













Totaal aantal Berichten: 1360
Geregistreerd: 30-11-2009
- Overig KIA Ceed Break 1,6-GDi PHEV
Ja, ik had me ook al verheugd op een mooi plaatje van een mooie krukas, toen ik het woord hoofdlager hoorde.
Adri














































Totaal aantal Berichten: 43349
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is vrij makkelijk Jan: je bouwt de oliepomp en de aandrijving van de oliepomp uit. Dan maak je alle hoofdlager kappen los maar je neemt ze nog niet weg. Gewoon een paar mm los dus. Daarna neem je 1 hoofdlagerkap weg en laat je een slaafje de krukas naar beneden trekken zodat ie speling krijgt. Van de losgenomen lagerkap kan je nu het hoofdlagerschaaltje wat in het blok zit doorduwen zodat ie er uit komt. Dan duw je er een nieuwe in en ook het schaaltje in de lagerkap vernieuw je. Dan zet je de lagerkap terug, maar niet helemaal vast. En dan door naar de volgende…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














































Totaal aantal Berichten: 43349
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Breeze schreef:Ja, ik had me ook al verheugd op een mooi plaatje van een mooie krukas, toen ik het woord hoofdlager hoorde.
Adri
Voor een paar versleten lagerschalen, zonder dat deze daadwerkelijk compleet vertyft zijn, gaan we natuurlijk de krukas niet uitbouwen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10451
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Duidelijk! Wel aan de goede kant van het schaaltje duwen!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














Totaal aantal Berichten: 1360
Geregistreerd: 30-11-2009
- Overig KIA Ceed Break 1,6-GDi PHEV
Wat me eigenlijk wel verbaast is, dat de oliedruk-afname vrij plotseling optrad. Terwijl zo’n slijtage van eigenlijk alle lagerschalen niet plotseling gebeurt, maar toch zeker over een aantal jaren al aan de gang moet zijn geweest.
Adri














































Totaal aantal Berichten: 43349
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je eenmaal door het bovenste laagje “wit” metaal heen bent, dan gaat het hard met de slijtage. In no time is de boel dan echt gaar…..en dan ben je de oliedruk kwijt dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


























Totaal aantal Berichten: 7839
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Waarschijnlijk heeft deze Jaaaaaaaaaaaag de afgelopen 40 jaar niet zo enorm op z’n kloten gehad als de afgelopen 40 dagen
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf redactie@citroen-forum.nl!














Totaal aantal Berichten: 1360
Geregistreerd: 30-11-2009
- Overig KIA Ceed Break 1,6-GDi PHEV
‘k Heb Yuri nog nooit hard zien rijden, alleen maar van horen zeggen…
Adri
Ik denk dat Waterman het goed ziet:
Als je door het “witmetaal” heen gaat , om welke reden dan ook, dan is de lagersmering ineens verre van optimaal, vooral bij de drijfstanglagers. Natuurlijk is de slijtage al langer aan de gang, maar vanaf een bepaald moment gaat het dan snel.
Nog afgezien van het feit dat de deeltjes witmetaal die er af komen meteen zorgen voor extra groeven, hoewel dat materiaal relatief zacht is. Een geluk dat je dat ziet door een teruglopende oliedruk, anders rijdt je door tot er een lager vastloopt met alle gevolgen van dien.
To err is human, not to err is divine.





























Totaal aantal Berichten: 10451
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














Totaal aantal Berichten: 1360
Geregistreerd: 30-11-2009
- Overig KIA Ceed Break 1,6-GDi PHEV
Ja, ik heb zo’n 50 jaar geleden de motor van de Ford Customline V8 van mijn zweefvliegclub, met een zware aanhanger er achter, aan gort gerdraaid. Op de lange helling van de Apeldoornse weg voor Terlet, ging hij steeds langzamer rijden. Gelukkig voor mij, maar ongelukkig voor de club, bleek het oliedruklampje kapot te zijn.
Adri