Zaterdag voor het eerst ingereden. Alles verliep prima, zowel het starten als het rijden. Zondag wilde ik echter starten doch verder dan wat getotter en gepuf kwam het niet. Benzine komt, sproeiers nagekeken, contactpunten vernieuwd doch zonder resultaat. Als ik de ontstekingskabel uit de bobine trek en erboven houd en vervolgens start zie ik totaal geen vonk. Dit zou toch moeten ? Die dingen gaan normaal toch niet gauw stuk. Zou ze geen stroom krijgen ? Dit loopt waarschijnlijk via het contactslot.
Re: motor slaat niet meer aan… bobine stuk ?
xm_addict schreef:.... doch verder dan wat getotter en gepuf kwam het niet…....
Condensator? Die wil wel eens stuk gaan,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Re: motor slaat niet meer aan… bobine stuk ?
ID66 schreef:xm_addict schreef:.... doch verder dan wat getotter en gepuf kwam het niet…....
Condensator? Die wil wel eens stuk gaan,
PeTeR
Die is net vervangen. Maar ook als die stuk zou zijn zou de motor toch gewoon moeten kunnen aanslaan.
Re: motor slaat niet meer aan… bobine stuk ?
xm_addict schreef:Zaterdag voor het eerst ingereden. Alles verliep prima, zowel het starten als het rijden. Zondag wilde ik echter starten doch verder dan wat getotter en gepuf kwam het niet. Benzine komt, sproeiers nagekeken, contactpunten vernieuwd doch zonder resultaat. Als ik de ontstekingskabel uit de bobine trek en erboven houd en vervolgens start zie ik totaal geen vonk. Dit zou toch moeten ? Die dingen gaan normaal toch niet gauw stuk. Zou ze geen stroom krijgen ? Dit loopt waarschijnlijk via het contactslot.
Hmm…Merkwaardige manier van testen waar ik nooit van heb gehoord.
Maar ja ik kan ook niet alles weten.
Wat ik wel weet is dat als je GEEN kabel uit de bobine trekt en er gewoon een bougie uitdraait die je vervolgens galvanisch kontakt laat maken met het motorblok en uiteraard gewoon aan de kabel laat hangen, het al gauw duidelijk is of ‘ie wel of niet vonkt.
Desalnietemin succes met de speurtocht.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Nou,gewoon met de bobinekabel tegen het blok testen gaat prima hoor; de bougie hoeft er echt niet voor uit het blok.
Of gewoon met een schroevendraaier waar je de bougiekap op zet..kan ook.
Wat je problemen betreft: als je condensator kapot zou zijn zie je vonken tussen de punten.
Dus: probeer nog eens te ‘starten’,maar dan zonder verdelerkap.
Zie je ergens een vonk?
Het kan goed zijn dat de pluskabel (dus van punten naar bobine) niet goed geïsoleerd is en tegen de verdeler kortsluiting maakt, hierdoor zie je geen vonk bij de bougiekabels.
Als je er zeker van bent dat dat niet het geval is,kijk dan eens of deze kabel goed op de bobine zit.
Een kapotte voorschakelweerstand kan het ook zijn,al komt dit weinig voor.
Ik verdenk of kortsluiting of een losse verbinding ergens de oorzaak te zijn.
Succes!
‘Spirit of avant-garde’
Dan doe ik ook nog maar een duit in het zakje:
Ik kan me uit een ver verleden herinneren dat ik die klacht ook eens heb gehad met mijn DS21. De oorzaak was toen een haarscheur in de verdelerkap. Aanvankelijk geloofde ik niet dat een nagenoeg onzichtbaar scheurtje dergelijke problemen kon veroorzaken maar na vervanging van dit onderdeel waren de problemen verleden tijd en liep ‘ie weer als het spreekwoordelijke zonnetje. Dus probeer er eentje te “lenen” om dit in ieder geval uit te sluiten.
Pascal schreef:Dus: probeer nog eens te ‘starten’,maar dan zonder verdelerkap. Zie je ergens een vonk?
Op deze manier kun je gelijk controleren of je contactpunten niet tegen elkaar “plakken”. Heb ik een tijdje geleden gehad. Als je punten te dicht op elkaar staan wordt de contacttijd te lang. Resulteert in inbranden van de punten wat op zo’n manier kan gaan dat de contactafstand alleen nog maar korter wordt. Resulteert ook in een heet wordende bobine. Starten wordt pas weer na afkoelen mogelijk. Bobine kan het door het heet worden begeven.
Ik begrijp uit de eerste post dat koud starten niet lukt en dat de contactpunten vervangen zijn nadat de problemen zich hebben opgedaan?
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Re: motor slaat niet meer aan… bobine stuk ?
xm_addict schreef:Als ik de ontstekingskabel uit de bobine trek en erboven houd en vervolgens start zie ik totaal geen vonk. Dit zou toch moeten ? .
Hij vonkt alleen als ie een aarde heeft in dit geval.
bobine kabel uit de verdeler halen en vlak bij de aarde houden en starten.
en zo verder testen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Een andere bobine geplaatst, contact opgezet, kabel gewoon een centimetertje boven de ingang gehouden, gestart , en je ziet een mooie blauwe vonk. Wel opletten dat je niet ‘gebeten’ wordt, anders krijg je een flinke klap. Gelijk nieuwe contactpunten en condensator geplaatst, zijn we daar ook zeker van. Proefvluchtje gemaakt en alles weer dik in orde. Ik vermoed dat ze de laatste jaren een hoop gestart is doch dat er niet meer mee gereden is. Hoog tijd dus. Zondag eens afzakken naar de Citroën Jumble in Waterloo denk ik
Oh ja, aan de massa van de bobine zit ‘n soort condensatortje of is dit een ontstoorder ?
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
xm_addict schreef:
Oh ja, aan de massa van de bobine zit ‘n soort condensatortje of is dit een ontstoorder ?
Ja is een ontstoordertje.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
xm_addict schreef:Ik vermoed dat ze de laatste jaren een hoop gestart is doch dat er niet meer mee gereden is.
Daar gaat een bobine toch niet van kapot? Misschien ooit toch te heet geworden. Nu alles vervangen is simpel controleren door na een half uurtje rijden even aan je bobine te voelen. Lekker warm mag, niet beet te pakken is niet goed,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Bobine kan snel heet worden, zet de dame maar eens langer dan een half uur op contact…. schijnt de DS bobine niet leuk te vinden net als de bobine van een eend…...
Is bij moderne auto’s gelukkig wel anders, zit een accesoire stand tussen geen contact en contact, waarbij er dan geen stroom door het osntekingsgedeelte gaat, maar ik geef toe, het fijne weet ik er niet helemaal van. Wat ik wel weet is dat ik de DS niet te lang doelloos op contact moet laten staan. Wat het nog vervelender maakt, aan de buitenkant van de bobine kun je meestal niet zien dat ie stuk is…
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!