Beste BX-loverz,
Sinds twee jaar geniet ik van mijn “oude man”; een BX Break, 1.6 TRI uit 1988. Momenteel heb ik het aan de stok met het koelsysteem. In de vraagbaak staan van mijn type net niet de specificaties van het blok en de plek van de ontluchtingsschroeven van het blok. Op het thermostaathuis ontbreekt ook een dergelijk punt.
Heb de thermostaat uitgebouwd om de circulatie te vergroten.
Misschien is het zoietsimpels als het openen van het thermostaathuis (ga ik nog proberen),maar misschien is er iemand met meer “hands on” ervaring die mij meteen kan zeggen wat te doen (anders dan naar een garage gaan natuurlijk ;-|)
Ok, hoop op een bericht van iemand.
En ondertussen genieten van de nieuwe C4! Komt-ie ook in een Break uitvoering?
heb je al gekeken op de waterslang achter de cilinderkop en de schroef
bovenop de radiateur ops:
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
dank voor de reactie; ja, op de radiateur zit een ontluchtingschroef, maar op het blok zelf heb ik het niet gevonden. Zal op of rond de retourslang (van blok naar radiateur) eens beter kijken.
Wie weet zit er iets onder de smurrie
Re: ontluchting koelwater 16 tri uit 88
mcvdberg schreef:Beste BX-loverz,
Sinds twee jaar geniet ik van mijn “oude man”; een BX Break, 1.6 TRI uit 1988. Momenteel heb ik het aan de stok met het koelsysteem. In de vraagbaak staan van mijn type net niet de specificaties van het blok en de plek van de ontluchtingsschroeven van het blok. Op het thermostaathuis ontbreekt ook een dergelijk punt.
Heb de thermostaat uitgebouwd om de circulatie te vergroten.
Misschien is het zoietsimpels als het openen van het thermostaathuis (ga ik nog proberen),maar misschien is er iemand met meer “hands on” ervaring die mij meteen kan zeggen wat te doen (anders dan naar een garage gaan natuurlijk ;-|)Ok, hoop op een bericht van iemand.
En ondertussen genieten van de nieuwe C4! Komt-ie ook in een Break uitvoering?
De thermostaat verwijderd om de circulatie te vergroten? Zo komt je blok bijna niet meer op bedrijfstemperatuur en in de winter helemaal niet meer. D.w.z. dat je altijd met en koude koelvloeistof rijdt, maar nog erger ook koude olie die slecht smeert dus verhoogde slijtage.
Zet er een goede thermostaat in. Ontlucht de BX op de twee punten die je gevonden hebt met stationair draaiende motor en de kachel helemaal open. Wachten tot ie gaat koelen, dop op de radiator.
Ga hierna een stuk rijden en neem koelvloeistof mee. Mijn ervaring is dat het systeem zich dan zelf verder ontlucht en dit houdt in dat je nog één keer koelvloeistof zal moeten bijvullen.
Dank voor je waarschuwing en wat een prachtige site heb je gemaakt!
Momenteel loopt de motor inderdaad langzamer warm, maar warm heeft-ie het . Er is iets ernstigs aan de hand.
Om de haverklap gooit-ie tgv overdruk water uit het systeem via de radiateurdop. Alsof de thermostaat nooit opengaat.
In de vakantie dacht ik dat de waterpomp het had begeven ivm snelle oververhitting.De fan sloeg niet aan (nu weer wel); Heb de radiateur van bloemkool ontdaan, maar nog steeds is er iets niet helemaal ok. laatst na een korte stadsrit gestopt en na 5 minuten weer starten, is de motor te heet ?? (rode indicatorlampje voor te hete motor plus STOP). De volgende rit moest eerst weer de koelvloeistof flink worden aangevuld (1/2 liter).
Plan nu is de thermostaat weer in te bouwen, misschien met een paar gaatjes : geboord voor een beetje circulatie.
Doel is om in de winter inderdaad wel de optimale temp voor een draaiende motor en voor een snelwerkende verwarming te krijgen MET een thermostaat en met een ontstopte radiateur en een ontlucht circuit.
Of toch maar de oude man euthanaseren?
mcvdberg schreef:Dank voor je waarschuwing en wat een prachtige site heb je gemaakt!
Momenteel loopt de motor inderdaad langzamer warm, maar warm heeft-ie het . Er is iets ernstigs aan de hand.
Om de haverklap gooit-ie tgv overdruk water uit het systeem via de radiateurdop. Alsof de thermostaat nooit opengaat.In de vakantie dacht ik dat de waterpomp het had begeven ivm snelle oververhitting.De fan sloeg niet aan (nu weer wel); Heb de radiateur van bloemkool ontdaan, maar nog steeds is er iets niet helemaal ok. laatst na een korte stadsrit gestopt en na 5 minuten weer starten, is de motor te heet ?? (rode indicatorlampje voor te hete motor plus STOP). De volgende rit moest eerst weer de koelvloeistof flink worden aangevuld (1/2 liter).
Plan nu is de thermostaat weer in te bouwen, misschien met een paar gaatjes : geboord voor een beetje circulatie.
Doel is om in de winter inderdaad wel de optimale temp voor een draaiende motor en voor een snelwerkende verwarming te krijgen MET een thermostaat en met een ontstopte radiateur en een ontlucht circuit.
Of toch maar de oude man euthanaseren?
Ik vrees, als ik dit zo lees, dat de koppakking stuk is. Er wordt nu te veel druk opgebouwd op het koelsysteem waardoor de koelvloeistof eruit wordt gegooid.
Laat een koppakkingtest doen in een garage, dan heb je zekerheid.
Enne, bedankt voor het compliment voor mijn website.
Olie die een koffiemelk kleur heeft en/of een laagje olie/modderkleur in je koelvloeistof duid ook op een lekker koppakking.
Als het de koppakking is, lijkt het mij een leuk idee om er een kleine sleutelmeeting van te maken om de koppakking van je BX te vervangen.
Lijkt me goed voor de ervaring en het zelfvertrouwen om zelf te sleutelen, en het scheelt jouw een hoop €uro’s
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 18-08-2004
- Xantia Turbo Diesel
- BX TZD Turbo
- Xantia 1.8 16V Pallas
Toen ik je verhaal las dacht ik gelijk aan de koppakking, ik heb hetzelfde gehad met een 16 TGI (lpg)
Het is dat ik niet zo technisch ben anders had ik wel willen helpen met die sleutelmeeting.
Dus als het tot zo’n sleutelmeeting komt wens ik jullie veel succes. :brug
Je komt toch wel kijken, ter lering en ter vermaak en hoe meer zielen hoe meer vreugde
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 18-08-2004
- Xantia Turbo Diesel
- BX TZD Turbo
- Xantia 1.8 16V Pallas
Dan moet ik weten waar en wanneer en of ik niets anders gepland heb staan :23
sleutelmeet; count me in!
Tuurlijk! Waar? Wanneer?
Dan ben ik erbij met de nodige onderdelen, gereedschappen, versnapreingen en sterke verhalen.
Zal ook nog verder zoeken of datum en lokatie al bekend zijn.
Waarschijnlijk toch die koppakking! Zelf doen is de enige optie daar in de afgelopen 2 jaar alle geraadpleegde garagisten mij een negatief advies hebben gegeven om hoge kosten te ontlopen. Ik denk :“Liever zelf repareren dan dumpen”.
Dank en hopelijk tot ziens met heeeele smerige vingerz
Waar ergens in het land woon je?
Het meeste gereedschap heb ik ook wel, hebben alleen nog een grote torx bit nodig en een momentsleutel voor de kop. Welke sleutelaar met ervaring in het wisselen van koppakkingen/distributieriemen wil meehelpen.
gereedschap en ervaring?
Ik woon in Amsterdam; er is in Duivendrecht evt ook een sleutelplek met brug enzo kost wel wat (adres vraag ik morgen op) De momentsleutel & torkbit probeer ik wel te regelen via een collega die ook wel de ervaring heeft met Audi en VW, maar niet direct met Citroën.
Kan hem evt vragen of hij tijd/zin heeft om er bij te zijn.
Anders is er nog de vraagbaak wat betreft de distributieriem (ook maar meteen vernieuwen dus).
Met die regen is een loods wel erg lekker, maar waar? ergens in het midden van NL? (halverwege).
Die Torxbit is niet zo een probleem, kost een paar euro bij de Praxis.
Auto’s uit de VAG groep (sorry voor dat lelijke woord ) gebruiken volgens mij geen Torx?
Echt een brug heb je volgens mij niet nodig, maar een loods of schuur waar je lekker binnen kan sleutelen met dit weer is wel handig. Hoeft niet ergens in het midden van het land, volgens mij kan dit klusje in 1 dag geklaard worden als er iemand met ervaring meedoet.
Naast de distributieriem is het ook aan te raden om de spanrol ook te vervangen, kost iets van 30 a 40 euro en word meestal samen met de distributie-riem vervangen. Ik heb ook de Haynes BX manual die een stuk duidelijker is dan de Vraagbaak.
Ik denk dat je minimaal nodig heb:
Koppakking
Kleppendekselpakking
Distributieriem + Spanrol
Eventueel een setje nieuwe kopbouten (in het geval van rekbouten??)
Motorolie + Oliefilter + Koelvloeistof
Wat fris om de dorst te lessen tussendoor
Goed humeur
En iemand met ervaring die al eens eerder een koppakking heeft vervangen.
Als je het helemaal goed wilt doen, zou je de cilinderkop nog moeten laten vlakken.
Overigens moet je even kijken of de cilinderkopbouten van jouw BX torx-bouten zijn of gewone bouten, want dit verschilt wel eens. Op oudere BX-en zitten gewone rekbouten.
Preventief vervangen van de cilinderkopbouten is aan te raden, want als die stuk gaan is dat zeer lastig.
Aanhaalmomenten en aanhaal volgorde is overigens zeer belangrijk bij cilinderkopbouten, ook met losdraaien. En alleen demonteren bij koude motor!
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 18-08-2004
- Xantia Turbo Diesel
- BX TZD Turbo
- Xantia 1.8 16V Pallas
Eric Vertogen schreef:Als je het helemaal goed wilt doen, zou je de cilinderkop nog moeten laten vlakken.
Ik heb wel eens gehoord dat vloeibare pakking de oneffenheidjes kan opvullen