Hi allen, en alvast veel dank voor de reacties. Na jaren een citroen jumpy te hebben gereden heb ik vorig jaar een citroen jumper 2.2HDI aangeschaft met zo’n 210dkm op de teller. Deze heeft afgelopen jaren vaker bij de garage gestaan dan mee gereden…. Helaas blijven de storingen elkaar opvolgen. Ondertussen zijn de volgende dingen vervangen (chronologische volgorde):
Turbo + Turboslang + onderste motorsteun
Waterpomp + koelslangen
Wielophanging voor (zuiger+veren)
Diesellekkage (retourleiding, aansluiting injector)
Dynamo + multiriem
Motorblok (ivm schade aan nokkenas), koppeling, diverse slangen, brandplaatjes, motorsteunen (injectoren niet vervangen)
Schakelkabel + Retourleiding clipjes (ivm slechte montage garage)
Fuseekogels + draagarmen
Voorbanden
Voorvelg
Injectoren (vervangen voor gebruikte injectoren)
Teller staat ergens boven de 10k aan reparaties in minder dan een jaar.
Nu blijft de bus op random momenten flink schudden, het voelt als een zijwaards geschud.
-Schudden gebeurd alleen bij hogere snelheden (70-100kmpu)
-Trillen stopt bij indrukken koppeling, ook als ik dan gas geef.
-Schudden lijkt vaker voor te komen na wegrijden van een file, soms ook pas een km verder
-Gebeurd soms ook random op een rechte weg met constante snelheid.
De garage zegt dat de aandrijfassen er nog goed uit zien, maar ik twijfel nu deze maar te laten vervangen voor de zekerheid.
Zou iemand mij verder kunnen helpen? Heel veel dank.
Is het schudden meer of minder met veel of weinig belasting ?
Heb je al eens geprobeerd om meer gas te geven ? Wordt het dan erger of blijft het gelijk ? Ik begrijp dat je dat liever niet doet, maar voor diagnose kan het helpen.
Hoe merk je het schudden ?
- voel je voorkant van links naar rechts en terug bewegen ?
- voel je de voorkant kantelen, d.w.z. de Jumper “rolt” . Ik gebruik maar even scheertermen: slingeren is voor links/rechts bewegen, stampen = voor naar boven en beneden, en rollen is dat tezamen.
- weet je zeker dat het voorkant is of kan het ook zijn dat de achteras beweegt ? Soms is dat moeilijke te merken ?
Een probleem met de aandrijfassen kan natuurlijk, maar maar dat “blijft” meestal aanwezig. Maar ik zou de motorsteunen niet uitsluiten, zelfs als die vervangen zijn.
Het probleem is om een beweging te begrijpen die zich alleen rijdend voordoet, d.w.z. als je vermogen gebruikt en relatief veel luchtweerstand hebt.
Ik denk niet dat er op dit forum veel Jumper gebruikers zijn, gezien de respons die je tot nu toe gehad hebt, helaas.
To err is human, not to err is divine.
De rechter aandrijfas is opgedeeld in twee delen. Het komt voor dat het deel in het differentieel vast geroest zit en een mogelijke mede oorzaak voor de verschijnselen is en de tripode van van het andere deel van de aandrijfas. Aan de hoes is niets te zien, maar als je de hoes losmaakt is zichtbaar of de tripode met lagerringen en glijbanen wel of niet in orde zijn.
Voor het schudden zie ik de tripode als oorzaak.
Ook het tussenophanglager , waarin de aandrijfas opgehangen is, controleren.
Citroensmgz schreef:Is het schudden meer of minder met veel of weinig belasting ?
Heb je al eens geprobeerd om meer gas te geven ? Wordt het dan erger of blijft het gelijk ? Ik begrijp dat je dat liever niet doet, maar voor diagnose kan het helpen.
Hoe merk je het schudden ?
- voel je voorkant van links naar rechts en terug bewegen ?
- voel je de voorkant kantelen, d.w.z. de Jumper “rolt” . Ik gebruik maar even scheertermen: slingeren is voor links/rechts bewegen, stampen = voor naar boven en beneden, en rollen is dat tezamen.
- weet je zeker dat het voorkant is of kan het ook zijn dat de achteras beweegt ? Soms is dat moeilijke te merken ?Een probleem met de aandrijfassen kan natuurlijk, maar maar dat “blijft” meestal aanwezig. Maar ik zou de motorsteunen niet uitsluiten, zelfs als die vervangen zijn.
Het probleem is om een beweging te begrijpen die zich alleen rijdend voordoet, d.w.z. als je vermogen gebruikt en relatief veel luchtweerstand hebt.Ik denk niet dat er op dit forum veel Jumper gebruikers zijn, gezien de respons die je tot nu toe gehad hebt, helaas.
Dank voor de reacties!
Meer gas geven maakt het probleem niet uitgesproken beter of slechter. Ook terugschakelen of opschakelen maakt het ongeveer hetzelfde dus toeren hebben niet zoveel invloed als de snelheid. Het probleem voelt wel duidelijk als slingeren - links rechts beweging alsof iemand tegen de zijkant staat en de bus schud. Durf niet te zeggen of het voor of achter is, m’n gevoel zegt “natuurlijk” voor maar met een grote bus is dat toch lastig.
Ben woensdag bij een garage langs geweest en samen stuk gereden (waarbij natuurlijk weer niks naar voren kwam).
Daarna even goed onder de auto gekeken, de bus zag er op de brug een stuk beter uit dan ik had gedacht, ook de achter ophanging. Monteur zei ook dat alles nog goed was.
De motorsteunen nagekeken en ook de assen nagelopen en deze leken goed, behalve een kleine koppeling op de rechter as. Als we hieraan schudde gaf deze een kleine ‘klik’. Dit was niet de tripod of buitenste homokineet.
Omdat verder het meeste is vervangen (behalve de bak) gaan we nu eerst de aandrijfas rechts vervangen, ook omdat de kosten hiervoor nog redelijk meevallen.
klever33 schreef:De rechter aandrijfas is opgedeeld in twee delen. Het komt voor dat het deel in het differentieel vast geroest zit en een mogelijke mede oorzaak voor de verschijnselen is en de tripode van van het andere deel van de aandrijfas. Aan de hoes is niets te zien, maar als je de hoes losmaakt is zichtbaar of de tripode met lagerringen en glijbanen wel of niet in orde zijn.
Voor het schudden zie ik de tripode als oorzaak.
Ook het tussenophanglager , waarin de aandrijfas opgehangen is, controleren.
Ook dank! Dit leek inderdaad het probleem.
Wat betreft de tussenophanglager, is deze ook aanwezig bij de citroen jumper? Ik kan deze namelijk niet vinden en op videos waarbij mensen de aandrijfas vervangen komt deze ook niet voor.
Kijkend op Service.Citroen, zie ik dat de lange rechter aandrijfas een tussenlager-met-ophanging heeft.
Als je de VIN geeft van jouw Jumper, zoek ik even op welke dat precies is.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ophanglager zit aan het motorblok. Op de starre as ( differentieel - ophanglager ) zit een kogellager voor het tripodehuis en zit op zijn beurt in het ophanglager.
Gaat nog al eens stuk en kan gruwelijk vastzitten in het ophanglager.
JW schreef:Kijkend op Service.Citroen, zie ik dat de lange rechter aandrijfas een tussenlager-met-ophanging heeft.
Als je de VIN geeft van jouw Jumper, zoek ik even op welke dat precies is.Groet,
JW
Dank! Dan laat ik deze meteen vervangen.
VF7YASMFB12264017
Nog een kleine update, afgelopen weekend tegen een hobbel gereden op de snelweg. Dat zorgde voor hele heftige trillingen/schudden (max 70 gereden tot de afrit), ook bij indrukken koppeling bleef dit doorgaan.
Via je VIN dat lager opgezocht.
Het is op bijgaand plaatje te zien, #10. Bij de dealer kost het € 140,62 incl BTW.
De aandrijfas zelf kost nieuw € 967,07, als ruil € 564,13.
Verder heb ik het document B2FG0SP0 - 27 - 02/12/2024 Verwijderen - aanbrengen : Aandrijfassen gevonden.
Dat kan ik je sturen. Geef dan even je mailadres via een PB, dan gaat het naar je onderweg.
Groet,
JW
Vraag nog: zitten die bouten goed vast waarmee dat tussenlager vastgezet wordt op de bak?
Groet,
JW

Totaal aantal Berichten: 638
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Zou goed kunnen zijn dat van Gompel zo’n aandrijfas nog wel heeft liggen
Maar bij autodoc de zijn ze wel goedkoper.
Groet
Enkele opmerkingen:
1. Is het zeker dat de tripode van de rechter aandrijfas beschadigd is en dus oorzaak ?
2. Tussenophanglager zit aan het motorblok geschroefd, NIET aan de versnellingsbak.
3. Heeft de hobbel op de snelweg nog meer schade aan de wielophanging veroorzaakt ?
Het lijkt mij nuttig om de nodige controles uit te voeren, alvorens er maar op goed geluk vervangen gaat worden.
Dank voor alle reacties. Ik heb een nieuwe as aftermarket as binnen gekregen, deze gaat er vrijdag op.
Enkele opmerkingen:
1. Is het zeker dat de tripode van de rechter aandrijfas beschadigd is en dus oorzaak ?
2. Tussenophanglager zit aan het motorblok geschroefd, NIET aan de versnellingsbak.
3. Heeft de hobbel op de snelweg nog meer schade aan de wielophanging veroorzaakt ?
Het lijkt mij nuttig om de nodige controles uit te voeren, alvorens er maar op goed geluk vervangen gaat worden.
De tripod geeft een rare klik als je er aan schud, maar het is niet 100% zeker dat dat het probleem is.
Omdat het maar sporadische voorkomt (zeg maar eens per x uur) is het echt moeilijk dit bij de garage te laten zien/voelen tijdens een testrit.
De eerste garage heeft de fuseekogels en draagarmen vervangen en de rest grondig nagekeken omdat ze dacht dat dit de oorzaak was, daarna heb ik zelf de voorband en velg laten vervangen omdat ik eerder een klap heb gemaakt tegen een putdeksel en dit niet de duurste reparatie is.
De hobbel op de snelweg was maar een klein hobbeltje, zo’n metalen randje waar je over een viaductje rijd op de snelweg. Het schudden komt overeen met het schudden in andere situaties alleen heftiger (eerder schudden gebeurde bijvoorbeeld spontaan bij constante snelheid op de snelweg). Zal inderdaad kijken of de ophanging verder nog in orde is.
Via je VIN dat lager opgezocht.
Het is op bijgaand plaatje te zien, #10. Bij de dealer kost het € 140,62 incl BTW.
De aandrijfas zelf kost nieuw € 967,07, als ruil € 564,13.
Heel veel dank hiervoor! ik ga de lager ook bestellen dan kan die ook meteen vervangen worden.

Totaal aantal Berichten: 11816
- Xantia TD SX
Klopt de uitlijning van die bus wel? Zowel sporing als wielvlucht en fuseehoek? Het lijkt wel alsof we ‘t eigenlijk al een tijdje over ‘shimmy’ hebben als ik de klachten zo lees, zeker zoals die optreden nadat ‘t bussie over een hobbel is gekomen. Kan ook heel goed liggen aan hoe ik ‘t lees, maar ik wilde het idee toch maar opgegooid hebben…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!