3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Dyane Blue Lagoon mengselverhouding
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 14 augustus 2024 05:19 PM
  [ # 31 ]

Ahhh gelukkig!

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 18-04-2014

- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Gepost: 15 augustus 2024 10:43 AM
  [ # 32 ]

Ik ben er ook blij mee dat het uiteindelijk gelukt is, mede omdat ik er een paar dagen niet aan zou kunnen werken en het dan niet af is, en er doemscenario’s voorbij kwamen waar bij de krukas er toch uit zou moeten.

Volgende week weer verder met de sproeierbezetting.

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 18-04-2014

- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Gepost: 19 augustus 2024 08:25 PM
  [ # 33 ]

De auto trok voor geen meter, zeker bij lage toeren.

Ik had gekeken naar het tijdstip bij 6 a 700 toeren (koud geen choke), de ontsteking bleef vlak tot 1300 toeren en dacht dat de vervroeging dan pas startte omdat de 123 als origineel moest zijn, maar niet goed gelezen in de vraagbaak… De originele ontsteking zou een vervroeging moeten hebben van: 3 graden bij 600-900 toeren, 6 van 950-1200 toeren, 9 van 1200 tot 1450 toeren en 10-15 graden bij 1250-1500 toeren, buiten de 8 graden standaard vervroeging.

De 123 vervroegt dus vanaf 600 tot 1300 6 graden, bij 2100 toeren 10 graden, bij 2300 toeren 12,5 graden, bij 3000 toeren 15 garden en bij 4000 toeren 17,5 graden. Door de 123 bij 600 toeren dynamisch op 8 graden te zetten was de ontsteking te laat. Ik ben wel benieuwd hoe de vervroeging van de 123 hoort te zijn en of dit klopt. De vervroeging bij hoge toeren is dus meer dan origineel.

Auto weer met lampje groen op de 123 op 8 graden gezet, de slang van het luchtfilter naar de carburateur vervangen en sproeier van de 2e trap van 87,5 naar 95. De auto trekt weer veel beter op hoge toeren en voelt dan ieder keer hetzelfde, behalve in de 4e versnelling bij hogere snelheid, dan wisseld het. Het dakje is een half jaar geleden ook vervangen en denk dat dit wel eens de oorzaak zou kunnen zijn. De oude zat erg (te) strak en de nieuwe zit losser en klappert vanaf 110 afhankelijk van de windrichting op de auto. De nieuwe heb ik expres niet te strak gezet omdat de dakjes meestal krimpen, dus wrs zit deze over een half jaar wel redelijk strak.

De lambdameter met lambdasonde zijn niet echt op elkaar afgestemd. De meter loopt lineair met het voltage op (met labvoeding getest) en de sensor lijkt een smallband. Jammer omdat ik meteen 2 setjes had besteld en het uitwisselen niets oplevert.

Wel blij dat auto veel beter loopt op hoge toeren, denk dat de slang van de carburateur het verschil heeft gemaakt. Alleen een beetje raar omdat er eigenlijk wat overdruk zou moeten zijn. Ga het luchtfilter, dat schoon lijkt toch vervangen. Nog even kleppen stellen en ik twijfel of ik de 123 moet vervangen en er dan een neem die ook de vacuümvervroeging meeneemt en instelbaar is. Iemand ervaring met de 123 tune+?

Sproeierafstelling doe ik pas weer als de lambda combinatie goed werkt.

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 18-04-2014

- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Gepost: 04 april 2025 08:00 PM
  [ # 34 ]

De oude lambdasensor was toch een narrow band en gaf daarom zo een rare waardes. Ik heb een andere wide band set gemonteerd en die lijkt goed te werken.

Tijdens het rijden met dezelfde stand van het gaspedaal (2/3) merk ik dat het mengsel eerst wat rijker is (rond de 1 op 13) dan bij 3000 tot 3500 toeren iets armer word ( naar 1 op 14,5) en dan weer wat rijker. Op snelwegsnelheid (110-120) lijkt het mengsel ook niet te arm (rond de 1 op 13,8 tot 13,4) en met vol gas op de snelweg wordt het wat rijker (rond de 1 op 13,2 to 1 op 13,0). Bij 70-80 constant zakt het naar rond de 1 op 14,6. Bij gas los naar ruim 1 op 20.

Wat wel gebeurd is dat bij snel gasgeven het mengsel erg rijk wordt. Vooral bij lage snelheden en toerentallen verzuipt de moter dan bijna even. De lambda zakt dan onder de 1 op 9. Ik heb het idee dat de acceleratiesproeier te veel benzine inspuit. Zelfs bij 80 in de vier en dan snel vol gas gaat de lambda naar 1 op 9. Snel gasgeven geeft tot 2000 toeren een aarzeling. Stationair draait de moter op ongeveer 1 op 14,5 en heeft nauwelijks choke nodig na de koude start bij deze temperaturen (15 seconden).

Dat aarzelen bij vol gas bij lage toeren heeft de motor al na de revisie, warm bij lage snelheid in de 2 en je trapt het gaspedaal in (je staat net niet stil voor het stoplicht) en het gevoel dat je de motor verzuipt. Dat is maar heel even, maar dat had hij niet voor de revisie. Toen heb ik ook het membraan van de acceleratiepomp vervangen.

Hebben anderen dezelfde ervaring? Zou ik het plaatje van de acceleratiepomp beter kunnen vervangen voor een plaatje met een kleinere excentriek?

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook