1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Toch weer even over diesel verstuivers praten?
bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 699
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 03 april 2025 08:37 AM

Wellicht is iemand me ooit voorgeweest en heeft de euvele moed gehad om zélf verstuivers van een hdi schoon te maken of iets van dien aard. Op joetroep staat een willekeur van filmpjes, maar wie heeft er nu echt bruikbare ervaring en wilt die delen ?

sinds de laatste grote beurt…...

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3831
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 03 april 2025 10:36 AM
  [ # 1 ]

Misschien even aangeven over welke HDI je het wil hebben ? De eerste generatie, of de laatste ? Daar zit ruim 1000 bar drukverschil tussen.
De eerste zijn nog relatief “simpel” met enkele injectie, de laatste behoorlijk wat gecompliceerder met meerdere inspuitmomenten en richtingen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 699
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 03 april 2025 12:44 PM
  [ # 2 ]

Oja, das een goeie !  een hdi van 1999 xantia 2.0 80kw.  verstuiver nrs BOSCH 0 445 110 008 of BOSCH 0 445 110 044 het is denk ik de 1e gen. hdi .

Hier een plaatje erbij:

https://www.xdalys.lt/en/product/14414582500/

sinds de laatste grote beurt…...

Profiel  
 
bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 699
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 03 april 2025 01:54 PM
  [ # 3 ]

Er staan wat fotootjes hier , de nozzle’s zijn nogal vuil , ze liggen nu te weken.

https://www.marktplaats.nl/v/auto-onderdelen/brandstofsystemen/m2253134879-g-e-z-o-c-h-t-verstuivers-bosch-voor-hdi-2-0-1999

sinds de laatste grote beurt…...

Profiel  
 
Jaaps
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 635
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 03 april 2025 09:55 PM
  [ # 4 ]

Ik doe diesel zaken met Buchli in Harderwijk.
Prima service altijd. Belletje kan geen kwaad

Profiel  
 
bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 699
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 03 april 2025 10:31 PM
  [ # 5 ]

Nu heb ik voor de lol een keer hvo 100 getankt. Even kijken hoe de verstuivers zich daarbij gedragen, wel even zoeken in de buurt, en de prijs is 2.07 euro / ltr bij bp. loopt als een nieuwe, en ruikt nergens meer naar. Een oud setje verstuivers is nu gedemonteerd, morgen even in de trilbak bij een vriend, dan assembleren en kijken of ie daar op wilt lopen. De revisie mannen zeggen NIET UIT ELKAAR HALEN !  dat was de trigger om het dus toch te doen.

sinds de laatste grote beurt…...

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3831
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 04 april 2025 09:47 AM
  [ # 6 ]

Die “oude” kun je best demonteren, want die zijn nog niet “invidueel” ingesteld.
Bij de modernere kun je dat inderdaad beter laten: Die zijn “op de fabriek” getest op “flow karakteristiek”, en dat moet je bij de installatie aan het motormanagement aangeven. ( Vandaar die bar code of QR code die erop staat!) Als je die open maakt en weer in elkaar zet dan is blijkbaar de karakteristiek anders. Hoe hoger de inspuitdruk ( we zitten nu al boven de 2000 bar) hoe nauwkeuriger het komt voor het motormanagement. Logisch want bij zulke hoge inspuitdrukken heeft iedere kleine verandering grotere gevolgen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10456
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 april 2025 11:32 AM
  [ # 7 ]
Jaaps schreef:

Ik doe diesel zaken met Buchli in Harderwijk.
Prima service altijd. Belletje kan geen kwaad

Ze zitten ook in de buurt van Lopik.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 699
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 04 april 2025 03:55 PM
  [ # 8 ]

Deze generatie kun je idd overzetten zonder gedoe, en ze zijn eenvoudig te demonteren. Er stond een exploded view/partslist, en die is handig. Drie deden het matig zo’n 15 jr geleden, had ze toen gekocht ( 4 stuks) gebruikt, die waren 2 ok, maar niet meer dan dat, en 2 waren gewoon echt stuk, toen heb ik 2 andere gekregen , waarvan weer 1 stuk was, en later dus nr 4 ook geruild. Dus toen de hdi liep hebben we er ong 200km mee gereden en ben ik tijdens de vakantie toch naar huis gereden om mijn oude verstuivers terug te zetten omdat het echt niet goed was. De oude waren dus niet zo slecht, en we zijn nu ong. 250dkm verder en ze worden sleets, maar dat is prima na totaal 5 ton. 

De beroerde set die er nog ligt wil ik dus best offeren aan een demontage-test om te kijken of er nog wat van te maken is. Ze zijn nu in de trilbak geweest , drie dus, want 1 zit de naald gewoon vast in de nozzle dus die is ws niet te redden. Binnenkort samenbouwen en kijken of ze überhaupt nog werken dan kijken we verder. Na t weekend een retour test doen bij de huidige set en als daar iets verdacht uitkomt, dan hoop ik dat 1 v/d 3 die los zijn geweest nu ms. bruikbaar zijn.

Mocht het echt niet lukken dan gaan we overleggen of we toch nog een keer gek gaan doen en 4 nwe scoren ergens.

Overigens is die HVO 100 best een prima brandstof, rijdt super soepel en eigenlijk nul rook / roet.

sinds de laatste grote beurt…...

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10456
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 april 2025 05:10 PM
  [ # 9 ]
Citroensmgz schreef:

Die “oude” kun je best demonteren, want die zijn nog niet “invidueel” ingesteld.
Bij de modernere kun je dat inderdaad beter laten: Die zijn “op de fabriek” getest op “flow karakteristiek”, en dat moet je bij de installatie aan het motormanagement aangeven. ( Vandaar die bar code of QR code die erop staat!) Als je die open maakt en weer in elkaar zet dan is blijkbaar de karakteristiek anders. Hoe hoger de inspuitdruk ( we zitten nu al boven de 2000 bar) hoe nauwkeuriger het komt voor het motormanagement. Logisch want bij zulke hoge inspuitdrukken heeft iedere kleine verandering grotere gevolgen.

Die van mijn C4 2006 moesten ook al ingeleerd worden met het nummer dat er op staat.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3831
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 04 april 2025 07:22 PM
  [ # 10 ]

De DW10 , later genoemd ATED, was echt de eerste in 1998, maar 6 jaar later was dat al de BTED voor de 2 liter, met FAP en zo.
De ontwikkelingen gingen toen snel.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 699
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 04 april 2025 07:35 PM
  [ # 11 ]

DW 10 ATED die ligt er in. Is de 110pk , lijkt op de 90pk , maar verschilt wel. Dat was toen ineens een ‘‘moderne’’ diesel, maar zoals altijd gaat de ontwikkeling door en is deze nu ‘‘achterhaald’‘.  Indertijd kreeg ik de waarschuwing dat ie niet zo goed zou wezen als de 1.7 turbo-diesel van de bx, maar daar zijn veel mensen toch op terug gekomen. Toen ik vanuit mn bx trd-turbo in de hdi dw10ated ging rijden was dat wel even wennen: een hele erge fijne ‘‘sophisticated’’ motor!

sinds de laatste grote beurt…...

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 156
Geregistreerd: 18-04-2014

- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Gepost: 04 april 2025 08:14 PM
  [ # 12 ]
Jaaps schreef:

Ik doe diesel zaken met Buchli in Harderwijk.
Prima service altijd. Belletje kan geen kwaad

Ik ben met mijn xantia 110 hdi ook bij Buchli geweest. Ik heb de verstuivers toen eerst laten reinigen en toen laten testen. 2 verstuivers waren niet meer helemaal zo goed en de andere 2 niet 100%. Omdat ik lang met Xantia wilde doen heb ik toen alle 4 de verstuivers laten vervangen door gereviseerde verstuivers. Bij de roetmeting zag je dat wel terug, of juist niet (waarde 0,05).

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 464
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 04 april 2025 08:31 PM
  [ # 13 ]
Citroensmgz schreef:

Misschien even aangeven over welke HDI je het wil hebben ? De eerste generatie, of de laatste ? Daar zit ruim 1000 bar drukverschil tussen.
De eerste zijn nog relatief “simpel” met enkele injectie, de laatste behoorlijk wat gecompliceerder met meerdere inspuitmomenten en richtingen.

Ik denk dat dit niet klopt.
De eerste generatie HDi’s werkten met 1370 bar. Dat zou nu ruim 1000 bar hoger liggen?

Ook het aantal inspuitingen was bij de HDi al drie. De derde is volgens de beschrijving conditioneel voor correctie van emissie. Boven de 2750 toeren/min gaat het naar 1 inspuiting. De verstuivers werkten nog niet met piezo’s maar met spoelen, en kunnen minder snel schakelen. De spuitrichting ligt wel vast, dat is een ‘kroontje’ met ik meen 5 spuitrichtingen.

 

 

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Een half miljoen km.

Profiel  
 
bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 699
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 05 april 2025 09:20 AM
  [ # 14 ]

Dat ‘‘kroontje’’ onder aan de nozzle geeft een afwijkend sproeibeeld vóór de trilbak, dan spuit het niet uit alle gaatjes, en in diverse richtingen ( met een bus remreiniger, maar je moet iets hé) en na reinigen is de spuitrichting netjes zoals het bedoeld is , maar ik kan natuurlijk niet verder testen , dus we moeten even wat bedenken , of gewoon laten testen bij de dieselman. ben benieuwd wat dat kost een eenvoudige vernevel test. Wat ook opvalt is dat de naalden niet lekker lopen, en na schoonmaken weer wel,dus even afwachten.

sinds de laatste grote beurt…...

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 464
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 05 april 2025 09:39 AM
  [ # 15 ]

Ben je nog op zoek naar een ander setje verstuivers?

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Een half miljoen km.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook