2021 07:54 AM
  [ # 182 ]

De kilometerkosten qua brandstof/stroom bedoel je JW Wink  wij hebben op ‘t werk zo’n Hyundai Kona EV en inderdaad, die kun je echt voor 12-14 KWh/100 km rijden. Wij laden op kantoor dmv een dak vol zonnepanelen. Aan de “paal” onderweg laden is met die auto voor ons gebruik eigenlijk nooit nodig, de actieradius is 500 km met die auto.

Wat wel gezegd mag worden zijn hoge kosten voor aanschaf/investering. Helaas is het voor een heel groot aantal particulieren niet haalbaar om een nieuwe hybride of EV aan te schaffen en de laadinfrastructuur thuis te realiseren. Los van die investering is het ook nog zo dat er maar weinig mensen in de steden op eigen terrein kunnen parkeren of zelfs voor de deur en daardoor niet met eigen installaties kunnen laden.

Een mooie strakke EV voor de deur blijft door het bovenstaande voor veel mensen behoorlijk onbereikbaar of ontzettend onhandig.

Wat betreft de overweging: wij hebben privé die overweging ook wel eens gemaakt. Maar een nieuwe EV kopen is een serieuze aanslag op de spaartegoeden en private lease of lenen voor een auto, dat doen we niet. Dat onze 17 jaar oude Subaru met G3 lpg voor ongeveer 12-14ct per km all-in te rijden is maakt dat we voorlopig maar gewoon zo doorgaan.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 10 oktober 2021 08:38 AM
  [ # 183 ]

Onze Volvo 240 reed idd ook tussen de €0,12 en €0,14 per kilometer. Daar kan eigenlijk niks tegenop.
Het is dat van Mossel een hele scherpe private lease actie heeft, €413 per maand voor 60 maanden en 25.000km per jaar, waarmee het betaalbaar werd. Daarmee komt de kilometerprijs bij 25.000km/jaar op €0,22 incl thuisladen en ex snelladen.

Flink wat meer, maar dan moet ik ook niet meer zelf aan de bak met onderhoud. Naast milieu was het niet meer moeten klussen (reuma en handen die minder worden) een overweging. Door reuma werk ik minder en worden er heel wat minder kilometers gemaakt, van ca. 40.000 tot 50.000 per jaar naar pakweg 25.000km. Dus in het huishoudboekje merken we er niet veel van dat de kosten wat hoger liggen. Vooral ook omdat de vaste maandelijke lasten van een ouwe gasbak best aantikken.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane

Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)

 

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 oktober 2021 10:18 AM
  [ # 184 ]

Dat onderhoudscomponent speelt bij ons (nog) geen rol. Zo’n outback heeft iedere 15.000 km verse olie en filter nog en iedere 30.000 iets meer. In de praktijk ben ik iedere 8 tot 10 maanden een paar uurtjes bezig. Onderhoudskosten zijn belachelijk laag, de mrb op G3 is 94 euro of zo, de verzekering kost weinig (wa beperkt casco) en het roest niet. Verder gaat er echt nooit iets kapot. Dat is de mazzel van zo’n auto. Afschrijving is ook vrijwel non-existent. Het ding gekocht voor 6500 euro, 120.000 geleden, en nu nog steeds 5000 waard.

Milieu vind ik wel een puntje: die outback is op lpg best schoon natuurlijk maar het blijft ouwe meuk. Zouden we naar een EV moeten/gaan dan wil ik dat in 1x goed: dus zonnepanelen op m’n dak, een buffer, en thuis of op het werk laden. Laden op steenkool, bruinkool of gas (wat je feitelijk doet als je aan de paal gaat laden op het net) voelt voor mij echt geen haar beter dan op lpg te rijden namelijk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2421
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 10 oktober 2021 11:07 AM
  [ # 185 ]

Eens met dat laatste, dat schiet niet op.

Mijn C5ACHy laad ik thuis op, met groene stroom.
Bijna alle kilometers die ik rij gaan in de E-modus, alleen de lange afstanden die ik vorige maand gereden heb naar en in z’n thuisland, gingen op benzine. En een keer een rit naar m’n zus in het hoge Noorden.

Die groene stroom thuis kan ik helaas niet zelf opwekken. Het dak van mijn huis ligt bijna de hele dag in de schaduw van een paar heel grote elzen in het gemeentepark net naast m’n huis.
En die weghalen is onbespreekbaar, in elk geval tot nu toe.
Ik ga het volgend jaar nog een keer proberen, ben benieuwd Rolling Eyes

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 13 maart 2025 10:26 AM
  [ # 186 ]
Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4937
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 13 maart 2025 10:48 PM
  [ # 187 ]

Op een ander forum loopt al 7.5 jaar een discussie over de EV en op zich is dat wel interessant.

De eigenaren zijn meestal heel enthousiast, maar die noemen we dan fanboys, want de nadelen worden meestal gebagatelliseerd.

En al meer dan 5 jaar geleden zei ik dat als we allemaal elektrisch gaan rijden, koken en verwarmen, dan krijgen we te maken met enorme problemen met het E net.

De kosten van uitbreiding werden toen geschat op 110 miljard en ik zei maak daar maar 200 miljard van. En vorige week werd die 200 miljard al begroot, dus nu zeg ik maak er maar 300 miljard van.

En wie mogen dat gaan betalen denk je?

Misschien tijd om een aggregaat aan te schaffen?

Profiel  
 
bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 13 maart 2025 10:55 PM
  [ # 188 ]

In dit linkje wordt veel aandacht gegeven aan het milieu, dat had mijn aandacht en vandaar de doormelding. ( néé, ben géén milieu-ridder)

Het fenomeen wat je beschrijft zagen we 20jr geleden al aankomen , er moet dus méér koper in de grond om iedereen te voorzien van stroom. Dat kost inderdaad een duit, en gaat even duren.

ALI blabla en de 40 rovers?

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4937
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 14 maart 2025 12:07 AM
  [ # 189 ]

Wat mij opvalt is dat de meeste van die fanboys niet technisch zijn en geen idee hebben van de elektriciteitsleer en de wet van Ohm is onverbiddelijk.

Ik adviseer ze dan wel eens om een zwart stukje intallatiedraad te nemen en de beide einden blank te maken en die op de polen van een 12 volt accu te houden en dat 10 seconden proberen vol te houden.

Of een van de accuklemmen los te nemen, een stukje snoer te nemen met twee krokodillenklemmen en die klemmen op de accupool en de losse accuklem te klemmen.

Vervolgens in de auto stappen en de verlichting aan te doen en verdomd, dat werkt gewoon. Maar nu eens proberen om de motor te starten. Wat je ziet is een rookwolkje en het stukje snoer is overleden.

De kabels onder de stoep in de grote steden liggen daar soms al meer dan 100 jaar en zijn inmiddels veel te dun en we hebben het over duizenden kilometers kabel.

Profiel  
 
bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 14 maart 2025 08:40 AM
  [ # 190 ]

Als de infrastructuur moet worden vergroot (verdikt) zodat er méér stroom doorheen kan, dan moet die er wel zijn. Heb me laten vertellen dat er zeker en vast een tekort aan koper zal ontstaan en dat het eigenlijk niet of moeilijk kan. een handige jongen vertelde me dat er nu een alternatief is of wordt getest , nl. alu-kabel? nouja als he werkt dan is de vraag: is er voldoende alu beschikbaar, en gaat die koper dan uit de grond ter recycling?  Dat heb ik jaren geleden al gevraagd aan de kenners, maar een duidelijk antwoord was er toen niet.

Overigens denk ik nu even aan de switch van 6 naar 12v bij auto’s. Kunnen we daar niks mee?

ALI blabla en de 40 rovers?

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2426
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 14 maart 2025 10:02 AM
  [ # 191 ]

hmmm elektrisch rijden. Als:

- er voldoende waterstoftankstations zouden zijn
- betaalbare brandstofcel systemen voor retrofit beschikbaar zouden zijn

zou ik mijn CX gti Turbo zo ombouwen naar elektrisch.

Een accupakket vindt ik echter onvoldoende voordelen bieden tov een brandstofmotor.

Een verbrandingsmotor op waterstof zou ook een leuke optie zijn. Maar valt denk ik buiten dit draadje..

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4937
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 14 maart 2025 04:13 PM
  [ # 192 ]
Profiel  
 
 
13 van de 13
« Eerste  < Vorige 11 12 13
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook