Goedeavond samen,
Ik heb hier een c5 staan van een vriend die soms in storing schiet (zie foto voor foutcodes).
Hij blijft dan ook in de 3e versnelling.
Als ik de codes wis kan ik hem meerdere malen starten vooruit achteruit zonder probleem. Maar soms schiet die al op storing als ik hem te snel van de P in de D zet.
Iemand misschien een idee waar te kijken? Ik heb via de zoekfunctie gekeken maar kwam niet tegen wat ik zocht.
Nathan
Je hebt ook een fout bij de ESP/ABS? Misschien een sensor die niet werkt ?
Als de bak computer geen goede info krijgt over de wagen snelheid ( gaat via de ESP/ABS computer) dan kan hij niks bakken van de verhouding moment/snelheid en gaat hij in de noodloop zo gauw je wat op snelheid bent. Dat betekend die fout over het moment, dat is de communicatie tussen de motor computer en de bak computer.
Maar het kan ook een andere elektrische storing zijn.
Welke storing geeft de motor aan ?
Eerste ALLE storingen uitlezen en dan verder kijken. Je bak is geen “zelfstandig onderdeel” dat is een deel van het geheel, van de aandrijflijn.
To err is human, not to err is divine.

Totaal aantal Berichten: 10458
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Alle storingen wissen en kijken welke als eerste terugkomt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Citroensmgz schreef:Je hebt ook een fout bij de ESP/ABS? Misschien een sensor die niet werkt ?
Als de bak computer geen goede info krijgt over de wagen snelheid ( gaat via de ESP/ABS computer) dan kan hij niks bakken van de verhouding moment/snelheid en gaat hij in de noodloop zo gauw je wat op snelheid bent. Dat betekend die fout over het moment, dat is de communicatie tussen de motor computer en de bak computer.
Maar het kan ook een andere elektrische storing zijn.
Welke storing geeft de motor aan ?
Eerste ALLE storingen uitlezen en dan verder kijken. Je bak is geen “zelfstandig onderdeel” dat is een deel van het geheel, van de aandrijflijn.
Goedenmiddag
Dankjewel voor je snelle antwoord.
Ik had als eerst alles gewist wat erin stond en na een test rit en diverse malen starten op deze melding uitgekomen.
Het klopt inderdaad dat de melding abs esp tegelijk komt met de melding versnellingsbak.
Alleen als de auto rijd is er geen probleem en komt die ook niet omhoog, ik kan hem paar keer uit en aan zetten zonder storing en dan ineens de foutmelding ( bij starten van de auto ) is weer aanwezig.
Ik merkte vandaag wel dat de melding “detectie lage banden spanning ook een storing melding krijgt.
Ik heb in het menu van esp abs gekeken maar zie geen afwijkingen, de snelheid is op alle 4 de wielen gelijk bij uitlezen
Je ziet geen afwijkingen , maar je hebt wel een foutmelding.
En nu vertel je ons ook nog dat de bandenspanningscontrole niet werkt.
Die bandenspanningscontrole werkt ook met de wielsensoren.
Je heb een foutmelding dat de ESP/ABS niet kan communiceren met de overige computers.
Nu levert ( zoals al gezegd) de ESP/ABS computer de snelheidsinformatie aan de overige computers.
Daar komt dus de eerste fout vandaan.
Heb je onlangs nog reparatie uitgevoerd ? Steker van de ABS/ESP unit ( die grote op de computer die tegen het ABS blok aanzit) losgemhad ? In de buurt iets gedemonteerd. ? Daar moet je als eerste zoeken.
Ik zal het maar zo zeggen: Er is niks mechanisch kapot, je heb een elektrische storing.
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Als eerst super bedankt voor je snelle antwoord en het meedenken/kijken.
Ja het is inderdaad alsof de storing optreed en als ik het menu open en de sensoren van de 4 wielen kijk er niks afwijkends is, een soort tijdelijke storing.
Ik heb begrepen dat recent de regelaar interieur ventilator is vervangen onder het dashbord boven de pedalen.
( mijn excuses dat ik dat niet in de openings post heb gemeld ik hoorde het deze avond pas).
Vandaag helaas geen tijd gehad om er nog na te kijken maar we gaan morgen zeker alle stekkers en bedrading controleren, evenals wat er rond de regelaar zit of we daar iets kunnen ontdekken.
Dan zou ik de pedaalschakelaars ( koppeling/rem etc) eens goed nakijken en hun bedrading !
Weet je zeker dat de ventilator regelaar vervangen is door exact het goede type ? Als je tegenwoordig iets verkeerd aansluit op een “Can-Bus” dan krijg je de vreemdste storingen.
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
De pedaalschakelaars en bekabeling ga ik morgen ook meteen nakijken.
De regelaar is op nummer besteld ga ervan uit dat dit de juiste type is, uiteraard kijk ik dit morgen ook na.
Wederom bedankt.