Na 30 jaar ZX ben ik overgestapt op een Ford Fusion uit 2008.
Ik heb een vraag over bougies:
Het Haynes werkplaats handboek specificeert de Bosch HR 8 MEV of Motorcraft AYFS 22 C, allebei met 1,3 mm elektroden afstand.
Zoek ik bij Autodoc of Winparts op kenteken, dan komen er diverse merken bougies op als geschikt voor uw voertuig, waaronder de Bosch HR 7 MEV met 1,2 mm elektroden afstand. Er verschijnen ook andere merken die geschikt zouden zijn, waaronder NGK waar de elektroden afstand niet vermeld wordt, Ridex met 1,3 mm en nog een andere Bosch met 1,1 mm. De Bosch HR8 MEV komt niet op als geschikt.
De concrete vraag die ik heb is: zet ik de bougie erin met de fabrieksinstelling van de elektroden afstand zoals die geleverd wordt, dus 1,1, 1,2, of 1,3 mm of pas ik die aan naar 1,3 mm zoals Haynes vermeldt.
Mijn vraag staat eigenlijk los van merk en type auto.
Ik heb eens gekeken wat Autodoc en Winparts aanbevelen voor mijn vorige auto, een ZX 1.4i. Er komen dan verschillende merken en types bougies op met elektroden afstanden van 0,7 tot 1,1 mm. En voor NGK geeft men een vonklengte op, geen elektroden afstand. En dan is dus mijn vraag of je die er zo inzet, met de fabrieksafstelling van de elektroden afstand, of dat je wat moet aanpassen. Ik neig eigenlijk om ze er zo in te zetten, zonder aanpassing.
Ik wist niet eens dat ze met een bepaalde elektrode afstand leverbaar zijn.
Ik controleer de door mij benodigde afstand en corrigeer daar waar nodig.
En het is maar 180 seconden werk. Voelermaatjes zijn wel vereist bij dit werk.
Ik let alleen op de warmtegraad.
Groet.





























Totaal aantal Berichten: 10428
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Altijd afstellen op de specificaties van de motor.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.