Het lijkt me wel eens leuk om van iedereen te horen wat iedereen zelf aan zijn/haar ZX heeft gesleutelt en wat de plannen zijn voor de toekomst.
Je krijgt zo een idee wat de zwakkere punten van de ZX zijn, en ook welke ervaring iedereen precies heeft.
Laat ik beginnen:
Gedaan:
Motor wissel (2x)
Aandrijfas links vervangen
Electra interieur opnieuw aangesloten (was een zooitje)
Centrale deurvergrendeling (gedeeltelijk) vervangen
Remschijven voor vervangen.
Te Doen:
Fuseestukken repareren (borgbouten remschijven moeten eruit geboord worden en draad moet opnieuw worden getapt)
Brandstofleidingen vervangen
Uitlaat vervangen (door sportuitlaat)
Sportluchtfilter inbouwen
Draagarmrubbers vervangen
Kabelboom vervangen
Injectoren vervangen
(Mischien) Lambda sonde vervangen
Ontluchtingsleidingen motor vervangen.
Plannen:
Auto spuiten
Van gaas (á la race uitvoering Ferrari 360 Modena) vulstuk maken tussen achterlichten:
Zoiets…
Mischien vervang ik dan ook wel de achterlichten met dit ‘gaas’ en bouw ronde lampen in, maar weet nog niet of dat wel mooi is…
Mischien inbouwen startknop. Moet dan alleen wel een manier zien te vinden om dit te beveiligen zodat niet ooit iemand op die knop drukt terwijl ik 120 op de snelweg ga….
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 31-12-2003
- Xsara 1.9 TD Prestige Break
Okay dan ik…. Ben nog niet ver gekomen in een half jaar, maar ik heb plannen zat..
Gedaan
Motorisch
-Kachelradiateur vervangen
-Nieuwe ontstekingsmodule/ verdelerkap/ bobine en draden..
Optisch
-uhhhhhmmmm JAAA Witte pinkers
-ooh ja, ook nog sticker op de achteruit, en een citrosport sticker op de vooruit
Plannen
Motorisch
- Openluchtfilter monteren
- Andere uitlaat ( bij voorkeur geheel open en zonder kat)
Optisch
- Verlagen aan de voorzijde
- Booskijker (custom made, door een vriend van me)
- Traanplaat i.p.v matten
- Gaas verwerken in de bumpers
- Onderlip of windsplitter bij de voorbumper (ben op zoek naar Renault Laguna lip)
- Ramer blinderen
Vast nog wel meer waar ik zo 1,2,3 niet aan denk.. Maar zoals te zien heb ik nog plannen zat, ben dus voorlopig nog niet van deze af
Who’s next
wat heb ik gedaan aan tuning:
- verlaagd van voren, 35mm
- lm velgen 15” van TSW
- 16v dakspoiler
- witte pinkers
- universele ‘OTTO’ einddemper
- K&N open luchtfilter
- zonneband
- wisser voor vervangen door een van een C5(achterzijde)
aan onderhoud:
- katalysator
- distributieriem( bij 120.000km)
- remschoenen trommels achter
- remschijven + blokken voor
- 2x v-riem
- accu (was al bijna 9 jaar oud )
- voorruit
- stuurstangetje rechtsvoor
toekomstplannen:
- schade rechtsachter repareren
- nette wisser achterruit
- zij-skirts
- chique instaplijsten
- bovenstijl portieren voorzien van folie
- hoedenplank met subwoofer
- de laguna onderlip
- gaas in de voorbumper
BX 1.4TE 1988 - verkocht
BX 1.9TZI 1991 - overleden
ZX 1.4i Avoriaz 1996 - verkocht
Xsara break 1.8 16v Exclusive 01-2000 - ingeruild
nu:
Xsara break 1.6 16v Difference 12-2004
Onderhoud:
- Bougies, verdeelkap, luchtfilter
- Nieuwe voorruit (Hmm? volgens mij is dit geen onderhoud)
- Schokdempers achter
- Middendemper + achterdemper uitlaat
- Koppakking + Distributieriem, olie en koelvloeistof ververst.
- Lampjes instrumentenpaneel vervangen
- Kilometertellerkabel vervangen
- Dagteller gerepareerd
- Versnellingsbakolie ververs
- Piepende remmen verholpen
- Nieuwe Ruitenwissers
- Ander gasklephuis
- Raam geleide-stift bestuurderszijde vervangen
- Passagierskant gaat niet open van buiten soms (nu dus ook), staat op de planning voor deze week.
Tuning:
- Originele wieldoppen van de sloop
- F-sticker op de achterzijde
- Wisserarm achter een ijs-blauw kleurtje gegeven. (Had nog de lakstif van de 306 lease over )
- Middenarmsteun (uit een Furio)
- 3-Spaaks sportstuur (uit dezelfde Furio op de sloop)
- Furio instrumentenpaneel met toerenteller/digitaal klokje en koelvloeistof temp.meter. (Ik pluk die Furio helemaal kaal )
Toekomstplannen:
- Toerenteller aan de praat krijgen (Hopelijk werkt die toerenteller van RobGT uit zijn AX-GT)
- Luxe plafonniere uit een AX-GT inbouwen
- Schokdempers voor met nieuwe veerpootlagers.
- Misschien een nieuwe aandrijfas???
- Kruiskoppeling stuur
- CV+AB
- Elektrische ramen
- Andere radio/CD
- Reviseren van de motor of een andere motor
Wat ben ik absoluut niet van plan:
- Verlagen
- LM-Velgen
- Over laten spuiten, uitgezonderd de schade rechtsachter.
- Sportuitlaat die herrie maakt
- Spoilers en overig sjonnie gedoe aan mijn ZX.
Ok dan ga ik ook maar even. (leuk onderwerp trouwens)
Gedaan
- Andere radio (zat er niet in)
- Speakers achter + bedrading ingebouwd
- Ruitensproeier achter gemaakt.
- Verdeelkap + rotor vervangen (nieuw)
- Lucht-, olie,- benizne filter (allen nieuw uiteraard)
- Ontstekingsmodule vervangen (sloop)
- Koppelingsplaten + drukgroep vervangen (>10uur ) (nieuw)
- Uitlaat gelast…....
- Uitlaat al tig-keer dichtgesmeerd met van die gum.
- Aanjager + Bedieningspaneeltje + weerstand vervangen (sloop)
En dat was het denk ik wel zo ongeveer.
Van plan:
- Motorsteun linksvoor (ga ik vandaag doen)
- 1.6i/1.8i motor erin hangen (als dat past althans, is wel lange termijn project)
- Centrale deurvergrendeling…
- Toch maar een keertje nieuwe uitlaat
- Andere gordels passagiers+bestuurders kant
Wat ben ik absoluut niet van plan:
ZX1.4i schreef:
- Verlagen
- LM-Velgen
- Over laten spuiten
- Sportuitlaat die herrie maakt
- Spoilers en overig sjonnie gedoe aan mijn ZX.
Hier kan ik me wel in vinden….
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 04-06-2004
- 2CV 6 Spécial
- GS/GSA GSpecial
Ik ook dan maar :
ZX:
Gedaan:
Koppeling + Drukgroep vervangen
Beurt uitgevoerd
Einddemper vervangen
Interieur/Dashboardlampjes vervangen
Stickervrij gemaakt
Sound ingebouwd
Mistachterlichten zijn nu remlichten
Van plan:
Distributieriem en spanrollen (korte termijn)
Auto strak maken, vooral motorkap (korte termijn)
Gaskabel vervangen (korte termijn, is binnen)
Nokkenaspositiesensor vervangen (vandaag bestellen)
Piepende voorremmen fixen (korte termijn)
Raam rechts gaat langzaam
Wellicht radiografische ab in plaats van infrarood nu
RW-motor achter vervangen
Niet van plan:
“Tuning”
Eend:
Alles al wel een keer losgehaald en gemonteerd
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 04-06-2004
- 2CV 6 Spécial
- GS/GSA GSpecial
Haha inderdaad, zat er al een tijd aan te denken…. Toen zag ik je post op Citrosport, en zag dat de fitting er al zat, maar achter het plastic… Toen was het zo gebeurd .
hier dan mij lijstje:
opleuken buitenkant:
-verlaagd 4 cm H&R veren, achter torsie
-16 inch dezent T velgen
-alle logo’s eraf behalve de 16v logo’s (ook de 2.0i logo’s)
-dikke kunstof ruitenwisser voor (DTM-wisser)
-zwarte raamband
-remus einddemper 100mm
-remklauwen geel, moet binnenkort overnieuw, maar staal/goud kleurig
-k&n filterkit
binnenkant:
-versnellingspook ingekort
-aluminium pookknop met daarin 8 blauwe leds die op de bass knipperen(heel gek effect)
-uitleessysteempje ingebouwd
-schakelaar voor handmatig aanzetten fan (is nog niet aangesloten)
-kunstof rubberen pookzak
onderhoud:
-zelf de beurtjes geven
-lampjes dashboard vervangen
-remmen, binnenkort weer maar dan met een upgrade
-draagarmrubbers
-silentblocks
-aandrijfassen allebij een keer
-de bovenste motorsteun
-nieuwe matjes
-injectoren gereinigd
-alle bobines vervangen
binnenkort
-kleppendeksel pakking, gelijk spuiten/coaten
-carterpanpakking
-motorkap verlengen
-voorbumper aanpassen (mistlampen weg, de linker gat verlengen naar het luchtfilter voor meer lucht, rechter dichtmaken),
-japstyle uitlaat, katvervanger
-ben al aan het sparen voor een ct-turbo blok
het belangrijkste vind ik het onderhoud, het opleuken aan de buitenkant is wel leuk maar wel in style,
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
voor(maart 2003)
tijdens (november 2003)
nu (september 2004)
BX 1.4TE 1988 - verkocht
BX 1.9TZI 1991 - overleden
ZX 1.4i Avoriaz 1996 - verkocht
Xsara break 1.8 16v Exclusive 01-2000 - ingeruild
nu:
Xsara break 1.6 16v Difference 12-2004
okay daar gaan we dan…
aanpassingen gedaan:
verlaging, eibach voor, achter torsie
green filter
16” alu wheels
Nokia carcit *
remlichten tevens op mistlichten gezet *
kofferbak verlichting gemonteerd *
kunststof stuurwiel vervangen door leer.
Midden arm steun van opel gemod en in zx geplaatst. ( ding leefde helemaal op )
Kofferbak met velours bekleed
Tildrempel voorzien van kunststof strip uit sloop zx
Kunststof luchthapper gefabriceerd die achter bijrijderkoplamp onder de bumper hangt en koele rijwind naar green brengt.
yap pijp gemonteerd.
tussendemer verwijderd
rubberpookzak door leren vervangen
onderhoud
brandstofleidingen vervangen
lagers achter vervangen
remschijven voor vervangen
kachelradiator vervangen
2 * dist. riem vervangen ( 1 keer ivm km’s. 1* ivm lang stilstaan)
onderste stuurstang vervangen
remblokken logischerwijze ook wel ergens gedaan.
stuurkogels vervangen l&r
aandrijfas rubbers vervangen
aandrijfas keerringen vervangen l&r
koplamp vervangen
handremkabel vervangen
standaard speakers eruit gedonderd en pioneer erin
schakel meganisme voorzien van nieuwe rubbers/busjes
tig lampjes in dashboard
to do
achteras met trommels vervangen door as met schijven van 16v
sport interieur vervangen door velours sport interieur
skirts onderzijde
electrische ramen
electrische spiegel rechts
achterzijde een heeeeel klein tikje weer omhoog
red dot 20 groefs schijven voor + dito blokken
rondom gele koni’s
dubbele bodem in kofferruimte
voorruit vervangen….
Wat dat laatste betreft, is dat een beetje zelf te doen? Stond laatst een nog in folie verpaktte ruit op marktplaats met al het nodige montage materiaal voor 95 eurie
indien geldschip langskomt of staatlot valt…
helemaal strak laten maken
paintjob antraciet grijs voor exterieur
2 tinten lichter voor de velgen
motor ruimte felrood of fel geel.
motor vervangen door 2.0 16v en dat blok posh & paintjob.
Ophanging zwart moffelen
stuur stangen etc verchromen
onderkant vlak maken.
rvs carter beschermings rooster
dat was het geloof ik wel…
SHOW ME TE MONEY!!!
[gedaan]
- Remblokken voor vervangen
- Remmen achter (trommelrem) vervangen
- Verlichting asbak/warmteknoppen vervangen
- Radio (Pioneer MP3) ingebouwd
[todo]
- Rechtervoorscherm vervangen (deuk vorige eigenaar, heb metallic zilver en is niet te krijgen, wordt dus spuiten )
- Koplampen vervangen voor sportieve (die met 2 pitten) maar is nogal duur
- Zonneklep linksvoor vernieuwen (veer gaar)
- CD wisselaar/versterkers/speakers inbouwen
- Gastank reviseren, kwil de beveiliging eraf (iemand die dat kan? )
Geen Citroën meer
Tha_Duck schreef:[gedaan]
- Remblokken voor vervangen
- Remmen achter (trommelrem) vervangen
- Verlichting asbak/warmteknoppen vervangen
- Radio (Pioneer MP3) ingebouwd[todo]
- Rechtervoorscherm vervangen (deuk vorige eigenaar, heb metallic zilver en is niet te krijgen, wordt dus spuiten )
- Koplampen vervangen voor sportieve (die met 2 pitten) maar is nogal duur
- Zonneklep linksvoor vernieuwen (veer gaar)
- CD wisselaar/versterkers/speakers inbouwen
- Gastank reviseren, kwil de beveiliging eraf (iemand die dat kan? )
kweenie, maar gaat je dat niet je apk, verzekering bij ontdekking en weet ik veel wat kosten???
gompy58 schreef:Tha_Duck schreef:[gedaan]
- Gastank reviseren, kwil de beveiliging eraf (iemand die dat kan? )kweenie, maar gaat je dat niet je apk, verzekering bij ontdekking en weet ik veel wat kosten???
Voor zover ik weet kan het geen kwaad (geen verhoogd risico ivm alle beveiligingen in de tank) en wordt het ook niet gechecked bij APK en dat soort tests.
Maar ik moet het nog verder uitdiepen
Geen Citroën meer
banshee777 schreef:
kocht de ZX op gevoel bij een shabby handelaar in Zwolle voor €600,-, mankeerde van alles aan, maar het enige wat me over de streep trok was het moment dat ik ging zitten. ik had al meerdere karretjes geprobeerd, (Tipo, Escort, Golf, Corolla, Sunny, Volvo 440 o.a.), maar ik ging in de ZX zitten en dacht: ‘ja, die zit lekker, die wil ik wel’.
Hehehe, zo dacht ik er dus ook over toen ik voor het eerst in de Peugeot 309 ging zitten, wat zit dat verdraaid lekker zeg voor een eerste auto. Hetzelde gevoel had ik toen ik een paar maanden later plaats nam in de AX van mijn tante, sindsdien alleen maar PSA voor mij.
Ehm daarvoor kraakte ik de AX en Citroen over het algeem af, ik vond het helemaal niet zo een bijzondere auto ops:
(Hopelijk word het mij vergeven als ik ooit bij die poort daarboven sta )
Ik stapte voor het eerst achter het stuur van me BX en ik wist meteen wat er verandert moest worden, 3 dagen nadat ik de auto van me vader overgekocht had gingen de stoelen er al uit en werden vervangen voor GTI stoelen die ik incl. deurpanelen voor €50 euri’s gekocht had bij een aardige vent op marktplaats. Echt voorlopig nog geen andere bak voor mij !
De zijskirts, velgen en achterspoiler heb ik er zelf opgezet.
de motor die erin ligt is helaas wat trager als de buitenkant doet vermoeden, namelijk een 1.6 8v met 90pk. niet supersloom maar zeker niet erg snel. auto is uit 1996 en bevalt op zich prima, alleen comfort is dankzij de verlaging niet echt meer aanwezig.
verder heb ik aan de auto gedaan:
-velgen
- skirts (die achteraf van een 5 deurs bleken te zijn, vandaar dat ze niet pasten in eerste instantie ops:
- achterklepspoiler
- bacardisticker achterzijde
- voltmeter ingebouwd
- instaplijsten zelf gemaakt
- speakerkapjes en deurgrendels in kleur meegespoten
- uitsparing in de achterbumper dicht laten maken en opnieuw gespoten
- audio ingebouwd met 6 speakers en een subwoofer en versterker
- voorzijde 3,5cm verlaagd
- achterzijde zitten instelbare gele koni’s onder
- booskijkertjes
- witte zijknippers geplaatst
- alle logo’s eraf gehaald
Zwakke punten van deze auto:
REMMEN!!
binnen een jaar al 2 keer de voorste schijven en blokken vervangen en nu piepen de achterremmen ook al
(maar het kan ook door mijn rijstijl komen )
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX