Ik heb een C35 uit 1988
Wanneer ik normaal start, duurt het even vooraleer het remsysteem op druk is.
Maar een hele tijd geleden al, wilde dit niet meer op druk komen en correct werken (was even schrikken op het einde van mijn straat) meteen rechtsomkeer gemaakt en sindsdien staat de bus stil.
Mijn mechanieker heeft gekeken en onderdelen gezocht, maar van een C35 kan hij dat stuk niet vinden. Het zou om een hogedrukpomp gaan.
Heeft er iemand een idee waar ik dit zou kunnen vinden, kan laten reviseren of zijn er andere modellen van Citroën uit die periode die mogelijk ook dat stuk van het remsysteem bevatten?





Totaal aantal Berichten: 405
Geregistreerd: 30-04-2007
- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
Op Faceboek, is een C 35 club. en daar werd een nieuwe pomp aangeboden.
Anders op Leboncoin, of e-bay zoeken.
En anders bij Citrotech informeren, zij reviseren veel HD onderdelen.
Als je het hebt over een remsysteem dat niet “op druk” wil komen, veronderstel ik dat daarmee de vacuumpomp bedoeld wordt die veelal bij diesels gemonteerd wordt.
Bedoel je die?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor





Totaal aantal Berichten: 405
Geregistreerd: 30-04-2007
- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
JW, de c35 heeft een H.D. LHM remsysteem
Dát wist ik niet, verrassend.
Zo zie je maar: elke dag leer ik nog wat bij
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor





















Totaal aantal Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Hoe zeker ben je van de diagnose dat het de HD pomp is? Wat het is er getest en hoe?
Mijn 242 is uit ‘78 dus wellicht is het systeem anders. Pomp zou ik niet als eerste verdachte zien. Is er circulatie van LHM?


Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 17-01-2014
- BX 19 TZD AUTOMATIC
Heeft de mechanieker de voorraadbol ontlucht, de 12mm bout ?
Heb jij of je mechanieker al eens in het werkplaatshandboek van de C35 gekeken ?
Ik kan je dat in pdf toesturen, ( in Nederlands) doe dan maar een PM maar staat vast ook wel ergens op het web.
Daar staat uitgebreid in geschreven hoe je het remsysteem moet controleren en wat alle componenten zijn.
In het kort: Je hebt een 1-plunjer pomp, een drukregelaar, een voorraadbol, een prioriteitsklep een remaccu en een remcommando.
Ik zou echt eerst even kijken wat je nog kunt meten en controleren voordat je willekeurig onderdelen gaat veranderen.
Pomp kapot lijkt niet de meest voor de hand liggende conclusie: Die dingen zijn niet onfeilbaar maar gaan ook vrijwel nooit in een keer stuk, maar langzaam achteruit.
Mijn eerste controlepunt: Zuigt je pomp geen lucht aan ? Dat kan er er te weinig vloeistof in je vaatje zit, of als de aanzuigslang iets lekt , want dan wordt er lucht meegezogen met de LHM.
Daarna ga je verder de dingen af.
To err is human, not to err is divine.


























Totaal aantal Berichten: 7594
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat je na het starten altijd even moet wachten tot je remdruk hebt is normaal - en eigenlijk ook een goed teken: dan zit er nog druk in de bollen. Mocht het echt de pomp zijn, die is niet uniek voor de C35. De Citroen ID zonder stuurbekrachtiging had dezelfde pomp. En mij staat bij de Citroen GS ook. Navragen bij een bedrijf dat aan oudere Citroens werkt?







Totaal aantal Berichten: 654
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
De pompen van de C35 en ID zonder stuurbekrachtiging lijken inderdaad op elkaar, die van de GS is ook een enkele plunjerpomp maar verder totaal anders
bij Bart Ebben liggen blijkbaar pompen voor de C35, eerst onderzoeken wat er echt aan de hand is lijkt wel me de eerste stap voor er willekeuring spullen tegenaan te gaan gooien
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99


























Totaal aantal Berichten: 7594
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dankje MiGS, ik leer weer bij In de tijd dat ik GS reed nooit naar de hogedrukpomp hoeven te kijken. Bart Ebben heeft voor de C35 bijna niets. Maar van hydraulische componenten weten ze vaak wel in welke andere Citroens die ook voorkomen. Zo heeft mijn C35 al een tijdje de remdrukverdeler uit een XM - een op een dezelfde.





























Totaal aantal Berichten: 10463
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Waar heeft een C35 een vanne de priorité voor nodig? Zijn er dan nog meer zaken die op hydraulische druk werken behalve de remmen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Nee,alleen de remmen zijn hydraulisch. Die prio-klep is er om de remaccu “aan te sluiten” en de rest ” te blokkeren” in geval van lekkage.
Bij de vroege uitvoeringen lis dat een vanne de priorite, later is dat vervangen door een moeilijker klep met 2 voorraadbollen, 1 voor de vooras en 1 voor de achteras, en daarnaast nog een “drukvalindicator” om een echt gescheiden remcircuit te krijgen met een indicatie als het voor en achter circuit te veel verschildruk hebben, d.w.z. er een lekkage is zodat je altijd voor of achter nog kunt remmen.
Je zou werkplaatshandboek een moeten bekijken, net zoals de mechanieker.
To err is human, not to err is divine.





























Totaal aantal Berichten: 10463
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ach ja, gescheiden remsysteem natuurlijk. Daar had ik even niet aan gedacht
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.