weer een trillend stuur bij remmen
wim
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 303
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 22 maart 2025 08:55 AM

Al een keer eerder gevraagd. Vanwege een trillende stuur bij het remmen, hebben ik onderhand al twee keer de remschijven voorzijde vervangen. Gedurende circa 1000-1500 km gaat het goed en dan treedt weer hetzelfde euvel op. Inmiddels aan de derde set remschijven (Brembo) begonnen en één nieuwe remklauw waren de verwachtingen hoog gespannen. Helaas is het probleem weer opgetreden. Ik heb voor de montage van deze derde set de voorwielflensen geklokt, maar deze heb geen slingering. De schijven heb ik bij montage eveneens gecontroleerd op een te grote uitslag. Het trillen doet zich vooral bij het afremmen bij hogere snelheden. (boven 50 km)
inmiddels weet ik niet meer waar ik de oorzaak moet zoeken.  Nee, de oorzaak is niet de voet op de rem houden bij stilstand!!  Een hele vreemde gedachte, kunnen de achterremmen (trommelremmen) ook het probleem veroorzaken.
Kortom wie o wie heeft de oplossing, of weet een mogelijke oorzaak.

teveel citroenen

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3801
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 22 maart 2025 09:07 AM
  [ # 1 ]

Heb je de wiellagers nagekeken ? Als je flenzen flink soepel draaien dan zijn ze versleten, lees hebben te veel speling en dat merk je pas als er krachten op komen, hoeven ze nog geen geluid te maken.
Al een goed gekeken naar speling op de voorwielophanging? Als dat ‘zwabbert” dan remt je auto ook onregelmatig.
Als je auto vochtig staat dan krijg je roest op de schijven, maar niet daar waar de blokken zitten. Vooral als je hem een week laat staan. Makkelijk te zien na stilstand. Dat zorgt voor onregelmatige slijtage.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1229
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 22 maart 2025 09:59 AM
  [ # 2 ]

Ik had vroeger met mijn BX soortgelijke problemen, telkens kromme schijven. Toen ik op vakantie was in Frankrijk remblokken met asbest gekocht in de supermarkt, die er in gezet en het probleem was over. Ik hoefde de schijven niet eens af te draaien, de trillingen waren weg. Ik had het gevoel dat de asbestloze schijven in die tijd (jaren 90) veel te hard waren.

Remblokken met asbest zijn er niet meer maar zachtere remblokken wel. Ik plaats tegenwoordig Ferodo blokken, die zijn zachter volgens mij en (ok ik rijd geen BX meer) eigenlijk nooit meer problemen.

De eerste paar honderd kilometer rustig inrijden, geen noodstops, geen afdalingen.

Ik weet niet of dit bij jou ook de oplossing is maar je zou het kunnen proberen.

Andes moet je misschien verder zoeken in speling in de ophanging maar het feit dat je aangeeft dat het bij nieuwe schijven (en ook nieuwe blokken neem ik aan? Toch geen nieuwe schijven met oude blokken geplaatst?) een dikke 1000km goed gaat wijst toch richting schijven/blokken.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10425
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 maart 2025 10:37 AM
  [ # 3 ]

Met mijn saxo had ik hetzelfde, maar dan na 0ngeveer 12.000km met remschijven van Brezan. Toen schijven bijde dealer gehaald voor 2 tientjes meer en nooit meer last gehad.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
wim
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 303
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 22 maart 2025 12:50 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de reacties.  Ik heb de ophanging al na gelopen en alles op de fusee kogels na al vervangen. Dus ik sluit die oorzaak uit. Ook heb ik schijven van felrodo en valeo gebruikt helaas zonder resultaat en blokken zijn altijd van ferodo geweest. De derde set schijven is van Brembo.  Van de genoemde oorzaken heb ik alleen de wiellagers nog niet gecheckt. In verband met de APK heb ik enige tijd geleden natuurlijk wel de lagers gecheckt op bovenmatige speling. en beide kanten hadden geen voelbare speling. Ook bij de APK was er geen opmerking van dien aard. Na het vervangen van de schijven/remblokken wordt een en ander rustig ” ingeremd”. Dus dat zie ik ook niet als oorzaak. Ik overweeg nu om de schijven maar aan de auto te laten afdraaien. Geen idee of dat het probleem definitie verhelpt, maar ik ben langzamerhand wel einde latijn. Desondanks suggesties blijven welkom..

teveel citroenen

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9474
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 22 maart 2025 01:53 PM
  [ # 5 ]

De combi schijven èn blokken van Brembo al geprobeerd?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
wim
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 303
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 23 maart 2025 07:58 AM
  [ # 6 ]

Nee, dat niet kan dat een verschil uitmaken?

teveel citroenen

Profiel  
 
RuudR
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 13-05-2005

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
- (Grand) C4 Picasso 1.6 thp Intensive
Gepost: 23 maart 2025 08:27 AM
  [ # 7 ]

Voordat je de schijven AAN de auto gaat laten afdraaien, zou je een meetklokje aan een vast deel van de auto kunnen zetten en eerst meten, of de schijf werkelijk een slingering geeft. Het lijkt mij namelijk erg vreemd dat allerlei merken schijven juist bij jou krom trekken. Als de schijf wel een slingering geeft, zou ik deze eerst verwijderen en ook de naaf meten op slingering, om uit te sluiten dat de schijf krom is. Ik ga er wel vanuit dat je alles, zowel de schijf, als de naaf, goed schoon en vrij van roest hebt gemaakt voor montage. Succes met je zoektocht naar dit lastige probleem.

Zet maar weer in de agenda!!! Vierde weekend juni organiseren wij voor de 16de keer het Lindetreffen in Oldeholtpade!! Van 20 t.m. 22 juni 2025 zijn jullie weer welkom!!

Profiel  
 
wim
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 303
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 23 maart 2025 08:52 AM
  [ # 8 ]

Dag RuudR,
Ik heb voor het monteren altijd de wielflens en schijven schoongemaakt en ik heb ook de slingering gemeten en was altijd binnen de toleranties.  Zoals je al aangeeft het is vreemd dat alle merken schijven kromtrekken.  Vandaar ook dat ik bijna einde latijn ben. Ik zal de voortrein nog een goed schouwen op mogelijke speling Het rare blijft ook dat het pas na circa 1000/1500 km optreedt.

teveel citroenen

Profiel  
 
RuudR
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 13-05-2005

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
- (Grand) C4 Picasso 1.6 thp Intensive
Gepost: 23 maart 2025 08:56 AM
  [ # 9 ]

Lastig verhaal dan. Wellicht dan toch zoeken in de wielllagers. Als alles verder al vervangen is, kan het haast niets anders meer zijn. Succes met de zoektocht!

Zet maar weer in de agenda!!! Vierde weekend juni organiseren wij voor de 16de keer het Lindetreffen in Oldeholtpade!! Van 20 t.m. 22 juni 2025 zijn jullie weer welkom!!

Profiel  
 
bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 23 maart 2025 09:02 AM
  [ # 10 ]

Als er sprake is van een ‘‘kromme’’ schijf dan moet je gaan meten of ie krom is. Dus niks demonteren, maar meten in de praktijk.  Je verhaal wijst toch richting verglaasde blokken.

ALI blabla en de 40 rovers?

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7825
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 23 maart 2025 10:00 AM
  [ # 11 ]

Zomaar een paar vragen:

Worden de schijven aan beide zijden krom? Worden de remmen ook heet zonder ze intensief te gebruiken? En zijn de remslangen al eens vervangen?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook