Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005
- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
Sinds woensdag doet mijn bx (1.8 turbo diesel) wat raar… het ging van 1 keer op woensdag tot nu bijna in elke bocht.
Als ik aan het rijden ben en rem voor iets, of moet voor het verkeerslicht afremmen en zet de Bx in neutraal dan valt de motor bijna uit of soms valt deze uit.
Dus de terugval van het toerental te veel, het valt soms tot 500 toeren/min en soms gwn volledig weg. dus opnieuw starten is dan de boodschap. :s
ik vind het zelf nogal gevaarlijk want bij elke keer dat je moet afremmen op een bocht neemt en je minder toeren gaat maken wil hij uitvallen.
Kan er iemand mij helpen wat het probleem is?
Ik dacht aan de dieselpomp ofzo. Het stationaar toerental staat een klein beetje hoger maar dit helpt niets (mazoutfilter is nog proper dus dit is het probleem ook niet)
Wat nu?
alvast bedankt
c’est fantastique
je kunt bij een diesel niet zomaar het stationair omhoog stellen .
dus moet je ergens anders schroeven.
wat voor pomp is het ? een Lucas of Bosch.
dan zal ik je haarfijn uitleggen welke schroef je hebben moet.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005
- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
hoe kan je zien welk type het is?
ik denk dat het gwn de standaard is, dus bosch?!
alvast bedankt e
c’est fantastique
Marino schreef:hoe kan je zien welk type het is?
ik denk dat het gwn de standaard is, dus bosch?!alvast bedankt e
Op de dieselpomp moet een merk staan. Bosch of Lucas/Roto dus.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005
- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
er zit een CAV/Rotodiesel pomp in normaal gezien toch
valt mijn probleem dan op te lossen?
mvg
c’est fantastique
Marino schreef:er zit een CAV/Rotodiesel pomp in normaal gezien toch
valt mijn probleem dan op te lossen?
mvg
In de vraagbaak en/of Haynes staan perfect aanwijzingen voor hoe je de deceleratie moet afstellen.
Pas op: ik heb dit een keer gehad en toen was er vermoedelijk iets fout aan de regulateur in de pomp. Nadat ik de deceleratie had afgesteld zodat ie niet meer afsloeg gaf ie na een paar keer gassen het compleet tegenover gestelde effect. Hij sloeg toen zowat op hol.
Uiteindelijk heb ik het opgelost door het stationair toerental toch iets hoger te zetten (op de aanbevolen manier en niet door alleen aan de koudestarthandle te schroeven). Vervolgens een liter motorolie in de tank gegooid (2takt mengolie is nog beteR) om de inwendige regulateur beter te smeren. Dit op aanwijzing van een dieselspecialist. Daarna was het probleem weer over.
PS. Zie hier een door Superdave ingescande pagina van de vraagbaak . De deceleratie afstellen (zorgen dat ie niet afslaat) doe je met bout 5b in het schema.
Kijk wel uit met deze afstellingen. Deze schroefjes luisteren allemaal heel direct en het een beinvloedt het ander. Kan bijv. maar zo zijn dat als je het verkeerd afstelt, dat daarna de stophandle niet meer werkt. Ook kan de motor op hol slaan als je de deceleratie verkeerd afstelt. Weer hier dus voorzichtig mee.
Re: BX diesel valt te hard terug in toeren, valt veel stil!
Marino schreef:Sinds woensdag doet mijn bx (1.8 turbo diesel) wat raar… het ging van 1 keer op woensdag tot nu bijna in elke bocht.
Als ik aan het rijden ben en rem voor iets, of moet voor het verkeerslicht afremmen en zet de Bx in neutraal dan valt de motor bijna uit of soms valt deze uit.
Dus de terugval van het toerental te veel, het valt soms tot 500 toeren/min en soms gwn volledig weg. dus opnieuw starten is dan de boodschap. :sik vind het zelf nogal gevaarlijk want bij elke keer dat je moet afremmen op een bocht neemt en je minder toeren gaat maken wil hij uitvallen.
Kan er iemand mij helpen wat het probleem is?
Ik dacht aan de dieselpomp ofzo. Het stationaar toerental staat een klein beetje hoger maar dit helpt niets (mazoutfilter is nog proper dus dit is het probleem ook niet)
Wat nu?
alvast bedankt
Mogelijk is er een leiding (slang of ijzeren leiding onder de auto), of het membraam van het handpompje, lek gegaan en zuigt de pomp teveel valse lucht aan. Als zoiets “zomaar” begint kun je beter eerst dat soort dingen onderzoeken voordat je aan het schroeven gaat.
Ich bin ein Breaker
Re: BX diesel valt te hard terug in toeren, valt veel stil!
karel schreef:Mogelijk is er een leiding (slang of ijzeren leiding onder de auto), of het membraam van het handpompje, lek gegaan en zuigt de pomp teveel valse lucht aan.
Als zoiets “zomaar” begint kun je beter eerst dat soort dingen onderzoeken voordat je aan het schroeven gaat.
Daar dacht ik in eerste instantie ook aan.
Re: BX diesel valt te hard terug in toeren, valt veel stil!
Bram schreef:karel schreef:Mogelijk is er een leiding (slang of ijzeren leiding onder de auto), of het membraam van het handpompje, lek gegaan en zuigt de pomp teveel valse lucht aan.
Als zoiets “zomaar” begint kun je beter eerst dat soort dingen onderzoeken voordat je aan het schroeven gaat.
Daar dacht ik in eerste instantie ook aan.
Kan ook nog ja. Bij was het indertijd trouwens geen valse lucht.
Re: BX diesel valt te hard terug in toeren, valt veel stil!
mpostma schreef:Bram schreef:karel schreef:Mogelijk is er een leiding (slang of ijzeren leiding onder de auto), of het membraam van het handpompje, lek gegaan en zuigt de pomp teveel valse lucht aan.
Als zoiets “zomaar” begint kun je beter eerst dat soort dingen onderzoeken voordat je aan het schroeven gaat.
Daar dacht ik in eerste instantie ook aan.
Kan ook nog ja. Bij was het indertijd trouwens geen valse lucht.
Als je een “later” type motor hebt, met brandstoffilter op de thermostaat: die dekseltjes sluiten kritisch; zit er iets tussen dan kan daardoor ook lucht binnenkomen. Heeft me op vakantie tot wanhoop gedreven, en ik maar schroeven aan die arme dieselpomp….
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005
- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
Ik weet dat het ondertussen nog steeds ni opgelost is.
Bij stationaar draaien (warm of koud) en ik jaag hem dan in de toeren, dan valt hij uit.
Ik zie nergens een lek ofzo in de leidingen.
Bij koud starten rommelt de motor, draait niet gelijk en valt de druk weg als ik de gaspedaal indruk. Ook rookt hij bij koud starten.
Morge ga ik opnieuw naar de garage en hopelijk worret opgelost, tenzij juliie nog dinge weten da’k kan proberen.
Dank u voor de reacties
c’est fantastique
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005
- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
De dieselpomp is opnieuw afgesteld, hij draait nu veel beter… staat nog niet helemaal op punt maar valt al niet meer stil dus daar ben ik blij om…
hij trok nergens lucht dus das ook een goeie zaak.
greetzzz
c’est fantastique