Totaal aantal Berichten: 68
- HY kampeerauto
- GS/GSA Pallas
- Xantia 1.8 ie
- C3 Pluriel 1.4
De oude regelaar in mijn Dspecial uit 1972 doet het niet lekker meer. Ik heb nog een elektronische liggen met een exc en d+ aansluiting en een massa punt. Kan iemand mij vertellen hoe ik de huidige 4 aansluitingen (Bob, exc, R en L) dan moet aansluiten?
Zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/163211/#77068 #6
Bedank citroheeze maar
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

- HY kampeerauto
- GS/GSA Pallas
- Xantia 1.8 ie
- C3 Pluriel 1.4
Deze instructie gaat over een dynamo met ingebouwde regelaar. Ik heb een externe regelaar.
In dat geval zie voor schema #1169
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/218583/P1155
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
In het deelschema vanaf 09-1971 zie ik dat zowel de alternator en de spanningsregelaar een eigen massa moeten hebben.
Misschien ontbreekt er een van de twee of beiden , waardoor de regelaar niet goed werkt.
Aansluiten van de elektronische regelaar:
D+ wordt dan Bob
Exc. blijft Exc.
Massa blijft massa
Wat deze regelaar niet heeft zijn de aansluitklemmen R en L.
L = aansturen van het laadstroomcontrolelampje en alle andere controlelampen in het dashboard. Wordt de startmotor bediend door een aparte startknop in het dashboard, dan wordt deze vanuit L verzorgd.
M.i. kun je deze kabel bij Bob. er bij zetten.
Wat over blijft is de klemaansluiting R van regelaar en alternator. Welke funktie deze vervult weet ik niet en ik heb geen lay-out van de regelaar en de dynamo, waarin je dit kunt zien.

- HY kampeerauto
- GS/GSA Pallas
- Xantia 1.8 ie
- C3 Pluriel 1.4
Bedankt voor de heldere uitleg. Momenteel hebben zowel de dynamo als de regelaar een eigen massa, dus dat zou het probleem niet kunnen zijn. Ik ga de elektronische eens aansluiten zoals je aangeeft en kijken hoeveel volt er dan op de accu komt.

- HY kampeerauto
- GS/GSA Pallas
- Xantia 1.8 ie
- C3 Pluriel 1.4
Uiteindelijk toch maar een dynamo met ingebouwde regelaar aangeschaft. Werkt prima nu