Aloha iedereen,
Sinds vorige week zaterdag hebben we een dyane 6 uit 1970. We hebben eerder een dyane uit 1983 gehad. Ook had mijn schoonvader vroeger een 2cv6, dus enige ervaring met a-types heb ik wel. Owja, iig nog anderhalve week zwerft ook nog ergens een ami rond (volgende week zaterdag komt er iemand kijken).
Het punt waar het om gaat: Het ding haalt niet harder dan 90 op de snelweg met wind tegen, 100 in windstil gebied! Mijn vorige dyane liep makkelijk de teller uit en onze ami had ook geen problemen met snelheden boven de 120 km/u. Ik ben al aan het kijken geweest met het motortype, maar dat is AM2 M, dus wel de sterkere motor al. Waar moet ik eerst gaan zoeken om em weer lekker vlot te krijgen? Zowiezo zal een beurtje niet verkeerd zijn, maar zou dat zoveel uit kunnen maken? Of zou het motortje gewoon vermoeid zijn?
Het veergedrag is ook nog niet helemaal wat ik gewend ben, maar de schokbrekers achter zijn niet helemaal jofel en ik zag iets bij de voorwielen hangen dat mijn vorige dyane niet had. Waarschijnlijk batteurs/frotteurs? Hoe werkt dat systeem?
Heeft iemand trouwens ervaring met eendimport uit kraggenburg?
Groeten,
Jan
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Dyane max. 100???
Wanneer heeft ie voor het laatst een beurt gehad dan?
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Tuurlijk maakt een beurtje uit. Vooral ontsteking (nieuwe puntjes, condensator of meteen de elektronische 123 monteren) en kleppen stellen kunnen enorm veel uitmaken in de prestaties van het motortje. Ook natuurlijke nieuwe motorolie (en filter), assen en fusees doorsmeren en alle vitale delen even checken. Altijd doen bij een nieuwe aankoop!
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 30-04-2004
- 2CV Dolly
- Ami 8 berline
- CX 2.0 RE Break
- Xantia Break Exclusive 2.0 16V
- (Grand) C4 Picasso 1,6 HDI Ligne Prestige
- Saxo 1.1 60 pk
- GS/GSA X3
Re: Dyane max. 100???
Chinco schreef:Heeft iemand trouwens ervaring met eendimport uit kraggenburg?
Allereerst gefeliciteerd met je aankoop.
Eendimport is van Ron van de Berg, een vriend van me.
Het is een garage die uit hobby is ontstaan.
Hij doet eigenlijk alleen A-types met de nadruk op eenden.
Maar voor Dyane’s heeft hij genoeg liggen, en hij is over het algemeen
niet duur met zijn onderdelen.
Laatste beurt was vorig jaar, dus hij zit er zowiezo weer aan. Alleen wil ik geen geld gaan steken in een blokje dat toch binnenkort het opgeeft, maar ik begrijp dat dat niet aan de orde hoeft te zijn? Ik heb een blokje in de schuur liggen uit een 83-er, maar het orginele blokje is natuurlijk beter.
Jullie advies is dus eigenlijk een grote beurt laten doen en 123 ontsteking monteren? Zou dat zoveel uitmaken dat ie dan weer de teller uit gaat lopen?
Groeten,
Jan
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Blokjes geven het eigenlijk nooit op. Een 10.000 km-beurtje kost ook bijna niks. Ik denk gewoon dat deze motor wat langer dan 10.000 km heeft doorgereden. En misschien is er een niet-deskundige bezig geweest de carburateur ‘af te stellen’. Je weet het niet.
En geld zul je er altijd in moeten steken. Als het onderhoud aan je motor al te duur is (is nog goedkoper dan paar keer tanken)...
Zolang er geen vonken uit je uitlaat komen en het blok niet klinkt als een heimachine zit er nog potentie in. En vreemd genoeg nemen 2cv-blokken de rijstijl van de eigenaar vaak over; hij kan dus weer wat soepeler worden gedurende de komende maanden (na een beurt).
Dat blok in de schuur weet je ook niet hoe het er aan toe is. Stilstaande blokken worden er ook niet beter op…
Hee Handjes,
Ik heb wel in de gaten dat jij ook aardig aan het balen bent van mensen die klagen over kosten aan een auto en toch voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Wees gerust, niet hiero… Ik weet alleen van bodemloze putten dat je er niet aan moet beginnen met dempen, dat wordt nooit wat.
Nou had ik toch niet het idee dat dit een bodemloze put was, anders had ik em wel laten staan voor die twee ruggen. Wat bleek vandaag: dit is het oude type met een staand gaspedaal, en het pedaal was uit het onderste schanier geschoten. Rechtgezet en hij is wel weer vlot, alleen nog niet boven de 90. Ik merk iig weer potentie genoeg om em eens lekker te verwennen. Ik wil minimaal 120 met het ding KUNNEN rijden, dan weet ik dat ie goed is. Dat ie dan vervolgens nooit gebruikt wordt op de snelweg hebben we het niet over, natuurlijk.
