




















Totaal aantal Berichten: 2779
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Mijn CX ambu is een smalspoor, ondanks dat er in 1983 geen smalspoor-breaks/familiales meer werden gemaakt. Waarschijnlijk heeft ze een tijdje moeten wachten op de ombouw en is ze daarom later op kenteken gezet.
Ze heeft diravi. Dit zou er later in gezet kunnen zijn, want de motor en bak zijn ook niet origineel.
Nu heb ik nogal wat speling op de stuurinrichting. Links is het gewricht aan de kant van het stuurhuis versleten, Rechts is de kogel aan de wielkant versleten.
Mijn vraag is: welke spoorstang/stuurkogel combinaties passen hier op en hoe kom ik daar aan?
Ik heb al spoorstangen bij een grote autohandel vandaan gehaald maar die zijn te lang, al is het niet veel.
Origineel zitten er dus gewrichten met rubbers op ipv kogels (zie foto). De linker heb ik twee jaar geleden vervangen maar die is alweer helemaal kapot.
Ik kan me niet voorstellen dat alle smalspoorrijders om de twee jaar die dingen vervangen. Ze zijn ook nergens meer te vinden. Dus er bestaat vast iets anders dat ook past.
Als iemand nog wat heeft liggen of een alternatief weet dan houd ik me aanbevolen.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Ja, er zijn meerdere combinaties van stuurstangen in omloop: met of zonder Diravi, smalspoor / breedspoor en dan is ook nog in smalsmoor een verschil. Leuk hè?
De door jou getoonde variant zit ook op mijn ‘77-er en guess what: bij mij is kogel van de rechter stang ook aan vervanging toe. Gelukkig heb ik links nog op voorraad liggen..
Vanaf mei ‘78 werd in een proefserie de eerste upgrade uitgevoerd:
Vanaf feb ‘79 werden ze overal toegepast:
Let op: de axiale kogels (die bij je stuurhuis) zijn er zowel in 108 mm (smalspoor), als 123 mm (breedspoor).
De nieuwere variant is wat makkelijker (lees: goedkoper) nieuw te vinden. Ik overweeg over te gaan naar de nieuwe methode. Ik heb sowieso een linkerspoorstang liggen (nieuw van quinton hazell) en gebruikte, maar erg strakke binnenste kogels liggen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!





















Totaal aantal Berichten: 2779
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Dan zijn er dus ook verschillende lengtes spoorstang, want de kogels bij de set die ik heb besteld zijn 108mm maar het totaal is net een fractie te lang. Jammer dat nergens de lengtes bij worden vermeld.
De vraag is dus in essentie nog steeds: wat moet ik hebben en waar kan ik het krijgen.
Hoe lang is die linker spoorstang die jij hebt liggen van kop tot centrum kogel? En hoe lang is de schroefdraad?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Wat je moet hebben staat gewoon vermeld in de afbeeldingen hierboven. Bij de grotere Cx specialisten gewoon te krijgen, bij de club ook. Webshops zoals die van Cx basis of Beau vermelden vaak ook de afmetingen. De onderdelenboeken vermelden duidelijk de nummers.
M’n spoorstang zal ik opmeten voor je.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik dacht dat juist de kortere axiaalkogels ongeveer gelijktijdig met serie 2 zijn gekomen (1985).
De lange axiaalkogels zijn in de servicebuletins te zien die Niels heeft gepost.
De lange axiaalkogels zijn dus voor zowel smalspoor als breedspoor gebruikt. De kortere axiaalkogels alleen voor breedspoor. Let op: sommige aftermarket kortere axiaalkogels hebben geen rubber trillingsdemper maar zijn van massief staal. Dat lijkt me geen goed idee.
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Mijn stang: 42mm schroefdraad, en totale lengte tot hart kogel is 20.5 cm
De opmerking van zwrtw heeft me toch weer aan het zoeken gezet, en ben maar eens de onderdelenboeken door gegaan:
5483838 (van je foto), werd gegebruikt vanaf 3/76 tot 1/79
95587473 (123 mm), van 1/79 tot 7/85 volgens cx basis, vanaf 6/80 volgens het onderdelenboek en vanaf 05/78 volgens het technische bulletin.
95606935 (108 mm), vanaf 7/85 volgens cx basis, maar sinds 7/84 volgens l’agence cx (zie website).
Lekker eenduidig dus. L’agence CX verkoopt spoorstangen voor smalspoor die, zoals het lijkt, zowel met 108 als met 123 kogels gemonteerd kunnen worden. Misschien hebben ze dan een nieuwe stang ontwikkeld die met beide kogels gebruikt kan worden? https://www.l-agencecx.fr/presta/en/spare-parts/96-steering-rods-for-citroen-cx-diravi-1977-1981-short-width.html
Eens mailen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb ook zitten snuffelen in de service bulletins hierover, maar de (pdf) service bulletins die ik heb blijven steken bij de vroege jaren 80. Dus ik heb niets kunnen vinden.
Ik ben benieuwd wat l’Agence CX zegt m.b.t. korte en lange axiaalkogels i.c.m. hun spoorstang.
In het clubmagazijn hebben we nog nieuwe korte axiaalkogels. De lange heeft het clubmagazijn alleen nog gebruikte exemplaren van liggen. Ik zag dat CX basis voor de lange inmiddels reproductie exemplaren heeft.
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980