Sinds oktober 2021 rijden we een C4 1.2 EAT8 Shine.
De auto, nieuw gekocht, gebruik ik samen met mijn vrouw.
Per jaar rijden we ca. 18.000 km, hoofdzakelijk korte afstanden.
Hiervoor hebben we een C5 phase I gehad, welke heel goed is bevallen.
Daarvoor ook diverse Citroens gehad met af en toe ook een ander merk.
Tot nu toe zijn we tevreden.
Nu, bij tellerstand 63.000 een review.
Goede beoordeling krijgen de stoelen en het lage geluidsniveau. Ook blijft alles goed functioneren. De vering is soepel en op de autoweg fijn.
Het verbruik is keurig laag, wel afhankelijk van rijstijl. Lange (vakantietrajecten) 1:20 bij ca. 110 km/h. Mijn vrouw rijdt voornamelijk korte ritjes en bij vlotter optrekken en meer remmen is het verbruik rondt de 1:16.
Ruimte voor is net voldoende voor volwassenen (1.75 m). Achterin is voldoende beenruimte. Ook de kofferbak is voor ons althans voldoende groot. Het sluiten van de deuren geeft een degelijk gevoel (kluisdeur). Het head-up display werkt heel fijn.
Een lagere score geldt voor de volgende punten. Hoge drempel bemoeilijkt de instap. De auto nodigt niet uit tot sportieve rijstijl. Ondanks het feit dat de auto koersvast is en nauwkeurig stuurt, is er geen stuurgevoel met de weg (vgl. met Ford Focus) en moet je in snelle bochten op het zicht, vertrouwen en ervaring afgaan. Op ruw wegdek is afrolgeluid en bij fors optrekken is de driecilinderroffel goed hoorbaar.
De bestuurder kan zijn linkervoet moeilijk kwijt, dus iets te weinig ruimte in de breedte. Om hoofdruimte te winnen is de diepe zitpositie achter is niet prettig. Je zit met opgetrokken benen, mede veroorzaakt door de relatief hoge bodem (elektrische variant).
Door de soepele vering maakt de auto ook veel (onnodige) bewegingen, is wiebelig. Vooral bij het schuin op en afrijden van drempels en goten. Rij je net even wat vlotter over een drempel dan schrik je van een harde dreun van de wielophanging. Dit is echt onder de maat. Jammer, want op dit vlak heeft Citroen een naam hoog te houden. Onze vorige C5 was op dit punt heel goed. Het zicht naar achteren wordt verstoord door de spoiler (stroomlijn), maar hier is mee te leven. Ook rondom door de kleinere ramen is het zicht minder. Stoelen nemen ook veel zicht weg. Dus tijd voor nieuwe camera’s rondom. Tegenvallend was de onverwachte mededeling dat de distributieriem moest worden vervangen.
Twijfel of we nu weer voor een C4 zouden kiezen. Tot zover onze review.