Geachte forum leden,
ik ben in het bezit van een citroen C5 tourer 2011. kan ik deze voorstoelen 1 op 1 uitwisselen met stoelen met verwarming? of moet ik hiervoor de interne bekabeling aanpassen.
met vriendelijke groet,
Roel ter Meer
Ga er maar vanuit dat de voedingsdraad met toebehoren niet in een C5 zitten die geen stoelverwarming af fabriek heeft. De tijd dat er een universele kabelboom gemaakt werd waarop je later meer dingen kon aansluiten is al lang voorbij, de laatste 25 jaar of meer is de productietechnologie en logistiek behoorlijk veranderd en kan men vrijwel elke auto en component uniek maken en zonder overbodige ( lees dingen die iets kosten) produceren.
Als je geluk hebt heb je alleen een voeding van de verwarming nodig , die normaal met een aparte zekering werkt.
To err is human, not to err is divine.
Maar zou dat dan kunnen met de voeding van de elektrische aandrijving van de stoelen of moet ik hiervoor een aparte 12V voeding trekken?
mvgr
Roel ter Meer
PS zijn er mensen op dit forum met beschikking tot de bedradingsschema van de stoelen? en deze met mij willen delen?
Als je de VIN hebt, dan wel kunt vinden van een C5X7 mét die verwarmde stoelen, kan ik het schema daarvan voor je opzoeken op Service.Citroen.
En dan moet die van jouw auto erbij, dan zijn de verschillen te zien.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
JW kan dat met je vin opzoeken.
Maar omdat bij de uitvoering met stoelverwarming er aparte zekeringen zijn ( 2 per stoel, een voor de elektrische bediening en 1 voor de verwarming) lijkt het dat het gescheiden circuits zijn.
Die circuits zijn tegenwoordig echt niet meer overbemeten ontworpen, er zitten tegenwoordig best wel dunne draden en kabels in een auto: bespaard geld en gewicht. Ik zou de verwarming dus niet bij de elektrische bediening aansluiten: Als je dan per ongeluk de verwarming aan hebt staan en je gebruikt de bediening dan heb je in het beste geval een kapotte zekering, maar het kan ook zomaar een gesmoorde draad zijn.
To err is human, not to err is divine.