hallo,
ik heb steeds last van water in de olievuldop van mijn bx 1.6i. Ik vermoed dat het condens is, maar dat loopt via die buizen in de oliecarter, en dat vormt mayonaise, en dat vin ik niet leuk. de motorolie zelf heeft een mooie donkerbuine kleur, maar op het einde hangt er telkens een drupje mayonaise aan, en ik vermoed dat dat komt door die condens. Moest mijn koppakking stuk zijn zou de motorolie volledig mayonaise zijn of zou die mooie bruine kleur er niet zijn. Hoe los ik dat probleem van die waterdruppels in mijn olievuldop op? Die slangen die naar de carter, en naar de carbu en luchtfilter lopen dienen naar het schijnt voor het mee verbranden van de cartergassen. De vraag is, is dat wel nodig? als ik die slangen er nu gewoon afhaal? En waarom loopt er een slang naar mij carbu? Kheb die filter al volledig uitgekuist want die zat vol olie en mayonaise. help… ik moet van dit probleem af want water in de motor daar kan ik niet goed tegen en de motor nog minder. iemand raad?
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Wat bedoel je met water? sloten of druppels?
Indien je olie nog mooi van kleur is en er geen kvs verlies is denk ik niet dat je koppakking is. Die mayonaise en vocht is het resultaat van het koude weer en vooral kleine stukjes rijden. Heeft de mijne ook last van.
Wat heb ik er aan gedaan>> Nu het wat warmer is heb ik de meeste buisjes waar ik aan kon schoon gemaakt (mayo eruit gehaald). In de dop van de vulhals voor de olie zit een stuk staalwol. Dit heb ik verwijderd want ook dit zat vol met smurrie.
Wat ook wil helpen is een flink stuk rijden (meer dan 50 km) zodat alles goed warm word en zal de mayo minder worden.
Bij mijn bx hielp het in elk geval.
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
mja dat gaas enzo heb ik mooi uitgekuist, dat zal vol rommel en vet. kan het kwaad dat er dauwdruppels in de olievuldop zitten? er moet toch een manier zijn om dit te vermijden nee? als ik nu vanonder in die darmen een ventiel maak of een simpel gat, dan kunnen de druppels daar weglopen. maar misschien kan er dan ook olie uitlopen bij het bergaf rijden? en waarom zit dat gaas vol olie? die olie kan toch niet totdaar komen? of is dat door de hete dampen van de carterolie?
En hoe werkt dat systeem van die olievuldop dan, met die 4 buizen?
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
:
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
dabeatisflo schreef::
De carterontluchting is gewoon een zwak punt. Ooit heb ik het ook gehad met
m’n Sportje, toen knalde de hele bende gewoon via de luchtinlaat m’n filterhuis binnen.
Beste oplossing idd, gewoon de gehele ontluchting reinigen. Je gaat dit simpelweg niet tegen. Ik heb er met m’n XM ook wel last van. Maar nu het warmer wordt is het helemaal opgelost.
Als je na de reiniging tòch nog last blijft houden, ook ná lange ritten zou ik me even achter de oren krabben en een snuffeltestje doen om de koppakking te testen.
Suc6!
Groets Ruben
See, buy, fly C5 V6
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Ff iets anders (ffies offtopic), maar ik zie dat je meerdere probs hebt met je BiX. Ergens ga ik denken dat alles met elkaar samenhangt.
Schokkend blok bij stationair, mayo in je dop en slangen, schokkend rijden etc. etc.
...is toch wel een aardig hobby project als ‘k het zo lees
Mis je ècht geen koelvloeistof? Geen pluimen uit je uitlaat (moet je ook ruiken).
Beetje lastig te zien, maar is het in je radiateur (of expansievat) een bubbelbad???
See, buy, fly C5 V6
marx-7 schreef:Wat bedoel je met water? sloten of druppels?
Indien je olie nog mooi van kleur is en er geen kvs verlies is denk ik niet dat je koppakking is. Die mayonaise en vocht is het resultaat van het koude weer en vooral kleine stukjes rijden. Heeft de mijne ook last van.
Wat heb ik er aan gedaan>> Nu het wat warmer is heb ik de meeste buisjes waar ik aan kon schoon gemaakt (mayo eruit gehaald). In de dop van de vulhals voor de olie zit een stuk staalwol. Dit heb ik verwijderd want ook dit zat vol met smurrie.
Wat ook wil helpen is een flink stuk rijden (meer dan 50 km) zodat alles goed warm word en zal de mayo minder worden.
Bij mijn bx hielp het in elk geval.
Waar kun je het gaasje het best mee schoonmaken? Eruit halen lijkt me niet goed, het zal toch een functie hebben?
Citroen Bx Deauville 1993
Probeer dat maar eens schoon te maken, zal je niet lukken denk ik.
Het enige wat je kunt doen is het vullen met staalwol ofzo, of kijken of het nieuw te krijgen is, maar dan zul je wel een nieuwe dop moeten kopen.
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
koelvloeistof lekt wat, maar dat komt omdat de radiator lekt, vanonder, zichtbaar. ik denk het probleem, er loopt een leiding van de luchtfilter in de olievuldop. nu je uitlaat van de motor komt ook in de luchtfilter terecht, en zorgt ook voor damp en vocht. ik heb alle gaas uit die filter gehaald, en we zullen zien wat het nu geeft…
probleem is, je hebt een slang op je kleppendeksel ook en dat loopt naar de olievuldop. wel in die slang zat olie, en dat is al geen goed teken…
wetende dat ik die paar dagen geleden helemaal heb schoongemaakt. dus er komt olie uit het kleppendelsel via die darm. het rare is dat in de olievuldop geen olie zit, dus die oliedruk in het kleppendeksel is net niet krachtig genoeg om tot aan de oliefilter te geraken, toch lijkt me dat vreemd. normaal mag uit je kleppendeksel geen olie komen. nu is de vraag, als ik al die slangen afkoppel en er gewooneen luchtgat aanlaat en die milieu eis laat voorwat het is, wat is dan het probleem nog .. en vanwaar komt dat vocht, water dus? van buiten dacht ik? en hoe doen andere motors dat zonder die darmen?
en hoe hebben andere bx-types dat? hebben alle bx-en, zowel diesel als benzine dat porbleem?
greetz
flo
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
xm_turbo schreef:Ff iets anders (ffies offtopic), maar ik zie dat je meerdere probs hebt met je BiX. Ergens ga ik denken dat alles met elkaar samenhangt.
Schokkend blok bij stationair, mayo in je dop en slangen, schokkend rijden etc. etc....is toch wel een aardig hobby project als ‘k het zo lees
Mis je ècht geen koelvloeistof? Geen pluimen uit je uitlaat (moet je ook ruiken).
Beetje lastig te zien, maar is het in je radiateur (of expansievat) een bubbelbad???
tja er is nergens roest, alles werkt goed, hij ziet er proper uit, en heeft geen opmerkingen op de keuring. had ook niet veel kms. nujah wat de motor betreft ik weet niet goed vanwaar al die problemen komen. ik kan natuurlijk heel de motor uit elkaar halel, maar hoeveel tijd gaat me dat kosten, dan kan ik beter een andere kopen. en ik kan niet blijven alles vervangen dan kan ik ook beter een nieuwe wagen kopen.
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
dabeatisflo schreef:koelvloeistof lekt wat, maar dat komt omdat de radiator lekt, vanonder, zichtbaar.
Is er niet gewoon een klein slangetje lek, waaruit wat vloeistof tegen de radiateur aan spuit? Je zult niet de 1e wezen die daarmee de mist in gaat.
ik denk het probleem, er loopt een leiding van de luchtfilter in de olievuldop. nu je uitlaat van de motor komt ook in de luchtfilter terecht, en zorgt ook voor damp en vocht. ik heb alle gaas uit die filter gehaald, en we zullen zien wat het nu geeft…
probleem is, je hebt een slang op je kleppendeksel ook en dat loopt naar de olievuldop. wel in die slang zat olie, en dat is al geen goed teken…
wetende dat ik die paar dagen geleden helemaal heb schoongemaakt. dus er komt olie uit het kleppendelsel via die darm.
Hoezo? Het is gewoon een olieslang dus waarom zou er geen olie in mogen zitten? De olie sputtert en spettert hevig in het rond onder het kleppendeksel dus allicht dat er wat in de slang geraakt. Zeker als er onder motor-vacuum iets aan gezogen wordt.
het rare is dat in de olievuldop geen olie zit, dus die oliedruk in het kleppendeksel is net niet krachtig genoeg om tot aan de oliefilter te geraken, toch lijkt me dat vreemd.
Dat is eerder een goed teken! Je hebt dan geen overdreven hoge carterdruk! De olie in het carter staat zowat een halve meter lager, die vind je dus niet in de dop terug.
normaal mag uit je kleppendeksel geen olie komen. nu is de vraag, als ik al die slangen afkoppel en er gewooneen luchtgat aanlaat en die milieu eis laat voorwat het is, wat is dan het probleem nog .. en vanwaar komt dat vocht, water dus? van buiten dacht ik? en hoe doen andere motors dat zonder die darmen?
en hoe hebben andere bx-types dat? hebben alle bx-en, zowel diesel als benzine dat porbleem?
greetzflo
Dan moet je het wel zo maken dat 1. er geen vacuum-lek richting inlaatsysteem ontstaat en 2. er geen vervuiling in de motor kan komen.
Het lijkt me allemaal nogal overbodig eerlijk gezegd. Het kan prima mét, en de koudste dagen zijn ook alweer voorbij.
Ich bin ein Breaker
Dan moet je het wel zo maken dat 1. er geen vacuum-lek richting inlaatsysteem ontstaat en 2. er geen vervuiling in de motor kan komen.
Het lijkt me allemaal nogal overbodig eerlijk gezegd. Het kan prima mét, en de koudste dagen zijn ook alweer voorbij.
vaccumlek in het inlaatsysteem? dat volg ik niet goed. de carter en oliedeksel mogen toch in vrije lucht staan?
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Is er niet gewoon een klein slangetje lek, waaruit wat vloeistof tegen de radiateur aan spuit? Je zult niet de 1e wezen die daarmee de mist in gaat.
nee want alle slangen zijn droog ...
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
dabeatisflo schreef:Is er niet gewoon een klein slangetje lek, waaruit wat vloeistof tegen de radiateur aan spuit? Je zult niet de 1e wezen die daarmee de mist in gaat.
nee want alle slangen zijn droog ...
Het is soms lastig te zien waar het vocht vandaan komt. Voor dat je dingen gaat vervangen lijkt me een goede diagnose wel handig. Makkelijkst is om bij een garage het koelsysteem te laten afpersen. Kost je niet veel en dan weet je tenminste wat je moet vervangen. Radiateur kost bij iddstechnique.nl afhankelijk van de maat tussen 116 en 137.
Hoeveel kvs verlies je nu per 1000 km?
Hele verhaal van de mayo in de olievuldop: heb je al een flinke rit gemaakt? Is de mayo nu verdwenen? Op zich is het dus normaal als je alleen maar kleine ritjes maakt dat er wat mayo ontstaat. Niets om je zorgen over te maken als dat het enige is. Als het te veel wordt: wat langere ritten maken.
koelvloeistof, gene idee, nog niet gemeten. op 2 weken is er bijna ene halve liter uit denk ik, neen zoveel nog niet. ach ik giet er wat bij, zolang hij maar niet gaat spuiten.
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
ik heb dus de 2 gaasfilters uit de olievuldop gehaald, maar de condens blijft. kan ik eventueel die slangen afkoppelen en er een luchtfilterje opplaatsen. vanwaar komt dat vocht. dat water moet van ergens komen. komt dat uit de uitlaatgassen of uit de carbu, aangezien er een slangetje van de carbu naar de olievuldop gaat? ik wil echt van dat vochtprobleem vanaf en geen water meer in de carter. lang gaan rijden is niet aleen benzineverspilling maar ook nutteloos als dat een motorprobleem moet oplossen welke anders ook gaat.er moet toch iets op de vinden zijn om dat systeem de modifieren?
trouwens water bij de motorolie dat is nooit goed ....
greetz
flo
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht