Totaal aantal Berichten: 827
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Goedendag,
Van tijd tot tijd leen ik een Citroen C4 Cactus, in ruil daarvoor breng ik de auto bv. ff naar de garage voor de onderhoudsbeurt. Dit keer ging dat minder soepel, de lichtmetalen velgen hebben slotbouten, maar de dop ligt niet meer in de auto en de voorbanden zijn aan vervanging toe. De garage kan dit oplossen, maar ik wil dit graag gaan doen.
Ik had al geprobeerd een ronde rvs buis te gebruiken en daar pennetjes in te lassen, maar het buisje heeft te veel speling en krijgt daarom geen grip. Het buisje is te krap, maar ik heb geen boor of draaibank om de juiste diameter te boren. Net een mm-tje te veel.
Het simpelste is denk ik een moer erop te lassen. Ik wil graag tig gebruiken, omdat dat geen spetters geeft en ik dat iets meer onder controle heb. Ik was van plan eerst het buitenste gedeelte aan het middelste gedeelte (dat platte rondje in het midden) te lassen en dan de moer erop lassen.
Maar ik ken deze bouten niet goed, gaat dat werken denken jullie? Er zijn ook van die moerverwijderaars, maar ik wil niet dat ie afbreekt. Ik zou ook nog eerst het midden lassen en dan zo’n verwijderaars erop.
Ervaringen, ideeën en opmerkingen welkom
De ellendige slotbouten blijven eruit en ik stop er normale in. K dingen.
groter opent Flickr
groter opent Flickr

Totaal aantal Berichten: 852
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- 2CV Special
- (Grand) C4 Picasso 1.6 thp Intensive
Moer er op lassen, aan de schroefdraad zijde. Dan draai je de bouten er zo uit. Inderdaad, geen slotbouten er meer in draaien. De tijd dat licht metalen velgen werden gestolen ligt al lang achter ons.
Zet maar weer in de agenda!!! Vierde weekend juni organiseren wij voor de 16de keer het Lindetreffen in Oldeholtpade!! Van 20 t.m. 22 juni 2025 zijn jullie weer welkom!!
Ik heb met hetzelfde probleem geworsteld. Er werd mij afgeraden te lassen, met het oog op de lichtmetalen velgen. Er bestaan speciale doppen in diverse maten voor, die zich vastbijten in de kop van de slotbout. Daarmee is het zo gepiept. Als je garage die heeft, zou ik dat daar laten doen. Met zo’n speciale dop is het minder werk dan eerst een moer lassen en dan het spul losdraaien.

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
RuudR schreef:Moer er op lassen, aan de schroefdraad zijde. Dan draai je de bouten er zo uit. Inderdaad, geen slotbouten er meer in draaien. De tijd dat licht metalen velgen werden gestolen ligt al lang achter ons.
Dank, ik denk dat je bedoeld aan het geen dat hoort te draaien als je de originele dop erop zet met schroefdraadzijde. (Niet aan de achterkant van het wiel )

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
kilian schreef:Ik heb met hetzelfde probleem geworsteld. Er werd mij afgeraden te lassen, met het oog op de lichtmetalen velgen. Er bestaan speciale doppen in diverse maten voor, die zich vastbijten in de kop van de slotbout. Daarmee is het zo gepiept. Als je garage die heeft, zou ik dat daar laten doen. Met zo’n speciale dop is het minder werk dan eerst een moer lassen en dan het spul losdraaien.
Het beste woord dat ik heb gevonden voor die speciale dop is “moerverwijderaar”. Ik heb ze gezien bij Datona, prijs valt opzich mee. Moet er 4 doen, dus loont zich wel. Bovendien zijn die dingen best lekker om in het sleutelarsenaal te hebben, maar tot nu toe niet nodig gehad. Ik zit er dan weer overin dat die buitenkant afbreekt, omdat het anti diefstal zou moeten zijn.
Ik snap wel dat het lassen afgeraden word. Als je er de mig machine voor gebruikt (meest voor de hand liggend) spettert dat behoorlijk en verprutst dat de velg. Maar juist daarom wil ik tig lassen. (En omdat ik daar de laatste tijd meer mee bezig ben geweest).

