Moderne injectoren vervangen na 70.000km?
FritsHoff
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37

- ID/DS Pallas 2.1 EFI
Gepost: 20 maart 2025 05:37 PM

Mijn 2.1 IE rijdt sinds 2019 met een modern motormanagement van BS-autotune, op kleine problemen na naar volle tevredenheid. Net zo zuinig als de vorige DS 2.0 met carburateur maar duidelijk meer vermogen en veel koppel over breed toerental. Dat is bij een injectie altijd al het geval maar het loopt hier nog wat soepeler.
Dankzij LPG dampinjectie geen verschil in vermogen op benzine en onmerkbaar overschakelen. Starten doet hij op benzine, bij 35 graden schakelt hij over naar LPG.
Bij de laatste beurt voor de winterstalling brak helaas de bedrading van de achterste injector af, niet te zien dus een hoop zoeken alvorens het gevonden was. Gelukkig liep hij nog mooi op LPG maar starten op benzine ging wat moeizamer.
Injectoren zouden 200.000km mee moeten kunnen en deze zijn 70.000km oud en van 2019. Zowel BS-autotune als mijn DS garage zeggen dat alleen die injector vervangen genoeg is. BS-autotune zegt ook Ultrasoon reinigen doet vaak meer kwaad dan goed.
Is het gezien de slechte benzine en elke winter 4 maanden stil staan toch niet verstandiger alle 4 de injectoren te vervangen? Alles losmaken en vast is immers het meeste werk.
Bij de grote beurt komt er altijd een busje Bardahl cleaner in maar of dat wat uitmaakt betwijfel ik, lijkt me eerder een verdienmodel.

Profiel  

bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 680

Gepost: 20 maart 2025 08:03 PM
  [ # 1 ]

Wat heb je afgebroken?

ALI blabla en de 40 rovers?

Profiel  

FritsHoff
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37

- ID/DS Pallas 2.1 EFI
Gepost: 21 maart 2025 07:30 AM
  [ # 2 ]

de aansluitdraden van de injector gingen kapot.
Maar de vraag is: 1 injector vervangen of alle 4 a 75,-E per stuk?

Profiel  

bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 21 maart 2025 07:38 AM
  [ # 3 ]

Als er een draad stuk is , wat houd je tegen om die draad te repareren?

Profiel  

Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3801

Gepost: 21 maart 2025 08:35 AM
  [ # 4 ]

Inderdaad: Een injector vervangen omdat de aansluitdraad afgebroken/kapot is ? Dat kun je toch gewoon repareren?
Of bedoel je soms dat de stekeraansluiting op de injector zelf afgebroken is ? Dat moet dan een echt mechanisch probleem zijn, d.w.z. ergens tegenaan gekomen ?  Die aansluiting is een meegegeten stuk van het huis van de injector, als dat afbreekt dan zou ik alle 4 injectoren nakijken op haarscheurtjes, want je hebt dan of gewoon pech met die injector, ( maar dat lijkt me vreemd) of er is iets tegen aan gekomen ( dan moet je kijken hoe je dat voorkomt), of je injectoren zijn allemaal van bedenkelijke kwaliteit, en dan zou ik ze vervangen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  

bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 21 maart 2025 09:02 AM
  [ # 5 ]

Dit schrijf je :

Bij de laatste beurt voor de winterstalling brak helaas de bedrading van de achterste injector af, niet te zien dus een hoop zoeken alvorens het gevonden was. Gelukkig liep hij nog mooi op LPG maar starten op benzine ging wat moeizamer.

Die bedrading breekt niet ‘‘zomaar’’  dan is er ‘‘iets gebeurd’’ want :bij de beurt enz.  Dus draadje kapot, dan repareren, is de injector stuk, dan luisteren naar de raad v/d garage, en 1 vervangen. Waarom twijfelen aan hun advies?

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook