@lfred schreef:
De eerste generatie HDi’s werkten met 1370 bar. Dat zou nu ruim 1000 bar hoger liggen?
Tegenwoordig zitten de “common rails” al op een maximum druk van tussen de 2400 en 2800 bar afhankelijk van het merk, ik las dat Denso nog werkt aan een 3000 bar systeem. Maar de race voor nog meer druk lijkt over, want die drukken boven de 2000 bar zijn er al meerdere jaren.
Bibberkip: Prima schoonmaakactie lijkt mij, ik zou voor montage wel testen of ze echt dicht zijn, maar als ze dicht zijn ” the Proof of the pudding is in the eating”, dus gewoon monteren.
To err is human, not to err is divine.
Citroensmgz schreef:
Tegenwoordig zitten de “common rails” al op een maximum druk van tussen de 2400 en 2800 bar afhankelijk van het merk, ik las dat Denso nog werkt aan een 3000 bar systeem. Maar de race voor nog meer druk lijkt over, want die drukken boven de 2000 bar zijn er al meerdere jaren.
Bijzonder. 1370 bar is al vergelijkbaar met de hele wagen laten rusten op 1 vierkante cm.
Bij dit soort extreme drukken (en hoger) is vloeistof ‘gewoon’ samendrukbaar. Dit in tegenstelling met wat ons altijd is geleerd dat vloeistoffen niet samendrukbaar zijn.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Een half miljoen km.

Totaal aantal Berichten: 635
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Die HVO 100. Is dat voor zo’n oude diesel wel verstandig?
Ik lees dat het afdichtingen kan aantasten?

Totaal aantal Berichten: 10451
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
@lfred schreef:Citroensmgz schreef:
Bijzonder. 1370 bar is al vergelijkbaar met de hele wagen laten rusten op 1 vierkante cm.
Bij dit soort extreme drukken (en hoger) is vloeistof ‘gewoon’ samendrukbaar. Dit in tegenstelling met wat ons altijd is geleerd dat vloeistoffen niet samendrukbaar zijn.
Dat klopt ook inderdaad niet. De compressiemodulus van water is kleiner dan die van staal; hetgeen inhoudt dat het samendrukbaarder is dan staal. Ik denk dat het altijd gezegd wordt vanwege het grote verschil met gassen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dit in tegenstelling met wat ons altijd is geleerd dat vloeistoffen niet samendrukbaar zijn.
Ik proef daar een beetje miskenning in van ons onderwijs, lees we hebben het fout geleerd.
In normale omstandigheden, lees normaal bruikbare drukken is dat ook het geval, en is dat ons goed geleerd.
De omstandigheden waarin vloeistoffen samendrukbaar zijn, zijn behoorlijk extreem, als je daar tegenaan loopt dan moet je met heel veel andere zaken rekening houden: Een leiding voor 1000 bar krijgt dan een flexibele wand, en vervormd, en je moet zelfs rekening gaan houden met metaalmoeheid door de pulsdrukken.
Bij het ontwerpen moet je daar rekening mee houden, daar zijn die ontwikkeling ingenieurs voor, omdat allemaal te begrijpen. De gebruiker, en zelfs de reparateur, die merkt daar nauwelijks iets van.
Citroensmgz schreef:
Ik proef daar een beetje miskenning in van ons onderwijs, lees we hebben het fout geleerd.
Wellicht ‘proef’ je iets wat er niet is.
Ik denk dat je in mijn schrijven mijn ontzag voor de HDi-techniek mist, al beginnend bij de eerste generatie.
Ofwel, de toepassing van extreme vloeistofdrukken.
Een half miljoen km.
@lfred: we zijn een beetje aan het spelen met de hele materie, maar of we nog verstuivers nodig hebben, zullen we binnenkort weten. heb je iets liggen, dan horen we het wel, maar er is nog best e.e.a. te ontdekken. En HV100 in een oude diesel? sja, ook dat antwoord zullen we vanzelf krijgen denk ik want het zit er pas 2 dagen in, maar volgens bartjes moet het kunnen. we gaan het zien .
Wat me opvalt is dat de naald niet omhoog getrokken wordt, maar die wordt door de dieseldruk omhoog geduwd als de naald stoter die erboven zit door de spoel wordt gelift. Misschien is het in de basis simpel . De lift is heel klein, ws 0.5 mm of zo, als ik het goed heb.
Dus als je pomp wat mottig is, of de regeling is niet zuiver, dan kan de rest het ws ook niet meer bijbenen.
@ citroemsmgz: of ze dicht zijn ? even gelijkzetten, wat bedoel je dan? nadruppelen? ( sja) of dat ie een mooie wolk verstuift?
We gaan even kijken of we 1 leiding van de rail kunnen gebruiken om te kijken of de verstuiver een beetje wilt verstuiven, dan loopt ie wel even op 3 cilinders, maar dat moet dan maar even, dan is de wagen even testbank.
En monteren en ermee rijden dat durven we wel. Als ie heel beroerd loopt merk je dat vanzelf.
sinds de laatste grote beurt…...
Ik was er van uit gegaan dat je ze uit elkaar had gehad, en dan zou ik wel kijken of ze nergens lekken. Maar als je alleen de tips of de complete injector in de ultrasoon hebt gehangen om schoon te maken dan hoeft dat natuurlijk niet.

Citroensmgz schreef:Dit in tegenstelling met wat ons altijd is geleerd dat vloeistoffen niet samendrukbaar zijn.
In normale omstandigheden, lees normaal bruikbare drukken is dat ook het geval, en is dat ons goed geleerd.
De omstandigheden waarin vloeistoffen samendrukbaar zijn, zijn behoorlijk extreem, als je daar tegenaan loopt dan moet je met heel veel andere zaken rekening houden: Een leiding voor 1000 bar krijgt dan een flexibele wand, en vervormd, en je moet zelfs rekening gaan houden met metaalmoeheid door de pulsdrukken.
Bij het ontwerpen moet je daar rekening mee houden, daar zijn die ontwikkeling ingenieurs voor, omdat allemaal te begrijpen. De gebruiker, en zelfs de reparateur, die merkt daar nauwelijks iets van.Dit heb ik in de natuurkunde les op de middelbare school ook geleerd. Wat ik zeg is geen miskenning, maar op de middelbare school leeftijd vinden onze hersenen natuurkunde al moeilijk genoeg waardoor we sommige zaken maar wat simplificeren.
Toen ik op de TU waterslagberekeningen moest maken viel me pas op wat ik hiervoor zei; bij een alzijdige druk is water samendrukbaarder dan staal.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ze zijn gedeeltelijk uit elkaar, de nozzle is er af, en de daarin horende naald is eruit. De rest hoeft voor mij niet los, daar zal ws weinig of geen vervuiling zitten, maar ik ben begonnen zonder enige eigen/echte kennis van zaken dus het empirisch deel zal ms later de aanzet geven om de rest uit elkaar te halen.
Dus vooralsnog alleen de onderste nozzle / naald. Dan gaan we verder kijken wat het oplevert, we kunnen alsnog verder gaan indien wenselijk (of aangedreven door nieuwsgierigheid).
Volgende week wil ik even een retour lektest setje lenen , en dan heb ik weer wat meer data over mijn huidige werkende ? set verstuivers, en evt een ‘’ onder handen genomen’’ exemplaar testen.
resume: 3 stuks gedeeltelijk uit elkaar en 1 stuks wel helemaal gedemonteerd omdat er iets mee was, er stond nog een kruis op, en die bleek inwendig roest te hebben. Die heb ik dus indertijd gekocht als zijnde goed, maar die heeft dus gewoon niet gewerkt, en die is nu geheel uit elkaar omdat ik niks te verliezen had.
Als je deze verstuivers weer wilt gebruiken dan is het heel belangrijk dat ze niet lekken, of nadruppelen.
Lekkende verstuivers kunnen de motor ruïneren door smeltende zuigers.
Een half miljoen km.
We willen eigenlijk voor de lol kijken hoever we kunnen gaan met zelf repareren, omdat het kan. Als er een lekke tussen zit, gaan we weer verder kijken en als iets echt stuk is dan gaan we daar niet mee rijden.

Hou ons op de hoogte! Ik ben benieuwd.
Ik volg je topic ook met veel belangstelling.
Een half miljoen km.
Nouja, das leuk, de vraag was of iemand me voor gegaan was, maar dat is ws dus niet zo, dan ben ik graag de pionier , vooral omdat ik 4 verstuivers had liggen die als proefkonijnen dienen. Heb de defecte voor de lol samengebouwd, dan leert men al veel want 1 kogeltje van 1mm valt dan natuurlijk op de grond. Maar ik vond het terug (lukt maar 1 x in je leven) en die zit in elkaar maar is afgeschreven zit roest in, wel opvallend dat de andere 3 géén roest hebben. Dan denk ik dat die ene als slecht was toen ik hem kocht.