Totaal aantal Berichten: 852
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- 2CV Special
- (Grand) C4 Picasso 1.6 thp Intensive
Ik bedoel met de binnenkant de moer, het deel waarin je normaal de bout draait.
Zet maar weer in de agenda!!! Vierde weekend juni organiseren wij voor de 16de keer het Lindetreffen in Oldeholtpade!! Van 20 t.m. 22 juni 2025 zijn jullie weer welkom!!

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
ah, ok, ik zat met de bout in mijn hoofd. Ik snap nu wat je bedoelt.

Totaal aantal Berichten: 2136
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ik heb er bij mijn C6 twee moeten verwijderen. Heb dat gedaan door de kop van de bout eraf te boren en in het stuk wat dan nog in de naaf zit een gaatje te boren en daar een torx in te tikken. Als de kop van de bout eraf is zit er geen spanning meer op het stuk schroefdraad en dat draai je er dan makkelijk uit. De bouten zijn niet zo hard dus makkelijk om in te boren.

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
ok, dus jij hebt de hele kop eraf geboord. Ik vond wel eens YouTube filmpje die een stukje eraf boorde en dan een tool erin. Ik vroeg me al af of je ook de hele kop eraf kon boren, want, inderdaad dan zit ie niet meer vast. Dit is lekker, nog een optie. Als de kop afbreekt of ik het toch niet lekker vind gaan kan ik hiermee verder.

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Deze video bedoelde ik.

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Groter (opent Flickr)
Groter (opent Flickr)
Ze zijn eruit. Voor iemand die wil weten hoe het gegaan is of die hier met zoeken gekomen is:
Lassen ging niet soepel, op de grond, alleen stuk voorkant in de garage, wind, metaal niet helemaal zinkvrij / schoon gekegen en geen knopje op de toorts, maar met een voetpedaal onder mijn knie. Genoeg excuses om mijn gebrek aan laservaring te verdoezelen… Het is allemaal anders dan aan een lastafeltje… Nou, weer van geleerd. Ging niet gemakkelijk, lees veel te veel risico, met lassen gestopt na de eerste bout.
Het midden is een soort asje. Maar waar de originele dop ingrijpt, heeft een soort beveiliging: Bij een dreun erop, zakt deze in de ring en draait ie niet meer de bout eruit (draait dan vrij rond). Zie de foto met de boutverwijderaar erin. Dat is goed om te weten.
Wel bij de eerste bout het midden vast gelast aan waar die inkepingen in zitten, waar de originele dop in hoort te grijpen. Daarom kon ik er een dop op rammen, zonder problemen.
Het lekkerste werken toch die moerverwijderaars, alleen moet je ze er zachtjes op tikken. Toch Kann die er dan nog makkelijk uit door te boren (ik gebruik hss-cobalt boortjes) en daar weer een boutverwijderaar in te draaien. Maar als je zachtjes tikt, er niet veel nodig, draaien die dingen er zo uit.
De lichtmetalen velgen beschadigen bijna al als je ernaar kijkt. Uiteindelijk bij het tweede wiel op het idee gekomen om een stuk TIG-finger af te knippen en in het gat te stoppen ter bescherming. (Tig finger is gewoon thermische kabel bescherming heb ik me laten vertellen). Ook als je gaat boren en er vallen hete stukkies uit heb je ook een buffer. Ook als alleen de moerverwijderaar erop zet geeft dit bescherming. Met de 2 verschillende verwijderaars (bout en moer) lukte me het om de velgen onbeschadigd te laten. Dus die geven het minste risico. Tig lassen was een leuk idee, maar dat werkt niet als je een keer misstapt.
Dit is natuurlijk mijn ervaring, maar goed.
Edit: Foto’je erbij, omdat er toch net andere varianten zijn heb ik gemerkt.

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ow, zwarte meuk van de tig toorts optillen zonder voet van het “gaspedaal” kon ik er afpoetsen met Dasty en isopropanol. Viel ook wel mee.