bij welke km.standen moet die officieel vervangen worden?
Thanks
F
als ik het goed heb om de 60000km
Riem, ketting? Wie kan mij een beetje op weg helpen…
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ik geloof dat de nieuwe 2200cc, elke 2000cc en elke diesel een riem hebben. Alleen de 2400/2500 hebben allemaal een ketting. Als ik het niet goed zeg wordt ik wel verbeterd. De oude 2200cc motor weet ik niet.
moyen-achat schreef:Riem, ketting? Wie kan mij een beetje op weg helpen…
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Moet de ketting ook regelmatig vervangen worden, of werkt dit anders?
Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
ernst23 schreef:Ik geloof dat de nieuwe 2200cc, elke 2000cc en elke diesel een riem hebben. Alleen de 2400/2500 hebben allemaal een ketting. Als ik het niet goed zeg wordt ik wel verbeterd. De oude 2200cc motor weet ik niet.
moyen-achat schreef:Riem, ketting? Wie kan mij een beetje op weg helpen…
Alle M benzine motoren hebben een distibutieketting.
De 2l Douvrin motor (vanaf ‘79 werd de 2L M motor vervangen door deze) de 829 A 500 dus en later in de serie 2 vervangen door de J6R A 500 en in de 2.2 L uitvoering heeft deze de type nr J6T A 500 dit zijn de motoren met distibutieriem en bovenliggende nokkenas.
Dus de 2000 - 2200 voor ‘79 (modeljaar 80) en alle 2400 + 2500 benzine motoren hebben een distibutieketting.
De dieselmotoren (ook M)hebben vanaf ‘83 met de komst van de Turbo diesel ook een distibutieriem gekregen daarvoor waren dit tandwielen.
Ik dacht dat de riem moest vervangen worden op 100000 km (dit lijkt me wel erg lang) maar ik kan er zo direkt niets van terug vinden.
Bij diesels is het op 60000 km dus ik zou dit ook maar aanhouden voor de benzine’s
De ketting vervang je best als ze gaat “knikkeren” op relanti,dit is meestal niet voor de 200000 km.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
bij de riem is er ook een maximaal aantal jaren dat deze er op mag zitten. voorbeeld 60dk of 5 jaar (weet niet precies hoeveel dat bij een cx is). De riem wordt ook oud ondanks je er niet het aantal km’s er mee rijdt….. Ben je niet zeker, vervang m maar, beetje verkeerde zuinigheid om het er maar op te wagen.
De ketting bij de 2.5 hoeft in principe niet te vervangen te worden, mij is niet bekend dat er ooit een gebroken is. Wel kan de ketting wat herrie veroorzaken omdat door het aantal km,s de ketting wat rekt en de hydraulische spanner wat kan slijten. Je kan de ketting & spanner +geleider vervangen om de motor wat stiller te krijgen, maar heb nou nooit een bevredigend antwoord gehad over het resultaat. Velen zeggen dat het gerammel best snel weer terugkomt en je dus net zo goed door kan blijven rijden…... :cx
helder! zeer bedankt.
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ja, dat over de ketting heb ik ook gehoord. Mijn GTi heeft nu 260.000 km gelopen en ik hoor de ketting een beetje tikken, maar dat is minimaal. De mototr loopt verder als een zonnetje ‘8)’
Wat wel raar is dat Mazda, ook distributieriem, de riemen nooit op leeftijd vervangt. Alleen op km’s dus. Ik had mijn schoonzus gewaarschuwd omdat haar Mazda weinig gelopen had, maar wel ouder was dan 6 jaar. Bij PSA worden ze als ze ouder dan 6 jaar zijn preventief vervangen. Ik geloof niet dat de aandrijving zo erg verschilt en de gebruikte riemen zijn allemaal hetzelfde. Vreemd dus.
robbie25cx schreef:bij de riem is er ook een maximaal aantal jaren dat deze er op mag zitten. voorbeeld 60dk of 5 jaar (weet niet precies hoeveel dat bij een cx is). De riem wordt ook oud ondanks je er niet het aantal km’s er mee rijdt….. Ben je niet zeker, vervang m maar, beetje verkeerde zuinigheid om het er maar op te wagen.
De ketting bij de 2.5 hoeft in principe niet te vervangen te worden, mij is niet bekend dat er ooit een gebroken is. Wel kan de ketting wat herrie veroorzaken omdat door het aantal km,s de ketting wat rekt en de hydraulische spanner wat kan slijten. Je kan de ketting & spanner +geleider vervangen om de motor wat stiller te krijgen, maar heb nou nooit een bevredigend antwoord gehad over het resultaat. Velen zeggen dat het gerammel best snel weer terugkomt en je dus net zo goed door kan blijven rijden…... :cx
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
ernst23 schreef:Ja, dat over de ketting heb ik ook gehoord. Mijn GTi heeft nu 260.000 km gelopen en ik hoor de ketting een beetje tikken, maar dat is minimaal. De mototr loopt verder als een zonnetje ‘8)’
Wat wel raar is dat Mazda, ook distributieriem, de riemen nooit op leeftijd vervangt. Alleen op km’s dus. Ik had mijn schoonzus gewaarschuwd omdat haar Mazda weinig gelopen had, maar wel ouder was dan 6 jaar. Bij PSA worden ze als ze ouder dan 6 jaar zijn preventief vervangen. Ik geloof niet dat de aandrijving zo erg verschilt en de gebruikte riemen zijn allemaal hetzelfde. Vreemd dus.
tja, ik durf het haast niet te zeggen maar die jappen zijn zo gek nog niet. bv bij moderne mazda motoren hoeft pas na (ik meen) de 3e distributieriem de rollen ook vervangen te worden, bij bijvoorbeeld ford is dat bij elke riemwissel voorgeschreven. Die achterruitperikelen zoals bij een c5 zal je ook niet zo gauw zien bij een jap! en toch rijden al deze forummers net als ik liever citroen, gek eigenlijk als je het technisch bekijt