Mijn Spacetourer uit 2018 met nu 83.000 km en 165 pk en een ketting dus maakt op koude ochtenden een ratelend geluid wat na een tijdje overgaat.
Zoektochten op het grote net hebben het over de ketting die aangespannen wordt?
Maar de dealer waar ik hem kocht kwam met een geheel ander verhaal:
“ Het volgende heb ik er over gevonden, dat zou stap 1 zijn om te controleren.
Een versleten ketting lijkt mij ook onwaarschijnlijk met een 165 pk en leeftijd en km stand.
OMSTANDIGHEDEN VOOR HET OPTREDEN
Het geluid is aanwezig na de eerste, koude start en blijft maximaal 60 seconden hoorbaar
2. REPARATIE WERKPLAATS
Herprogrammeren van de elektronische eenheid motor.
Controleren of de werkzaamheden het probleem hebben opgelost.”
Iemand ervaringen ermee? De dealer waar ik deze kocht zit op 180 km hiervandaan, dus zou ik desnoods proberen wat korter bij te gaan zoeken ?





























Totaal aantal Berichten: 10463
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het kunnen ook de hydraulische klepstoters zijn. Die mogelijkheid is er vooral als regelmatig te lang is doorgereden voordat olie ververst werd.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik neem aan dat je een 165 PK 1.6 THP hebt . ( Of heb je de BleuHdi?)
Je zult toch iemand naar dat geluid moeten laten luisteren, en dan specifiek op hoe het klinkt en waar het vandaan komt voordat je iets kunt zeggen.
Misschien kun je een filmpje plaatsen en dan hier de link zetten naar het filmpje ?
Als de ketting ratelt dan komt het geluid van de rechterkant van de motor, als je hydraulische klepstoters klapperen dan hoor je dat bovenaan de motor, maar het is niet altijd makkelijk exact te horen waar een geluid vandaan komt.
Als de ketting ratelt dan kan het zijn dat alleen de kettingspanner niet goed werkt, maar ook dat de ketting gerekt is.
Er is een tool van Citroen waarmee je kunt meten of de ketting te ver gerekt is, maar dat kost je wel garage tijd.
Een ketting vervangen met de spanner is geen erg complexe operatie voor een garagebedrijf ( als je weet wat je doet, d.w.z. als je deze motoren kent). Die ketting is gemaakt om vervangen te worden zonder dat je de complete motor moet ontmantelen of demonteren.
Hoe zit het met het onderhoud ? Alleen de 30.000 km aangehouden, d.w.z. binnenkort de 3e beurt ? Of tijdschema aangehouden, iedere 2 jaar maximaal ?
Eerst diagnose, dan kijken wat je moet doen.
Iedere PCA specialist/Eurorepar/ Citroen dealer, Peugeot Dealer kan dat analyseren en repareren.
To err is human, not to err is divine.
Alle beurten zijn volgens voorschrift gedaan… En heb inderdaad de THP.
Hij staat nu weer een paar dagen stil thuis, maar ik probeer volgende week een filmpje te posten.
Dank zover.