Hallo allemaal,
Hier een nieuwe enthousiaste citroen rijder en forumlid!(dyane/2cv/ax/zx/xsara/c5/picasso)
Sinds een jaar en 3 maanden rij ik blij en soepel in een c3 Picasso (1.4 uit 2012)
Fijne wendbare auto ondanks wat weinig power en veel olieverbruik (1 liter op 3000)
Sinds enkele weken zit alleen mijn versnellingspook soms muurvast bij een koude start.
Wanneer ik echter direct de motor uitzet en weer opnieuw start gaat ie los en rijd ik goed weg.
Al lijkt het toch alsof ie in zijn geheel niet helemaal licht genoeg schakelt. Alsof ie soms wat plakt.
Als ik het goed heb getest zit ie vaker vast in zijn achteruit en in zijn één.
Vorige winter heb ik dit niet ervaren in deze auto. (ivm mogelijke relatie kou)
Misschien heeft het volgende er niks mee te maken maar ik heb in het eerste jaar koelvloeistof verlies gehad.
Er was toen nergens zichtbare lekkage en mijn citroen garage heeft het verholpen (ontluchten en ergens een klemmetje was de uitleg)
Ik vermeld even dit euveltje omdat een ander forumlid ook koelvloeistof verloor en dit terug vond op de versnellingsbak.
Mijn garageman zegt, kijk het even aan, zit ie elke ochtend vast, rij hem dan even in de avond langs en dan doen wij een koude start in de ochtend voor diagnose. Ik dacht, ook eens het forum raadplegen. Alvast bedankt voor eventuele suggesties!
Je garageman ziet het goed: Je moet er naast staan om te kunnen zien wat het is.
Wat kan:
- koppelingsplaat bij plakken aan het vliegwiel. komt vaak door vliegroest op het vliegwiel door vocht.
- bediening van de bak ( kabels) zijn aan het verslijten en lopen daardoor stroef.
To err is human, not to err is divine.