Hallo,
Ik rijd een Xsara Break 1.6 16V uit 2002 (type 2 dus) en tank altijd Euro 95. Nou heb ik op dit forum ooit ergens gelezen dat verschillende mensen ook wel eens (of altijd) Euro 98 tanken. Klopt dit en waarom zou het goed zijn (of niet) om wel eens of altijd Euro 98 te tanken?
Graag jullie input. B.v.d.
:thumbsup
Tim
Re: Tank ik juist?
Timski schreef:Hallo,
Ik rijd een Xsara Break 1.6 16V uit 2002 (type 2 dus) en tank altijd Euro 95. Nou heb ik op dit forum ooit ergens gelezen dat verschillende mensen ook wel eens (of altijd) Euro 98 tanken. Klopt dit en waarom zou het goed zijn (of niet) om wel eens of altijd Euro 98 te tanken?
Graag jullie input. B.v.d.
:thumbsup
Tim
Dag Tim,
Wij hebben een Xsara Coupé 1.6 16V VTR ...dus met hetzelfde blok en wij tanken altijd Euro 95. Zou het écht nodig zijn om iets anders te tanken?
behalve het prijsverschil is 98 iets beter maar het is echt te verwaarlozen bij jouw auto als je bijv een sportwagen heb is 98 wel erg belangrijk dat heeft te maken met de inhouden in de benzine maar als ik jouw was zal ik gewoon 95 tanken
Mijn Xsara (1.8i 16V Coupe VTS) toen hij nog standaard was deed hij het veel beter op 98 dan 95.. bij 98 nog hij een stuk rustiger plus hij trekte wat beter op…
nu mag die nog alleen maar 98 (ivm wat veranderingen )
Totaal aantal Berichten: 27893
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik tank altijd V-Power
geeft net even wat meer pit
en als je voorzichtig ben met het voetje KAN je er nog zuiniger mee rijden ook
en zelf ben ik van mening dat het beter is voor je motor.
Totaal aantal Berichten: 3385
- C5 Break 2.0-16V
arjan_verkade schreef:ik tank altijd V-Power
geeft net even wat meer piten als je voorzichtig ben met het voetje KAN je er nog zuiniger mee rijden ook
en zelf ben ik van mening dat het beter is voor je motor.
maar er zit wel minder octaan in als 98 toch ? of je moet voor de duitse versie gaan ?
Als ik eraan denk zal ik het er een keer in gooien
- CX 25 GTi Turbo 2
XerroR schreef:arjan_verkade schreef:ik tank altijd V-Power
geeft net even wat meer piten als je voorzichtig ben met het voetje KAN je er nog zuiniger mee rijden ook
en zelf ben ik van mening dat het beter is voor je motor.maar er zit wel minder octaan in als 98 toch ? of je moet voor de duitse versie gaan ?
V-Power is octaan 97
in duitsland is het octaan 100 (V-Power 100), en dat merk je
toen ik laatst in duitsland was was dat ongeveer zelfde prijs als de nederlands versie met octaan 97
overigens reed die toen ook lekker zuinig ondanks de hoge duitste snelheden
arjan_verkade schreef:XerroR schreef:arjan_verkade schreef:ik tank altijd V-Power
en zelf ben ik van mening dat het beter is voor je motor.maar er zit wel minder octaan in als 98 toch ? of je moet voor de duitse versie gaan ?
V-Power is octaan 97
toen ik laatst in duitsland was was dat ongeveer zelfde prijs als de nederlands versie met octaan 97
overigens reed die toen ook lekker zuinig ondanks de hoge duitste snelheden
hier net over de grens zit wel een shell zal het eens gaan proberen
- CX 25 GTi Turbo 2
XerroR schreef:arjan_verkade schreef:XerroR schreef:arjan_verkade schreef:ik tank altijd V-Power
V-Power is octaan 97
overigens reed die toen ook lekker zuinig ondanks de hoge duitste snelhedenhier net over de grens zit wel een shell zal het eens gaan proberen
ik hoor het wel
maar een Xsara kan natuurlijk ook prima tegen euro 95, laat dat helder zijn!
voge schreef:maar een Xsara kan natuurlijk ook prima tegen euro 95, laat dat helder zijn!
“prima” ben ik het niet met je eens afhankelijk van het type misschien..
Totaal aantal Berichten: 7778
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Sinds ik op LPG rijd gaat er alleen nog maar 98 in. Dit ter compensatie van het ‘schrale’ verbranden van LPG (LPG heeft overigens een octaangetal van meer dan 100, waardoor nog heter).
Een hoger octaangetal wil in feite zeggen dat de brandstof klopvaster is, dat de brandstof minder snel spontaan ontbrandt (diesel heeft een relatief laag octaangetal, waardoor alleen de compressie van de dieselmotor al zorgt voor de ontbranding en er dus geen ontsteking nodig is). Ook zal een brandstof met een hoger octaangetal gelijkmatiger ontbranden.
Als je vaker op hogere snelheden rijdt (maar ook tijdens stadsverkeer) zal 98 iets beter zijn doordat het op hogere temperatuur ontbrandt en het hele verbrandingsproces zuiverder en dus beter voor de motor is. Het verschil zit misschien een beetje tussen de oren maar ik heb wel het idee dat ik verschil merk bij het oppakken van de motor.
Hoe dan ook is euro 95 prima om te tanken, laat je niet van de wijs brengen en denken dat je 98 zou moeten tanken.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
In me xsara was het verschil echt te merken vooral met het oppakken idd.. het blok gaat ook rustiger lopen met 98 ! hij liep wel op 95 hoor maar niet prima zoals jullie dat zeggen !!
Plus nu heb ik er zoveel aan veranderd dat er geen 95 meer in mag.. getunde motoren wordt 98 altijd aangeraden !