C4 Grand Picasso stinkt na vervanging koppeling
Willeam
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 09-10-2006

- 2CV 6 Club
Gepost: 08 april 2025 10:31 AM

Een maand of twee geleden was de drukgroep van de C4 Grand Picasso uit 2010 kapot. Deze is bij de garage (dealer) vervangen.

Na de reparatie was bij het rijden (of beter gezegd bij het koppelen) vanaf het begin af en toe een brandlucht te ruiken (ruikt als brandend rubber).
Die geur komt nog steeds tevoorschijn. Natuurlijk bij gebruik van koppeling maar er is verder geen lijn op te trekken. De ene rit wel, de andere rit niet. Dan een week niet en dan opeens meermaals per week.

Tegen garage gezegd maar die ruiken niks. Je moet het inderdaad net treffen. Doorgaans komt het 7 van de 10 keer als je bij verkeerslicht een tijdje de koppeling hebt ingedrukt.

Wat kan dit zijn? Hoeveel kwaad kan dit (hoop binnenkort rit naar Italie te maken). In mei is APK nodig en gaat de auto sowiesie naar de garage.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1407
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 09 april 2025 03:30 PM
  [ # 1 ]

Als het stinkt is het niet goed.lijkt erop of de koppeling niet altijd goed vrijkomt, als ik het zo lees.  Omdat de garage de koppeling heeft vervangen (garantie) zou ik vragen of een monteur even met je mee kan rijden. Dan kun je zelf laten ruiken wat er aan de hand is. Voordat je naar Italië rijdt.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10455
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 april 2025 04:47 PM
  [ # 2 ]

Ik zou sowieso de koppeling niet ingedrukt houden voor een verkeerslicht. Dan belast je onnodig het druklager en gaat dat eerder kapot. Het is niet fijn voor de portemonnee als er een dag gewerkt moet worden voor een onderdeel van een paar tientjes.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3826
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 09 april 2025 08:50 PM
  [ # 3 ]

En dat druklager is voor een belangrijk deel uit…. plastic.
Dus als je dat ruikt dan is er inderdaad iets niet goed.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9486
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 10 april 2025 08:11 AM
  [ # 4 ]
jantje1948 schreef:

Ik zou sowieso de koppeling niet ingedrukt houden voor een verkeerslicht. Dan belast je onnodig het druklager en gaat dat eerder kapot.

Er zijn genoeg auto’s tegenwoordig waarbij het druklager altijd aanligt op de drukgroep.
Bij onze C3 Picasso een koppelingsvervanging moeten doen omdat het druklager het leven had gelaten.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 699
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 10 april 2025 08:26 AM
  [ # 5 ]
Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3826
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 10 april 2025 09:45 PM
  [ # 6 ]

Wat een bullshit verhaal: Sorry, hoor, maar zo’n tenenkrommend Nederlands kan alleen een AI app maken, dus wie dat begrijpt , ik niet in ieder geval.

Ja, tegenwoordig hebben we koppelingen die zero speling hebben, en het kan makkelijk dat het druklager versluit voor de plaat op is, mij ook al eens overkomen. De plaat was wel al behoorlijk versleten, maar stil komen te staan met een kapot druklager.
Persoonlijk vind ik die moderne druklagers niet echt goed, maar blijkbaar werkt het en het zal wel niks mogen kosten.

Natuurlijk moet je de koppeling niet lang ingedrukt houden bij een overweg of lang stoplicht: In de vrij en koppeling weer op laten komen spaart je druklager.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 699
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 11 april 2025 07:22 PM
  [ # 7 ]

Oooit zei een rij-instructeur eens: je moet ‘‘klaar staan om weg te rijden!””  en de rest mocht je zelf invullen.

sinds de laatste grote beurt…...

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1407
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 11 april 2025 07:31 PM
  [ # 8 ]

Tegenwoordig: eerst even mijn appje afmaken voordat we gaan rijden Wink. Maar goed, Willeam had een vraag. Ben zelf ook benieuwd naar jullie antwoorden.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook