





Totaal aantal Berichten: 631
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ik heb 2 jr geleden toen alles uit elkaar lag hoezen losgemaakt, oud vet eruit en met nieuw vet gevuld. Dus dat zal t probleem niet zijn vermoed ik.
Maar er is niets aan te repareren? Alleen vervangen?














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Trillen vanuit de aandrijfas wordt veroorzaakt door slijtage op de binnenste koppeling, de tripoide. Er komt ruimte op het tripoidekruis, de kogels en vooral op de glijbanen waarin de kogels in het tripoidehuis heen en weer glijden. Daar kunnen wij hobbybobs niets aan doen helaas. Het is mij de afgelopen jaren ook duidelijk geworden dat veel gereviseerde aandrijfassen op het punt van die binnenste (tripoide) koppeling ook niet goed zijn. Ja, vaak worden er nieuwe kogels gebruikt maar worden de banen waar die kogels in heen en weer moeten bewegen niet of niet goed bewerkt waardoor er nog steeds ruimte op zit. Dat blijft dus trillingen geven.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






Totaal aantal Berichten: 631
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
dus: nieuw kopen?














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, bij voorkeur. En hier ontstaat een probleem: wat je in de vervangingsmarkt kunt kopen is in 99% van de gevallen niet nieuw maar revisie. Nieuw, dat is eigenlijk alleen origineel van Citroën, new old stock dus. En zie dat maar eens te vinden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






Totaal aantal Berichten: 631
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Heb er 1 gevonden. Eerst ff kijken of t niet de versnellingsbaksteun is die los zit, maar zo lezend wat de verschijnselen van tripoid problemen zijn komt dat erg overeen.
Ik zag idd dat de assen bij misterauto met statiegeld werkten. Dat zal dus wel revisiespul zijn.
Dank voor de toelichting






Totaal aantal Berichten: 631
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mooi werk!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10425
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je wil weten of een tripoide inderdaad te ver heen is even met een vinger langs de banen in het huis. San kun je de deukjes voelen als hij speling heeft. Wat dan wel eens kan helpen is de huizen links en rechts verwisselen. Dan zitten de deukjes aan de kant die belast wordt bij achteruit rijden.
Ik weet. het is een beunoplossing. Maar als er niets te vinden is….
Bij mijn DS 32ie zaten kogels vastgebakken op de driepoot slechts 300 km nadat het trillen begon. Die waren gelagerd op een bronzen busje.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






Totaal aantal Berichten: 631
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance






Totaal aantal Berichten: 631
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ik heb een ander brandstoffilterhuis gemonteerd omdat er na enige tijd stilstand frequent lucht in t brandstofsysteem kwam. Nu was het originele filterhuis niet meer leverbaar, en de nieuwe heeft wat andere aansluitingen.
De aanvoer steekt recht omhoog en met een gewone brandstofslang wil de motorkap niet echt dicht.
Vraag dus: weet iemand een bedrijf waar brandstofslangen met een 90gr bocht worden verkocht?
Diameter is 10mm






Totaal aantal Berichten: 631
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Binnenkort komt de APK weer.
Is het bij deze auto’s zinvol een tank HVO leeg te rijden tevoren?
Mag dat spul er eigenlijk in?
Iemand een idee?













Totaal aantal Berichten: 1229
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Citroen geeft aan dat auto’s die aan de EN15940 norm voldoen op HVO100 kunnen rijden. Volgens mij jouw XM niet en mijn C6 ook niet, ik geloof dat de grens bij milieuklasse 5 of 6 ligt. Er is een kans dat pakkingen het begeven of zo iets.
Ik heb het wel eens getankt, de motor loopt mooier en ja, je kan met twee tanks leegrijden je uitlaatsysteem schoner branden. Je zou makkelijker door de roettest moeten komen. De EGR dichtzetten helpt trouwens nog beter, blijft je hele motor schoner van en je rijdt zuiniger en hebt meer vermogen.