





























Totaal aantal Berichten: 11812
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo.
Die kan zich eerst wel weer even laten zien. Maar vooral: hij valt voorlopig niet meer uit elkaar. We zullen eens zien of ‘t weer een beetje redelijk stand wil houden!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Die kan zich zeker weer laten zien, niet alleen maar “even”
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor

























Totaal aantal Berichten: 6184
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports














































Totaal aantal Berichten: 43349
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Helemaal mooi man!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Respect
BX 1.4 serie 2 RE 1986






























Totaal aantal Berichten: 11812
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Pedaalrubbers voor de Berlingo van I besteld. Eenmaal Topran (rechts, koppelingspedaal), eenmaal Intergom (links, rempedaal). Kijk je op de achterkant: allebei uit dezelfde fabriek. Op de markeringen voor rem- en koppeling na en het feit dat ze dus spiegelbeeldig gevormd zijn, zijn ze exact gelijk.
Oftewel: je kunt onderdelen kopen van allerhande merken die in de praktijk exact gelijk zijn. Gewoon in dezelfde fabriek gemaakt en aan het eind van de lopende band elk in een andere verpakking gemikt en dat was het dan. Ik zou voor de Topran kiezen in dit geval, want die zit in een recyclebaar papieren doosje in plaats van in het zoveelste plastic zakje. Voor het rubber zelf maakt het geen bal uit.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!






























Totaal aantal Berichten: 11812
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De achterste lambdasonde was op. Dat mag ook na 293.684 kilometer. Een nieuwe (van Bosch) was vlug genoeg gemonteerd. Storing wissen, klaar. Uiteraard reken ik erop dat de voorste dan ook wel lawaaie zal gaan binnen afzienbare tijd, maar het risico dat dat wegens ernstig vastgeroest op een spruitstukwissel uit gaat draaien was op dit moment even onverstandig om te nemen.
Ik moet misschien maar eens gaan kijken of ik ergens alvast zo’n spruitstuk vandaan kan toveren. Dan is te zijner tijd het wisselen van de voorste lambdasensor ook niet echt een probleem.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!






























Totaal aantal Berichten: 11812
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Storing is al terug ook. De tweede sonde wordt wel wakker, maar wordt in open loop gehouden. Reden? Onduidelijk. Ik zie nog nergens afwijkende meetwaardes of gedrag waar ik iets mee kan. Maar goed, voorlopig heb ik er even geen tijd voor en het ding draait wel, dus: lekker doorrijden tot-ie strandt. Kan namelijk nog zijn dat een échte storing ook te vinden is, zoals vage klachten dat doorgaans niet zijn.
En anders wordt-ie komend voorjaar vanzelf afgekeurd op foute uitlaatgaswaardes, kan-ie dan lekker de pers in als ‘t tegen die tijd niet te vinden is.
Het geeft een beetje C5-met-rotte-kabelboom flashbacks, dit, en dat is een geouwehoer waar ik in ieder geval niet meer in trap. Zeker niet met een auto waarvan de koets duidelijk achteruit gaat. Run-to-fail-modus = ingeschakeld!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!






























Totaal aantal Berichten: 11812
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
OK. De achterste lambdasonde, de nieuwe dus, in de live-view gezet en daarbij geen echte afwijkingen in het gedrag van die sensor gevonden. Naar aanleiding daarvan er voor de grap maar eens een nieuwe katalysator onder gedrukt. Daarna een proefrit gemaakt en geen MM-lampje meer op het dashboard zien oplichten. Dat zijn op zich goeie tekens.
Maar het is pas klaar als dat lampje nu ook langere tijd uit blijft. Bij het wisselen van de lambdasensor bleef het lampje ook uit bij de proefrit en was-ie de volgende dag gewoon terug… De oude katalysator was nog eerste montage en die had iets van 250.000 km LPG-gebruik voor z’n kiezen gehad (= hetere verbranding dan op benzine) en er zijn toch echt wel stukken binnenwerk verdwenen. De kans dat-ie dus ook gewoon echt lawaaie is, is heel redelijk. Maar dat gaan we de komende tijd dan wel merken.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!


Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 06-01-2019
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
Hieperdepiep!
Vanochtend startte ik mijn Bertje en daar stond een prachtig rond getal op de kilometerteller






























Totaal aantal Berichten: 11812
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Tot zover nog geen nieuwe meldingen van het motormanagement gehad. Blijkbaar was de omschrijving ‘veroudering katalysator’ deze keer ook eens gewoon correct. Op zich alweer apart! Maar we doen ‘t ervoor, als ‘t met een verse katalysator weer gewoon in orde is rijden we ‘m even vrolijk verder op. Het is nog zo’n 16.000 kilometer voordat I er een ton mee gedraaid heeft. Dat zou op zich haalbaar moeten zijn.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!






























Totaal aantal Berichten: 11812
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Inmiddels is-ie ook weer helemaal fris door de keuring. 2 nieuwe bandjes achterop wegens ouderdom (dat wil zeggen, voortijdige veroudering van een setje Hankooks van een jaar of 4, 5 oud), een nummerplaatlampje en het afstellen van de mistlamp linksvoor en dat was het wel weer.
De onderkant heeft de afgelopen winter beter overleefd dan verwacht. De achterkant wordt van de zomer weer een keer schoongeborsteld en in de Brunox gehoosd. Kan er daarna weer een afwerklaagje op en dan haalt-ie de volgende winter ook wel weer.
Sinds de auto in een soort van run-to-fail modus gezet is, houdt-ie zich meteen weer veel beter dan verwacht. 3 onderdelenbonnetjes tussen APK’s is gewoon echt heel netjes (vooral met inmiddels dik 3 ton op de klok). De koets blijft altijd aandacht nodig hebben, maar rot daarna in een alsnog aanvaardbaar tempo. En het gekke ding haalt intussen gewoon alweer fluitend een verse APK en rijdt nog steeds gewoon heel netjes. Dan kom je erachter dat ‘beter dan verwachting’ in dit geval maar gedeeltelijk met het bijstellen van verwachtingen te maken heeft.
Nou, dan mag-ie gewoon nog een poosje blijven ook. Onderhand is het, zeker ten opzichte van wat er aan vervanging op de markt is, ook uitermate interessant geworden om ‘m echt helemaal op te rijden. Als dat met jaarlijks wat overzichtelijk extra onderhoud aan de bodemgroep en verder normaal onderhoud nog een jaartje of wat kan duren is dat ook prima
Met de APK weer achter de rug is het ook weer verantwoord om de olie en filters te verversen en dan kan-ie eerst weer een jaartje vooruit. En tegen die tijd zien we ‘t dan wel weer!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!






























Totaal aantal Berichten: 11812
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo. Nou. Huppetee. Verse olie, nieuw oliefilter, nieuw luchtfilter, nieuw cabinefilter, nieuw wisserblad achterop, remolie ververst, overige vloeistoffen gecontroleerd, serviceteller gereset: dan is de boel eerst wel weer bijgespijkerd qua onderhoud. Ik wil een dezer dagen nog even een nieuwe dop voor het ruitensproeiertankje organiseren (want dat is nu wel op het eind van z’n leven gekomen) en dan is ‘t allemaal weer prima voor elkaar voorlopig.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!


























Totaal aantal Berichten: 7835
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Aangezien ik het laatst met de Xsara aan de orde had, koelt deze nog wel naar behoren?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!






























Totaal aantal Berichten: 11812
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Koelsysteem is prima, airco doet niets.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!