Volgens mij heeft de wagen best wat ahterstallig onderhoud, maarjah, daar laat je een echt leuke en vrij nette dyane niet voor staan, vind ik.
Wordt vervolgt. . .
Groeten,
Jan
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Hmmm minimaal 120? Is dat niet een beetje te hoog gegrepen? (en al helemaal op de teller!)
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Wat ik nog vergeten te vragen was: zit er stiekem niet een 435-carburateur op dat motorblok? De Dyane werd immers in 1970 ook nog als Dyane 4 geleverd. Of misschien zit er een bak van een 4 in…
Handjes schreef:Wat ik nog vergeten te vragen was: zit er stiekem niet een 435-carburateur op dat motorblok? De Dyane werd immers in 1970 ook nog als Dyane 4 geleverd. Of misschien zit er een bak van een 4 in…
Ik las iets over batteurs/frotteurs? Was dat ook niet een 4 eigenschap? Misschien een keer een andere motor erop geschroefd? Maar ja, dan hoeft idd de v-bak niet omgezet te zijn.
Totaal aantal Berichten: 515
Geregistreerd: 18-11-2005
- 2CV special
- Visa club
- Visa entreprise
- Ami grande comfort
- HY ex bb bus en brandweer manschappen auto
Heeft de dyane wat langer stil gestaan? mijn eendje moest ook even wakker worden. In het begin haalde ik krap de 100 nu goed 110. Als je lekker 120 wilt rijden moet je volgens mij mazzel hebben met een snel blok.
Een Dyane heeft zeker 6 pk meer dan een willekeurige eend (en volgens mij was ie ook aerodynamischer). En dat is genoeg om een Dyane toch met 130 over de snelweg te laten scheuren, en dat is op de teller dan iets van 140. Dat deed mijn vorige Dyane dan ook, dus als ie echt op 90 op de teller blijft hangen scheelt dat 50 km met mijn vorige Dyane kwa top! Dat vind ik een beetje erg onacceptabel, vandaar mijn vraag hierover.
Ik heb het idee dat het blokje gewoon lui is, want opzich loopt ie als een naaimachine en is ie ook wel vlot sinds ik het pedaal goed gezet heb.
Vanmiddag heb ik 98 mlv getankt en dat scheelde ook iets. Ik heb het idee dat de vorige eigenaar iets anders heeft getankt, maargoed. Ik kom nu in ieder geval aan de 110. Ik verwcht dat na de beurt van maandag (vanmiddag afgesproken) i.c.m. 123-onsteking het langzaamaan wel beter wordt. Ik durf em nu ook niet echt in toeren door te trekken omdat ik niet weet hoe de olie e.d. is. Na de beurt zal ik proberen om em langzaamaan te laten wennen aan wat meer toeren, zoals ook uitgelegt wordt in “Handboek eendologie” van het eendeei.
Het is trouwens een echt orginele 6. Bij Eendimport uit Kraggenburg werd mij verteld dat er geen bak van een vier inzat en dat waarschijnlijk de teller een wat negatieve afwijking heeft. Vervelend trouwens dat tijdens zijn testrondje net de benzine opraakte omdat ik nog niet getankt had. Gelukkig kwam ie nog net weer bij de zaak.
Nouja, na maandag/ dinsdag kijken we wel weer, ze staat nu in ieder geval weer in haar pyama (onder haar hoesje) op de parkeerplaats.
Groeten,
Jan
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Kan de benzine ook oud zijn geweest?
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Apart dat een teller een negatieve afwijking kan hebben. Volgens mij is het gewoon een zaak van tandwieltjes. Kan niks aan afwijken.
Maar 140 op de teller? Lijkt me wel heeel optimistisch. Een Dyane 6 gaat officieel ook maar 118 km/h. Wel een iets betere aerodynamica, maar dat scheelt nu ook weer niet zoveel. Een motor is begrensd op 5750 tpm (=118 km/h). Ga je daar overheen, dan lijkt me dat op de lange duur consequenties hebben.
Ik vermoed van niet, er zat meer in de tank toen ik em ophaalde dan toen ik ermee testreed. En toen was ie bijna leeg. Dus ik ga er maar vanuit dat het na verloop van tijd wel weer goed komt en dat ie eigenlijk nooit goed losgereden is.
Groeten,
Jan
Sja, hij deed het echt met groot gemak! Misschien zat er een andere bak in oid, daar heb ik geen idee van. Aan foto’s zul je dat waarschijnlijk niet kunnen zien, anders heb ik nog wel wat foto’s van de koppelingswissel bij dat ding.
Andere vraag: maakt het kwa top uit of je het dakje open hebt? Ik heb namelijk tot nu toe alleen open de top uitgeprobeerd, nog niet met het dak dicht.
Groeten,
Jan