Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Mijn 2.0 heeft sinds de aanschaf in november soms een bijgeluidje: metalige resonanties heb ik ze benoemd, ze komen uit het vooronder.
Het geluid is er sinds november niet erger op geworden, maar ik begin me er wel meer aan te storen. Het is het best hoorbaar bij half- en volbelasting bij lage toeren.
Aangezien ik de auto vandaag toch weg heb moeten brengen voor een nieuwe drukgroep heb ik een monteur een stukje laten rijden en luisteren.
Hij hoorde het heel snel: spruitstuk.
En nu ga ik een deskundige napraten: het spruitstuk bij de C5 is dubbelwandig, door uitzetting en inkrimping treed er verwijding op waardoor er vibraties ontstaan. BIj de hogere verbrandingstemperatuur van gas treedt dit eerder/vaker op dan bij benzine, rot gehoor maar niet schadelijk.
Nieuwe spruitstuk kan, maar is duur en het probleem komt op termijn weer terug.
Oplossing: ze stoppen een boutje tussen de twee trillende wandjes/schotjes en lassen die vast, probleem opgelost.
Graag commentaar op probleem en/of oplossing.
Gr. Ronald
Ps. Vandaag rij ik weer (gratis) Xantia
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Re: Reutelend spruitstuk
Ronald_Xantia schreef:Mijn 2.0 heeft sinds de aanschaf in november soms een bijgeluidje: metalige resonanties heb ik ze benoemd, ze komen uit het vooronder.
Het geluid is er sinds november niet erger op geworden, maar ik begin me er wel meer aan te storen. Het is het best hoorbaar bij half- en volbelasting bij lage toeren.
Aangezien ik de auto vandaag toch weg heb moeten brengen voor een nieuwe drukgroep heb ik een monteur een stukje laten rijden en luisteren.
Hij hoorde het heel snel: spruitstuk.
En nu ga ik een deskundige napraten: het spruitstuk bij de C5 is dubbelwandig, door uitzetting en inkrimping treed er verwijding op waardoor er vibraties ontstaan. BIj de hogere verbrandingstemperatuur van gas treedt dit eerder/vaker op dan bij benzine, rot gehoor maar niet schadelijk.
Nieuwe spruitstuk kan, maar is duur en het probleem komt op termijn weer terug.
Oplossing: ze stoppen een boutje tussen de twee trillende wandjes/schotjes en lassen die vast, probleem opgelost.Graag commentaar op probleem en/of oplossing.
Gr. Ronald
Ps. Vandaag rij ik weer (gratis) Xantia
prima oplossing en het verhaal klopt
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Re: Reutelend spruitstuk
oldenhage schreef:Ronald_Xantia schreef:Mijn 2.0 heeft sinds de aanschaf in november soms een bijgeluidje: metalige resonanties heb ik ze benoemd, ze komen uit het vooronder.
Het geluid is er sinds november niet erger op geworden, maar ik begin me er wel meer aan te storen. Het is het best hoorbaar bij half- en volbelasting bij lage toeren.
Aangezien ik de auto vandaag toch weg heb moeten brengen voor een nieuwe drukgroep heb ik een monteur een stukje laten rijden en luisteren.
Hij hoorde het heel snel: spruitstuk.
En nu ga ik een deskundige napraten: het spruitstuk bij de C5 is dubbelwandig, door uitzetting en inkrimping treed er verwijding op waardoor er vibraties ontstaan. BIj de hogere verbrandingstemperatuur van gas treedt dit eerder/vaker op dan bij benzine, rot gehoor maar niet schadelijk.
Nieuwe spruitstuk kan, maar is duur en het probleem komt op termijn weer terug.
Oplossing: ze stoppen een boutje tussen de twee trillende wandjes/schotjes en lassen die vast, probleem opgelost.Graag commentaar op probleem en/of oplossing.
Gr. Ronald
Ps. Vandaag rij ik weer (gratis) Xantia
prima oplossing en het verhaal klopt
Ok ga ik even advocaat van de duivel spelen;
Ik neem aan dat dit een bekend probleem is bij citroën, en als dat zo is zal er vast wel een service bulletin over zijn, met een passende oplossing, dit gebeurt ook op deze manier bij mijn werkgever VOLVO, daarom, vind ik het antwoord van Dhr. Oldenhage wat kort, ookal is dit een informeel forum, ik zou iets meer respons verwachten, niet om problemen te veroorzaken, maar ik doe hetzelfde wel eens op het VOLVO-forum en kan als monteur vaak de problemen al linken aan een bepaald schrijven..
verder succes!
Emiel
de BX heeft er last van (gehad) de Xantia de Xm en alle verdere modellen.
zelfs in de peu wereld is dit bekend.
hmm, PSA toch?
jawel.
update’s ed zijn bekend bij de dealer remedie ook. vervangen buiten de garantie termijn (als mogenlijk).(bron onbekend)
gaatje boren of frezen en specialistisch vastlassen (wupke’s methode) is echter niet beschreven,edoch wel mogenlijk.
is een soortgelijk probleem wat ook met de LFZ motoren nogal lastig bespreekbaar was bij de importeur.
rare vind ik alleen dat de fabrikant nu nog steeds niet dat euvel onder de knie heeft.
mvgr wupke.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
@ Emiel,
ik dacht dat de starter van het topic het hele verhaal al had uitgelegd, hij vraag alleen of het verhaal klopt.
Citroen zal nooit als oplossing geven “een boutje plaatsen en vastlassen”.
En als dit binnen de garantie gebeurd komt er gewoon onder garantie een nieuw spruitstuk onder geen probleem, En buiten de garantie is dit toch een prima oplossing?
@Wupke,
we hebben het hier over een uitlaatspruitstuk wat niet gegoten is maar uit dubbelwandig plaatmateriaal bestaat, dat hebben we bij een BX, Xantia en XM nooit gehad….. !!
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
ok, maar de spruitstukken van de xm en de bx/ xantia zijn van gietijzer, alle zijn uitgevoerd met geleide schotten (die wilde wel eens los gaan zitten), en dus rammelen.
vandaar dat ik stel, vreemd dat de fabrikant er nog geen oplossing voor bedacht heeft.
en net als met de LFZ kwamen die problemen dus vaak op de grens van de garantie termijn..(wat nogal vreemde verhalen in de hand werkt(te).
vandaar mn stelling,, en combi LFZ.
mvgr wupke.
Ok, bedankt, da’s ook een prima oplossing buiten de garantie, dat heeft weer te maken met klanttevredenheid kweken, zonder de achterlijke kosten te hoeven maken die soms van je worden gevraagd!
Ik doelde op het feit dat onze importeur een hele grote database heeft met technische journaals, waarin de meest voorkomende “kwaaltjes” staan beschreven, dit is vaak een soort handleiding voor het tchnisch personeel, volgens mij had citroën dit ook, in de vorm van tekstueel schrijven oid in de tijd van de BX, ik vroeg me dus af of jij dit soort dingen gebruikt (en openbaar maakt…) maar dat heeft weer te maken met de merkpolitiek denk ik.
Verder kom je op verschillende forums vrij directe markgerelateerde vragen tegen die te maken hebben met storingen, hierbij hebben natuurlijk de merkgebonden technici vaak wel een direct antwoord op, door hun ervaring en hun database.
Vandaar even een advocaatje spelen, kijken of jij ook iets meer wist van het “probleem”
Emiel
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
spruitstuk
Ik vind de buiten de garantie oplossing toch wel kort door de bocht.
Stel de auto is 3 jaar oud (buiten garantie) maar heeft slechts 50 000 km.
Kan me voorstellen als de auto 120 000 km heeft of meer dat er dan wel een zekere metaalmoeheid zal optreden. Maar als het voorkomt bij relatief lage km stand dan kan ik me voorstellen dat Citroën toch wel mag tussenkomen.
Als de dealer zegt “het komt terug” wat bedoelt hij dan? Na 10 000 km of na 120 000 km?
Voorbeeld: Mijn vader reed op een bepaald moment in een Dyane. Nieuwe auto. Vader net op pensioen. Hij maakte steeds korte tochtjes (slechte een paar km) naar de winkel en terug. Gevolg doorroesten van de uitlaat van binnenuit. Briefje schrijven naar Citroën. Zo heeft hij 3 keer een nieuwe uitlaat gekregen zonder een cent te moeten betalen. Citroen wist dat het uitzonderlijke omstandigheden waren (zeer korte trajecten waardoor de uitlaat nooit helemaal warm werd en dus condens achterbleef binnenin) maar ze hebben eigenlijk indirect ook toegegeven dat het eigenlijk een kwaliteitsissue was en steed zelf de vervanging betaald.
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO
buiten garantie,, nooit gezegd en nooit bewezen maar wel waarheid.
je maakt het de kat maar wijs dat PSA de motoren niet heeft getest en door en door, en NOOIT is geconfronteerd met het feit dat ze olie gingen verbruiken binnen 50,000 km (LFZ).
toch op de markt gezet, met alle gevolgen van dien.
iets wat PSA nu nog wenst te ontkennen.
dito spruitstukverhaal.
raargenoeg had de peu hier meer last van dan de Citroën.
rammelend tussenschot in het spruitstuk.
wederom kms 50,000 en of vanaf 80,000.
zo zijn er meer onderdelen welke dus exact bekend zijn voorraf prouctie, dat ze de geest gaan geven.
net zoiets als met een lamp die maar 3000 branduren heeft.
als nadenkertje,,, bij de DAF liggen verschillende soorten onderdelen ineens in een grote hoeveelheid op voorraad,, zonder vraag of oorzaak..
sweeks erna, begint in ene de telefoon te gaan, en zijn die onderdelen zsm uitverkocht.
juist,, bekend,, serie die en die dat en dat model dat en dat onderdeel,,dan en dan gaan we vraag krijgen.
de winst word er dan geroepen bij DAF….
zou het bij PSA anders zijn?
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Weer lijkt een van mijn concrete draadjes aanleiding te zijn voor allerlei afgeleide verhalen, mankementen, het wel of niet adequaat reageren van Citroen, enz. Jongens hou toch eens op!
Ik ben het draadje begonnen om allereerst informatie te geven over mijn ervaring, probleem zou ik het niet eens willen noemen.
Tevens geeft ik informatie over de aan mij geboden oplossing, die ik geaccepteerd heb.
Doe je voordeel met de info die ik geef, geef commentaar als je denkt dat de aangeboden oplossing niet deugd of als je denkt dat er een betere is, en start vooral je eigen draadje als je ergens anders mee zit.
Vooralsnog is Oldenhage de enige die inhoudelijk gereageerd heeft op mijn bericht.
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
dan schroef je er een bout in en las hem vast, klaar
probleem opgelost draad dicht.
probleem van forum,, discussie platform.. vraag/opmering/=reactie,, vaak van meerdere.
dus discussie,, logisch toch.
als je vraag en antwoord typt, kun je zoiets als dit verwachten, of zuig ik nu op mn duim?
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
forum probleem dus.haha
mvgr wupke