Na ongeveer 2600 km gereden te hebben in m’n XTR valt me op, dat het verbruik in de stad en op provinciale wegen erg prettig te noemen is.
(vergeleken met m’n vorige auto, een Peugeot 406 1.8i-16V)
wat me echter opvalt, is dat het verbruik boven de 120 km/h sneller toeneemt dan ik in de 406 gewend was !
e.e.a. is natuurlijk te verklaren dat de 406 zwaarder is (200 kg, dus meer verbruik in de stad), ergo een betere stroomlijn heeft waardoor het autosnelewegverbruik binnen de perken blijft.
Meestal kom ik per tankbeurt gemiddeld uit op 7.6 tot 8.2 liter/100 km
Wat ik echter wel een nadeel vind is de relatief kleine tank, en daarbij behorend kleine actieradius van iets meer dan 500 km.
wie heeft hier ervaringen mee ?
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
ik zelf niet, wel een kleinere tank in mn eend….
in autoweek hebben ze een pluriel als duurtestauto en daar vinden ze de kleine tank ook erg vervelend, vooral als je op vakantie gaat, sta je toch wat vaker aan de pomp….
zelfs een tripje Twente-Bloemendaal/Zandvoort-Twente kost je bijna een tankinhoud…
en da’s niet zo handig…
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
‘k zit op een verbruik van 6,8 ltr/100km de eerste 2100 km met de 1.6.
Kom uit een diesel die wel 1000 km kon rijden op een tank, dus dat is wel effe wennen als je elke 500km moet tanken, en er zeker rekening mee houden als ik aan een ritje ga deelnemen!
Rittensport is een prachtige hobby.
ik zit gemiddeld op ongeveer 7.5 liter…
oorzaak: 50% stadsverkeer, veel sprintjes (Sensodrive…), en hoge gemiddelden op de autosnelweg
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
XTR schreef:ik zit gemiddeld op ongeveer 7.5 liter…
oorzaak: 50% stadsverkeer, veel sprintjes (Sensodrive…), en hoge gemiddelden op de autosnelweg
veel sprintjes (sensodrive…)
what does this mean
<=Proud Black C2 16V owner =>
GENIETEN
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
XTR schreef:GENIETEN
is ie zo leuk om sprintjes te trekken?
Dan geraakt ie toch redelijk vlug van zijn plaats af met het sensodrive systeem?
<=Proud Black C2 16V owner =>
Met de Senso kun je redelijk goed sprinten, mits je enig gevoel hebt opgebouwd met het systeem (en het systeem met z’n baasje, trouwens)
leuker vind ik nog tussenacceleraties, en het gemak waarmee je snel door de versnellingen kunt fietsen (omdat je immers je koppelingsvoetje niet nodig hebt)
‘t systeem heeft meestal even tijd nodig om wakker te worden bij een verkeerslicht, maar vervolgens win je weer in de snelle overgang naar 2-3-4….
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Dit heb ik inderdaad ook nog gehoord:
het systeem moet wennen aan de bestuurder, en omgekeerd ...
indien je het eens onder de knie hebt, moet hij zeker zo goed als een handgeschakelde rijden ...
dus het schakelen zelf van 1-2-3-4-5 gaat heel vlot en redelijk comfortabel?
Ook als je er een hoger vitesje op aanhoudt
De tussenacceleraties zouden inderdaad ook heel goed moeten zijn, alleen hebk ze nog niet kunnen ervaren
<=Proud Black C2 16V owner =>
vanmiddag nog even een stukje opgereden met een X5 in redelijk dikke uitvoering (dubbele dubbelloops uitlaatdemper, dus geen 3.0i instapper)
de heer keek toch even verbaast op dat die mini-SUV met 16” met leuke ‘vites’ rechts richting afrit voorbijvloog op de A35…
na 5000 km begin ik een leuke relatie met m’n Sensodrive op te bouwen; het gaat me nu beter af dan de Senseo, die regelmatig denkt extra inspuiting te hebben
(kost altijd wel wat besmeurde keukentegeltjes )
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
ik hoor het al, over de prestaties zit het zeker goed
<=Proud Black C2 16V owner =>
resultaat met bijna 6000 kilometer op de teller:
bij elke tankbeurt zit ik nu op 7.7 liter (1:13)
valt me helemaal niet tegen !
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
het was een 4.4i V8 X5, dus die kan ik dus HELEMAAL niet bijhouden met met 1.6i ...
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
na 340km zit ik op 7.4 liter gemiddeld
wel C2
<=Proud Black C2 16V owner =>
ik heb nog nooit slechter dan 8 liter gescoord, meestal zo rond de 7.7 liter.
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)