bx gek schreef:Eric Vertogen schreef:Als je het helemaal goed wilt doen, zou je de cilinderkop nog moeten laten vlakken.
Ik heb wel eens gehoord dat vloeibare pakking de oneffenheidjes kan opvullen
Niet voor een koppakking dacht ik?
De kop van mijn ZX hoefde niet gevlakt te worden, over het algemeen valt het wel mee met dat vlakken als je niet direct ernstige klachten heb volgens de specialist die de kop van mijn ZX heeft gemaakt. Bij mij ging de olie in de koelvloeistof inelkaars reservoir zitten en lekte de kop een klein beetje olie links voor. Uiteraard eerst even controleren of de kop toch niet krom is en gevlakt moet worden voordat je de boel terug monteert.
Dat van de volgorde van de bouten en koude motor spreekt voorzich.
Een setje rekbouten kost ook niet zoveel dacht ik?
bx gek schreef:Eric Vertogen schreef:Als je het helemaal goed wilt doen, zou je de cilinderkop nog moeten laten vlakken.
Ik heb wel eens gehoord dat vloeibare pakking de oneffenheidjes kan opvullen
Geen idee van wie je dat gehoord hebt, maar dat lijkt me volslagen onzin. Een cilinderkop wordt met een kracht van 30 ton op het onderblok geperst met de cilinderkopbouten. Vloeibare pakking wordt dan helemaal weggeperst en zal geen nut hebben dus.
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 18-08-2004
- Xantia Turbo Diesel
- BX TZD Turbo
- Xantia 1.8 16V Pallas
Zoals ik al eerder aangaf ben ik niet technisch, maar ik had zoiets ooit opgevangen.
Ik weet niet meer van wie of waar ops:
Wow , 30 ton
Tegen zoveel kracht helpt vloeibare pakking inderdaad niet meer denk ik.
Ben je niet in de war met het kleppendekselpakking, daar wil men weleens van die vloeibare pakking op gebruiken.
ZX1.4i schreef:Wow , 30 ton
Ja, kijk maar eens naar de aanhaalmomenten van de cilinderkopbouten. Daarom is ook de aanhaalvolgorde zo belangrijk.
Eric Vertogen schreef:Als je het helemaal goed wilt doen, zou je de cilinderkop nog moeten laten vlakken.
Overigens moet je even kijken of de cilinderkopbouten van jouw BX torx-bouten zijn of gewone bouten, want dit verschilt wel eens. Op oudere BX-en zitten gewone rekbouten.
Preventief vervangen van de cilinderkopbouten is aan te raden, want als die stuk gaan is dat zeer lastig.
Aanhaalmomenten en aanhaal volgorde is overigens zeer belangrijk bij cilinderkopbouten, ook met losdraaien. En alleen demonteren bij koude motor!
Dit klinkt als een heeeel ervaren persoon Misschien wil je bij een evt te regelen sleutelmeeting van de partij zijn?
Momenten en volgordes zoeken we op (kan ik evt bij de citroengarage op Olympiaplein krijgen als dat ontbreekt in de vraagbaak.
Momentsleutel is geregeld, torxmaat moet ik even weten (iets in de 20-25?)
kop afvlakken, mm, hopelijk is de kop zelf niet gescheurd
Volgens het Haynes BX boek hebben de auto’s vanaf Februari 1987 Torx-bouten en ze adviseren inderdaad (met klem) om ze te vervangen als ze éénmaal los zijn geweest.
Als ik het zo bekijk in het Haynes boek valt het opzich wel mee, er staan duidelijke instructies over hoe en wat. Je heb wel een krik en bokken nodig om de auto en de motor te steuen, de rechter motorsteun (Links als je ervoor staat) moet eraf en dan moet je de motor met een krik ondersteunen.
Nu nog iemand die zegt “seen it & done it” en mee wil doen :
PS: Welk type motor heb je eigenlijk? Volgens de database van Autoweek heeft de 1.6TRI uit 1988 multipoint injectie, maar het Haynes boek zegt weer wat anders?
Ik vraag me ook af of je wel een distributieriem heb of een ketting, dat was toch gebruikelijk bij de wat oudere BXen : : :
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Voor zover ik weet hebben alle BX-en een distributieriem. Alleen de oudere 1400’s hebben een ketting.
Precies hetzelfde probleem gehad met een 93’er 1.6 TGI op LPG. Ik heb echt fortuinen uitgegeven aan koelvloeistof en altijd 2 flessen water achterin. Was toch nog een hele procedure.
- Afkoelen blok
- Openen radiator
- Openen ontluchtings schroefje op blok
- Wachten
- Bijvullen reservoir
- Wachten
- Sluiten ontluchtings schroefje op blok
- Dichtdraaien radiator
En dit met bijna ieder ritje wat ik in de zomer maakte. Verder had ie eigenlijk niet veel olieverbruik en de compressie op de cylinders was goed. Naja aangezien ik geen zin had om de kop eraf te halen zo maar doorgereden. Wel 10k kilometer mee gereden denk ik.
Echter na een ritje Duitsland ( Maastricht - Enschede ) liep de bikkelkar heel onregelmatig en ben ik er mee naar Arets geweest in Hoensbroek. Daar bleek ( waarschijnlijk door de temperaturen van LPG verbranding ) dat er een klep verbrand was, stuk zo groot als mn pink was er gewoon uit. Ondanks de memorabele kilometerstand van 270k heb er toen nog voor 1500,- gulden een nieuwe kop op laten zetten en toen ik em met 285k wegdeed liep ie nog als een zonnetje, geen last meer van overlopen gehad . Maarja toen begonnen de bak, koppeling, veerbollen en draagarmlagers stuk te gaan dus toen vond ik het eigenlijk wel mooi geweest.
Wat halen wij dan voor wijze les uit dit verhaal? Achteraf weet ik nog niet wat het precies was maar het zal toch wel ergens gelekt hebben. Kop eraf heeft iig nog geholpen toen
Suc6
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
T(h)ijs schreef:
Wat halen wij dan voor wijze les uit dit verhaal? Achteraf weet ik nog niet wat het precies was maar het zal toch wel ergens gelekt hebben. Kop eraf heeft iig nog geholpen toen
Ik denk dat je bedoelt om er niet te lang mee door te rijden omdat de gevolgschade aanzienlijker kan zijn. Een kopwissel voor 1500 gulden is ongeveer €680, ja dat was in het guldentijdperk, tegenwoordig met de euro ben je waarschijnlijk €1500 kwijt. Kun je het inderdaad in samenwerking met wat forumleden de BX repareren.
Het wachten is op de vrijwilliger met ervaring in het wisselen van cylinderkoppen
Dat bedoelde ik inderdaad, mijn excuses voor het lange verhaal. Ik ging weer helemaal terug naar de goede oude tijd Vroegah!
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
prachtig verhaal!
Heb vanavond even een rit naar Drunen gemaakt voor een en ander, ,ben net (half 12 ) weer thuis na files en regenachtige rit.
Moe zeggen dat de temperatuur inderdaad niet erg hoog kon komen.
Mooi (naar, maar mooi) verhaal over oud euvel.
Mijn collega die in zijn jeugd blindelings koprevisies heeft gedaan bij allerhande merken, types en modellen wil eventueel er bij zijn (afh. v. agenda), is alleen huiverig voor Franse grappen zoals mooie bochten en moeilijk bereikbare bouten enz.
Laten we een datum roepen en een plek zoeken, of laat mij een plek zoeken en hopen dat jullie over twee weken in het weekeinde tijd hebben; dit weekeinde is te kort dag, volgen weekeinde kan ik niet (jullie misschien wel, heb ik pech )
Beetje afhankelijk van het aantal bx-en kunnen we misschien er een quantumkorting bij de brezan oid uitslepen.
Nu moet ik in bed komen, anders heb ik andere problemen ops:
hoofd en koppakking koelhouden en let op het vleoistofniveau, mensen!
oei
Weet je eigenlijk ondertussen al zeker dat het de koppakking is?
Anders ga je zometeen heel veel werk doen en dan blijkt het achteraf allemaal voor niets te zijn geweest.
In ieder geval, mocht je er aan gaan beginnen, dan wil ik best komen helpen/kijken/meedenken/aanwijzingen geven. Overigens heb ik de passende torx thuis liggen die je nodig hebt. Als je er zelf eentje wilt kopen, koop er dan één van een goede kwaliteit, aangezien je er behoorlijk wat kracht op moet gaan zetten.
Jouw 16TRi is normaliter een multipoint met distributieriem.
Eric Vertogen schreef:Jouw 16TRi is normaliter een multipoint met distributieriem.
Volgens de database van autoweek klopt dit wel ja.
Volgens het Haynes boek zijn er geen bijzonderheden met het vervangen van de koppakking van de 1.6i, de procedure die er staat lijkt mij redelijk simpel.
Over 2 weken in het weekend is prima, komt mij ook goed uit.
In de tussen tijd kan alles bijelkaar gezocht worden, ik zag net in het Haynes boek dat er ook een klein olie-filtertje in het onderblok gaat onder de kop : , (2 weken is tijd genoeg om je voor dit soort grappen voor te bereiden)
—-> Enzevoort op de volgende bladzijden