motorsteunen vervangen
fastlane
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 14-10-2022

Gepost: 17 maart 2025 11:49 PM

ik zou graag de motorsteunen vervangen van mijn berlingo.
dacht eerst dat het de ophanging was die zo kraakte… maar bij nader inzicht is het het blok dat behoorlijk lawaai maakt als ik over een drempel rij.

het is een berlingo 2014 1.6 vti.

er zitten bovenaan, eentje links en rechts een motorsteun waar het blok aan opgehangen wordt. deze zijn zeer makkelijk te wisselen.
ik veronderstel dat er ook onderaan nog steunblokken moeten zitten. kan iemand me de weg wijzen waar die zitten en wat er zou moeten gedemonteerd worden. zijn er nog ophangpunten die zinvol zijn mee te vervangen na 10 jaar? zoals de ophanging van de uitlaat en of de versnellingsbak ?

dank

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9487
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 maart 2025 08:07 AM
  [ # 1 ]

Er zitten er 3, 1 aan bakzijde, 1 aan blokzijde en 1 aan de achterzijde ter hoogte van het koppelingshuis om het kantelen van het blok te beperken.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
fastlane
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 14-10-2022

Gepost: 26 maart 2025 04:53 PM
  [ # 2 ]

dankjewel René,

ik heb de rechterkant vervangen als je in de wagen zit. dat is het gedeelte waar het blok aan hangt. de andere zijn steunen. die motorsteun was echt op.
voor diegenen die het ook doen:
*plankje onder de oliepan en rustig beetje oppompen
*de oude steun aftekenen op het frame
*alle bouten los halen (best eerst kruipolie) e14 en tx50 nodig
*nieuwe installeren op het frame op dezelfde plaats: e14 met 60nm
*nieuwe vastzetten op de motor met de tx50 55nm. kan wel wat wringen zijn om de motor er mooi in te krijgen.
*krik naar beneden.

ga zeker nog de steun vervangen aan den de linkerkant, (dus aan versnellingsbak). de achterste tegen het kantelen van het blok is niet zo simpel te verwissselen blijbaar. dan moet ik de aandrijfas er uit nemen…


maar als ik over drempels ga is:het zeer luide geluid is er nog. (de klop van het motorblok is wel weg). ik heb nu wd40 gespoten op de rubbers van de stabilisatorstang. dit als diagnostische tool. het lijkt iets minder van daar te komen. ga vandaag nog wat extra gebruiken.

het geluid is er als ik met de twee voorwielen gelijk over een drempel ga. waarbij de auto dus moet veren. of druk krijg op de rubbers van de stabilisatorstang; niet als ik schuin op een drempel rij.

ik heb de indruk dat het geluid uit de schokbreker komt, meer bepaald wanneer de veer tegen de veerpootlager of zo compresseert. ik kan het geluid niet repoduceren. als de auto stilstaat en ik ga als een bezettene op de steunbalk staan springen dan krijg ik er geen piep uit, de auto veert wel niet zo diep in dan als je over die veel te steile drempels moet. alle tips welkom. ik hou jullie op de hoogte

oja, pittig detail, ik dacht het piepen even te dempen totdat ik tijd had om alle pakkingen te vervangen (bij een vriend van me) en had er gummie pflege op gespoten… dat maakt het volgens mij erger.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7842
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 27 maart 2025 01:06 PM
  [ # 3 ]

Controleer ook zeker de veerpootrubbers. De veren zelf willen ook nog wel eens breken, vaak maar een klein stukje.

Die onderste motorsteun is een leuke inderdaad, dan moet de aandrijfas eruit. Maar op zich is het prima te doen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook