1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
stuurbekrachtiging - zwaar sturen
makman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006

- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Gepost: 14 april 2006 05:04 PM

hallo,

Ik heb een vraag over de stuurbekrachting. Als ik moet inparkeren valt het op dat ik heeel erg zwaar moet sturen. Het lijkt wel of de stuurbekrachtiging helemaal niet werkt. Als ik gewoon rijd, stuurt de ds wel vrij licht en soepel. Ik heb de afgelopen 12 jaar nog nooit een van de veerbollen laten bijvullen, want de vering is nog steeds prima.

Ik heb wel eens gehoord dat dat aan één van die veerbollen zou kunnen liggen, maar weet niet meer of dat wel klopt. Of moet ik toch direct de pomp vervangen? Mijn Ds is van 1971.

gr.Peter

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 14 april 2006 05:44 PM
  [ # 1 ]

Hebben niet alle ds’sen dit verschijnsel?

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 14 april 2006 05:48 PM
  [ # 2 ]

Re: stuurbekrachtiging - zwaar sturen

Nooit in 12 jaar? Nou, dan zul je wel verschil merken in de vering na oppompen of vervangen lijkt me. Tenzij de bollen zo anders zijn van constructie en het membraan bij de DS geen stikstof doorlaat, maar dat geloof ik niet zo.
Tsja, van de stuurbekrachtiging van een ID/DS heb ik geen verstand, dus daar durf ik geen uitspraak over te doen. Wat bij een BX wel voorkomt is dat bij vuile LHM en ik geloof ook bij een versleten verdeelblok de stb soms uitvalt. Ik neem aan dat je wel netjes regelmatig de LHM ververst?

makman schreef:

hallo,

Ik heb een vraag over de stuurbekrachting. Als ik moet inparkeren valt het op dat ik heeel erg zwaar moet sturen. Het lijkt wel of de stuurbekrachtiging helemaal niet werkt. Als ik gewoon rijd, stuurt de ds wel vrij licht en soepel. Ik heb de afgelopen 12 jaar nog nooit een van de veerbollen laten bijvullen, want de vering is nog steeds prima.

Ik heb wel eens gehoord dat dat aan één van die veerbollen zou kunnen liggen, maar weet niet meer of dat wel klopt. Of moet ik toch direct de pomp vervangen? Mijn Ds is van 1971.

gr.Peter

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
makman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006

- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Gepost: 14 april 2006 06:04 PM
  [ # 3 ]

Ja ik heb bewust die 12 jaar genoemd, omdat mijn cx’en altijd wel regelmatig bijgevuld moesten worden en de ds nog steeds super zweeft ook over alle verkeersdrempels. Dit verbaast mij ook. Ik gebruik de ds wel een stuk minder,  hooguit 1 á 2000 km per jaar.

Die stuurbrkrachtiging is de laatste tijd wel echt veel zwaarder geworden bij het inparkeren. De LHM ververs ik regelmatig (eens per 2 jaar) en de vloeistof ziet er bij het verversen nog steeds erg schoon uit.

gr.Peter

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 april 2006 06:13 PM
  [ # 4 ]
makman schreef:

Ja ik heb bewust die 12 jaar genoemd, omdat mijn cx’en altijd wel regelmatig bijgevuld moesten worden en de ds nog steeds super zweeft ook over alle verkeersdrempels. Dit verbaast mij ook. Ik gebruik de ds wel een stuk minder,  hooguit 1 á 2000 km per jaar.

Die stuurbrkrachtiging is de laatste tijd wel echt veel zwaarder geworden bij het inparkeren. De LHM ververs ik regelmatig (eens per 2 jaar) en de vloeistof ziet er bij het verversen nog steeds erg schoon uit.

gr.Peter

Ik zou toch eens goed naar de druk in de voorraadbol gaan kijken.
deze moet 62bar zijn

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
makman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006

- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Gepost: 14 april 2006 08:01 PM
  [ # 5 ]

ja bedankt voor de tips. Ik zal binnenkort eerst deze voorraadbol laten controleren/vullen.

gr. Peter

Profiel  
 
Cees78
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 18-06-2005

Gepost: 15 april 2006 02:14 AM
  [ # 6 ]

Makman,
Heb je de banden op spanning gebracht? Kleine moeite, groot verschil…

Elke weg leidt weer naar een andere weg

DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en

Profiel  
 
makman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006

- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Gepost: 15 april 2006 12:42 PM
  [ # 7 ]

Ja, afgelopen zaterdag nog heb ik alle banden gecontroleerd en op spanning gebracht. de dag er na hebben we een rit gemaakt van 250 km en ook toen was het inparkeren het enige grote ongemak. Dus ik hoop dat de voorraadbol toch het probleem is.

gr.Peter

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 15 april 2006 01:08 PM
  [ # 8 ]
makman schreef:

Ja, afgelopen zaterdag nog heb ik alle banden gecontroleerd en op spanning gebracht. de dag er na hebben we een rit gemaakt van 250 km en ook toen was het inparkeren het enige grote ongemak. Dus ik hoop dat de voorraadbol toch het probleem is.

gr.Peter

blijft toch een beetje vreemd: meende ook dat zo’n beetje alle ds’n ‘t hebben en dat van die voorraadbol is wel een leuke gedachte maar als ik een beetje doordenk dan zou die HD-pomp daardoor om de haverklap aan moeten slaan.
kortsamengevat als jou HD-pomp om de 2 minuten aanslaat is die voorraadbol wel oke…. Wink
denk meer aan de drukregelaar daar het probleem zich alleen voordoet als de auto stilstaat het aantal toeren is dan laag.  als de drukregelaar dan al afslaat bij een druk van 140 bar inplaats van 175 bar is dat logischer.  je kunt deze drukregelaar afregelen dmv stelringen.

zet dus eens een drukmeter achter de drukregelaar wanneer hij in en uitslaat.  slaat in bij +/- 135 bar en slaat af bij +/- 175 bar….

Oh ja, bijna vergeten : doet het zich bij jou alleen voor als de auto stilstaat of/en ook als je rijd….. ??? want er bestaat ook zoiets als interne lekkage van het stuurhuis dan heb je dus altijd te weinig druk; alleen door het rijden heb je een lage rolweerstand zodat je dan alsnog het idee krijgt dat het stuurhuis dan wel bekrachtigd wordt…...

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
mel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004

- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 16 april 2006 12:34 AM
  [ # 9 ]

Ik heb het zelfde verschijnsel. Telkens als ik nieuwe banden heb laten moteren gaat sturen bij inparkeren opeens weer zalig licht. Hoe minder profiel hoe zwaarder het sturen bij lage snelheden gaat

C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 17 april 2006 03:41 PM
  [ # 10 ]

Met inparkeren bedoelen we achterwaarts kruipen toch? Want alleen dan heb ik ook geen SB. Met een nieuwe voorraadbol. Heb wel een lekkage in de voorste hoogteregelaar, de neus staan in een kwartier op staat.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 17 april 2006 07:01 PM
  [ # 11 ]

de DS die ik mij gekocht heb net, die heeft bij draaiende motor maar stilstaand een zeer zwaar stuur!!maar zogauw je hem voorwaarts of achterwaarts in beweging brengt word het steeds lichter om sturen!!!!hoort het zo te zijn of scheelt er hier ook wat?? Wink

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 april 2006 07:20 PM
  [ # 12 ]

Alleen een heeel goed nieuw stuurhuis stuurt ook licht bij stilstand.
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 18 april 2006 02:45 AM
  [ # 13 ]
Alcyone schreef:

Heb wel een lekkage in de voorste hoogteregelaar, de neus staan in een kwartier op staat.

Beetje off topic:

Die lekkage heb ik ook. Neus staat bij mij dan in een half uur tot uur laag. Merk jij dat ook aan je vering voor? Bij mij lijkt het alsof de hoogteregelaar te langzaam reageert, terwijl die lekkage nauwelijks iets voorstelt. Met afgeblind stuurhuis slaat de HD-pomp om de 4 minuten aan in ruststand. Met lekkend stuurhuis om de halve minuut,

PeTeR

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
makman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006

- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Gepost: 21 april 2006 08:11 PM
  [ # 14 ]

Heb vandaag de ds weer voor een ritje uit de garage gehaald. Als ik de auto (na een rit) stationair laat lopen dan hoor ik precies elke 5 sec. zo’n schrapend kort tik geluid. Ik neem aan dat dat dan het aanslaan van de pomp is en de voorraadbol dus goed leeg zal zijn. Ik overweeg om toch maar direct een nieuwe bol er op te zetten.

gr.Peter

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 april 2006 08:26 PM
  [ # 15 ]

Dat is een goed plan Peter!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook