Sinds vorige week komt mijn acculampje langzaam op bij stationair toerental. Bij verhoogd toerental dooft hij weer, totdat de motor weer zakt naar stationair. Nu dacht ik aan de snaar, dus even gespannen. Dat ging niet al te goed omdat hij al in de uiterste stand bleek te staan. Bovendien stond hij niet bepaald slap of zo. Probleem dus niet weg. Maar als ik er zo naar kijk, dan lijken de toerentallen van beide wielen gewoon goed te zijn, geen geslip oid. Hoe overlijdt een dynamo eigenlijk? Plotseling, of kan het ook langzaamaan? Zijn er nog andere opties die het lampje kunnen doen lichten?
Het kan ook heel langzaam en geleidelijk gaan. Bij een oude Renault van mij ging het lampje altijd aan als hij stationair draaide, daar waren het de koolborstels die behoorlijk ver heen waren.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Hallo Ben, allerlei combinaties zijn mogelijk. Indien je snaar al niet verder gespannen kan worden zou ik niet te lang wachten met een nieuwe erop te gooien. Als je dan toch bezig bent duw er gelijk een nieuwe multi-snaar op, je bent dan toch in die hoek bezig. Een verkeerd afgestelde dynamo-snaar hoor je vanzelf…..te los hoor je gejank, te strak is niet goed voor je dynamo poelie. Beide snaren kosten overigens maar een paar euro, dus daar hoef je het niet voor te laten.
Ik persoonlijk denk dat je dynamo aan het overlijden is. Meten is weten!!
Meet even met lopende motor de laadstroom op de accu, zou ergens rond de 14,2 á 3 moeten zijn. Is die minder, dan rij maar langzaam richting sloop voor een andere of haal een nieuwe of gereviseerde..
Succes
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Vandaag de riem vervangen zonder resultaat, dezelfde kwaal. Zal de dynamo dan wel zijn. Wat tikken erop gegeven, draden van de dynamo en accu even aandacht gegeven. Nu maar eens kijken voor een vervanger.
Lang leve Marktplaats. Een dynamo gevonden, een vrij nieuwe voor 45,-. Meteen gemonteerd, riem van de pomp meteen vervangen (spanrol bleek nog goed). Als ik de auto gestart heb is meteen het lampje uit, voorheen doofde die langzaam. Nu is het ploep….uit. Op naar het volgende probleem…....de snaar van de pomp vervangen, maar het gepiep bij lage toerentallen blijft. Ik heb nu argwaan over de pomp zelf. Kan het een droog asje zijn? Of is mijn pomp langzaam aan het vastlopen en heeft nu te veel weerstand?
OK, 1 probleem verholpen, goed om te lezen
Op dit forum lees ik vrij weinig over HD pompen die kapot gaan, komt dus ook weinig voor heb ik de indruk.
Wat wel mogelijk is is dat de riem loopt over een vettige poelie en daar overheen “piept”. Ik zou zeggen, maak het eerst eens goed schoon en trek de multisnaar goed aan, die mag niet te los zitten. (Ook weer niet te strak…. )
Blijft ie dan nog piepen…..Tsja, ik heb het zelf nog niet aan de hand gehad dus kan er helaas weinig over zeggen. Bij mij piept ie af en toe als ik de auto s’morgens start. Staat ie hoog dan hoor ik niks meer.
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Gisteren naar mijn werk gereden met een vreselijk piepende snaar. Op mijn werk begon het zelfs even te roken. Dit op het moment dat de pomp een “tik” aan het opbouwen is. Nu heb ik wel gezien dat hij nog wel strakker kan. Maar hoe krijg je hem nu “snaarstrak”? Daar zijn toch die twee moeren voor bij het spanwieltje, of is er een handigere mogelijkheid voor. Het is namelijk een vervelend klusje waarbij je eigenlijk een handje tekort komt. Eén hand met een stuk stang om de spanning erop te houden, de ander dan snel aandraaien.
Ben de Hoog schreef:Gisteren naar mijn werk gereden met een vreselijk piepende snaar. Op mijn werk begon het zelfs even te roken. Dit op het moment dat de pomp een “tik” aan het opbouwen is. Nu heb ik wel gezien dat hij nog wel strakker kan. Maar hoe krijg je hem nu “snaarstrak”? Daar zijn toch die twee moeren voor bij het spanwieltje, of is er een handigere mogelijkheid voor. Het is namelijk een vervelend klusje waarbij je eigenlijk een handje tekort komt. Eén hand met een stuk stang om de spanning erop te houden, de ander dan snel aandraaien.
Had je de snaar van de hd pomp ook vervangen? Deze snaar moet sowieso behoorlijk strak staan, de HD pomp vraagt soms nogal wat kracht. Maak de poelies goed schoon. Vettigheid is eveneens funest.
Jazekers, de pompsnaar is ook een nieuwe. Vanmiddag even bekeken hoe ik de snaar wat strakker kon krijgen. Uiteindelijk met een platte schroevendraaier in de gleuf van de moer kunnen komen (nieuwe snaar geeft nog weinig mee en is nog kort), en met het draaien ervan de juiste spanning kunnen krijgen. Zojuist even een ritje gemaakt…....en helemaal goed….......poeh. Ik maakte me al zorgen over de pomp. Nu kan ik weer met een goed gevoel rijden. Meteen de koppelingskabel even bijgesteld. Bedankt voor alle tips en weetjes, dit forum blijkt weer een prima vraagbaak.
nieuwe snaar vraagt vaak nog wel een keer nastellen. Een nieuwe snaar rekt bij gebruik nog iets uit.
Nu wat kilometers achter de rug. Ik kan het me verbeelden, maar het lijkt net alsof de auto in veel opzichten een stuk frisser lijkt. De lichtbundel is beter, de dashboard-verlichting geeft meer licht, de startmotor heeft er veel meer zin in, de afstandbediening pakt een meter verder weg (metertje of twee ipv vlak voor het raam), electrische ramen lijken wel nieuw….en meer. Zelfs de motor lijkt gretiger (betere vonk?). Alles is te verklaren omdat de nieuwe dynamo meer power levert waardoor het hele electrische systeem in de auto meer pit heeft. Maar is dat ook werkelijk waar, of droom ik maar wat? Hoe dan ook, ik ben weer helemaal blij met deze oude 19TZI (‘92) met bijna 280 dkm achter de kiezen. Ook de snaar van de pomp is nu strak genoeg, geen gepiep meer. Dus iedereen die soms wel eens een piepje heeft…..snaar spannen is de devies.