het plaatje zit op de rechter traverse balk (nabij de veerbol) en ingeslagen helemaal bovenaan de rand van het schutboard, aan de rechterkant (boven de ruitenwissermotor).
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Dat is zo bij de DS !! veerbol zit ook een stuk verder naar voor bij de SM .
Bij een SM zit het nummer op de rechter chassisbalk ingeslagen , naast de motor zou ik zeggen .
schrik niet dat de letters niet mooi recht staan of overal even diep ingedrukt zijn ,
die nummer is er volgens mij echt manueel ingeslagen .
Soms zit die gedeeltelijk onder het identificatieplaatje , en Italiaanse SM’s hebben een verkort nummer :
type SB SB staat niet mee ingeslagen !
Dat weten ze ondertussen op de Belgische keuring .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Dan verschilt dat blijkbaar per SM: bij mijn SM zit dat bovenaan het schutboard ingeslagen zoals eerder vermeld. Er is bij mij niks ingeslagen op de rechtertraverse (hetgeen jij chassisbalk noemt).
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.





























Totaal aantal Berichten: 10451
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Niet op de traverse (= dwarsligger); op de rechter langsligger. Daar zat het bij de mijne ook.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Gisteren zag ik de Car SOS aflevering over de SM welke ze in orde hebben gemaakt en daar werden een aantal opmerkelijke dingen gedaan.
De motor lag helemaal uit elkaar nadat hij bij de eerste proefrit aan puin was gelopen, zuiger in stukken en meer van dat moois.
Ze gingen naar een specialist en die vertelde dat de natrium gevulde kleppen een probleem was, die zouden breken en dan kun je wel uitrekenen wat er aan schade gaat plaatsvinden.
Hij gebruikte kleppen van een paar andere merken, welke hij aanpastte en hij gebruikte zuigers van een Ford als ik het me goed herinner en die zouden beter en sterker zijn dan de originele zuigers.
Al met al wel interessant. Ik ambieer geen SM, maar ik vind technische verbeteringen altijd wel heel interessant, doe ik zelf ook met klassiekers.
Dat is nogal een raar verhaal: Ze kunnen niet aan onderdelen komen en gaan dus veel zelf maken.
Wij weten dat de onderdelenvoorziening goed is, en dat je ook in de UK gewoon zuigers en kleppen kunt kopen.
Dat je uit kostenoverwegingen andere oplossingen zoekt kan, maar ben daar dan duidelijk over.
Maar als resultaat rijdt er weer een SM, dus prima!
To err is human, not to err is divine.
Ik kreeg de indruk dat ze bij een SM expert terecht kwamen die heel goed weet wat de problemen met die Maserati motor zijn, want ik heb begrepen dat die niet als oerbetrouwbaar bekend staat.
En die expert gebruikt andere kleppen omdat hij de originele kleppen niet goed genoeg vindt en niet omdat ze niet verkrijgbaar zouden zijn.
En hij gebruikt zuigers van een ander merk omdat die sterker zouden zijn. De eigenaar van deze SM blies in de eerste proefrit de motor op, zuiger in twee stukken.
Ik bewonder dergelijke mensen, mensen die proberen om de boel te verbeteren.
Zo heb ik een Renault Estafette gerestaureerd en daar zit een ontwerpfout in de versnellingbak, te lullig voor woorden, maar een veertje waarva er drie in de bak zitten en die eigenlijk te kort is, waardoor het vaak gebeurt dat ze uit de versnelling schieten als je het gas loslaat.
En voor dat veertje moeten de assen los, fusees er uit, motor en bak uit de auto en de bak helemaal uit elkaar, voor een paar veertjes van een paar kwartjes.
Ik vond het een mooie aflevering van Car SOS en natuurlijk werkt er een heel team aan zo’n auto, mensen die je niet te zien krijgt. En deze SM maakten ze weer tot een juweel van een auto.












































Totaal aantal Berichten: 25658
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die zuigers waren het probleem niet. Wel de kleppen, de falende oliepomp-as, de slechte kettingen en de debiele spanner.
Alles is de afgelopen 30 jaar uitgezocht en verbeterd. alles is te koop om makkelijk en snel de motor opnieuw op te bouwen. Je bestelt het bij Sars in doetinchem en hebt het in een week in huis.
Je moet bij revisie wel de cilinders honen met een drukplaat erop. Dat zag ik ze bij car sos niet doen. Deze motor gaat dus geheid weer olie zuipen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Falende kleppen
Distributie ketting
Oliepomp as
Olie verbruik
Debiele spanner
Water/olie vermenging vanwege .....
Dit lijstje is heden nog bruikbaar als we het over de moderne?? generatie motoren hebben toch?
Deze week in de aanbieding : 1.5 eco boost spontaan stuk bij km-stand vér onder de ton !
Eigenlijk was de sm motor zijn tijd vér vooruit in de verkeerde zin….
sinds de laatste grote beurt…...





























Totaal aantal Berichten: 10451
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Cyril zit niet meer in Doetinchem, maar in Terborg.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.