1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
SM te vergelijken met…
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 22 april 2006 10:55 PM

Esemmers,

Ik heb nog nimmer het genoegen mogen proeven een SM te berijden, al dan niet als bestuurder of passagier… Sad

Ik vraag mij af met welke andere hydropneumaat het rijgevoel het meest overeenkomt. DS, CX, Xm…..?
Als er al overeenkomsten zijn, natuurlijk.

Heeft iemand hier een redelijk objectief oordeel over?
Ben benieuwd…

grR

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 22 april 2006 11:01 PM
  [ # 1 ]

ds Wink

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 april 2006 11:01 PM
  [ # 2 ]

helaas heb ik er ook geen ervaring mee Wink

maar ik heb zo’n vermoeder dat het tussen een DS en CX inzit
(al heb ik ook geen rijervaring met beide Sad )
een SM heeft natuurlijk wel diravi net als de CX (en XM V6)

verder zal het motor vermogen natuurlijk boven de DS liggen Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 april 2006 11:10 PM
  [ # 3 ]
citroenc2 schreef:

ds Wink

een Sm lijkt wat rijden betreft niet op een DS…
De sm helt veel minder over in bochten, is veel stiller, de zitpositie is heel anders en natuurlijk de snelheid.
Verwarming en ventilatie zijn beter, het comfort ligt veel hoger.

Een SM stuurt strakker, veert strakker en remt anders.
Een SM is niet met een andere Citroen te vergelijken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 22 april 2006 11:17 PM
  [ # 4 ]
waterman771 schreef:
citroenc2 schreef:

ds Wink

een Sm lijkt wat rijden betreft niet op een DS…
De sm helt veel minder over in bochten, is veel stiller, de zitpositie is heel anders en natuurlijk de snelheid.
Verwarming en ventilatie zijn beter, het comfort ligt veel hoger.

Een SM stuurt strakker, veert strakker en remt anders.
Een SM is niet met een andere Citroen te vergelijken.


maar kwa onderstel is die toch het meest te vergelijken met een ds Confused:

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 april 2006 11:35 PM
  [ # 5 ]
citroenc2 schreef:
waterman771 schreef:
citroenc2 schreef:

ds Wink

een Sm lijkt wat rijden betreft niet op een DS…
De sm helt veel minder over in bochten, is veel stiller, de zitpositie is heel anders en natuurlijk de snelheid.
Verwarming en ventilatie zijn beter, het comfort ligt veel hoger.

Een SM stuurt strakker, veert strakker en remt anders.
Een SM is niet met een andere Citroen te vergelijken.


maar kwa onderstel is die toch het meest te vergelijken met een ds Confused:

ja dat geloof ik graag, aangezien ze naast elkaar bebouwd werden.

maar ik denk dat je de diravi en het vermogen meer kan vergelijken met een CX GTi (turbo)?

maar er komen vast nog meer vergelijkingen van mensen met echte ervaring Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 april 2006 11:36 PM
  [ # 6 ]
citroenc2 schreef:
waterman771 schreef:
citroenc2 schreef:

ds Wink

een Sm lijkt wat rijden betreft niet op een DS…
De sm helt veel minder over in bochten, is veel stiller, de zitpositie is heel anders en natuurlijk de snelheid.
Verwarming en ventilatie zijn beter, het comfort ligt veel hoger.

Een SM stuurt strakker, veert strakker en remt anders.
Een SM is niet met een andere Citroen te vergelijken.


maar kwa onderstel is die toch het meest te vergelijken met een ds Confused:

Ja, maar dat zegt niets over de rijeigenschappen.
De SM heeft bijvoorbeel een omgekeerde DS voortrein, maar wel een geheel eigen stuursysteem, met andere stuurarmen, andere stuurkogels en natuurlijk diravi.
De achterwielophanging is gelijk aan de DS, maar dan met schijfremmen.
Verder is de gewichtsverdeling van de SM anders als van de DS..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 23 april 2006 12:47 AM
  [ # 7 ]

Ik bedoel natuurlijk niet de snelheid en de andere stoelen, das vanzelf anders.
Ik bedoel meer het onderstel als eenheid, is dit veel stijver en lijkt dit meer op een normaal onderstel met schroefveren of blijf je nog enigszins het vliegende tapijt…

grR

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 23 april 2006 03:34 AM
  [ # 8 ]

De Sm is nog zeker een vliegend tapijt, maar dan een GT en geen Limo.
In vergelijking met een CX GTi is de Sm wat soepeler geveerd, de wielen zijn ook een stuk groter.

Ik heb maar een handvol km’s met een Ds gedaan dus dat kan ik moeilijk inschatten, maar het staat wel een stuk van bijv. een CX GTi af.
Naast de DiRaVi (die nog directer is dan die van een CX of Xm) is ook het rempedaal (DS achtige paddestoel) en het staande gaspedaal duidelijk anders. Aan de bediening is ook de versnellingspook eigenzinning (beetje een kruising tussen een moderne space-ball van Volvo en Ferrari/Lambo metalen sleuven.)

Wat verder opvalt zijn de fantastische stoelen, maar de houding in de auto is wat rechter op dan nu gewoon (de zit in de CX is weer echt uigezakt) en het heerlijke geluid (echt onvergelijkbaar Cool )

De V6 met ongelijke onstekingsintervallen maakt niet alleen een vreemd geluid hij loopt ook vreemd. Eigenlijk kan het niet, maar het werkt toch, alleen bij stationair stilstaan wiebelt een Sm heen en weer. Bij 120-130km/h zit er ook een onhandige vibratie in zodat je lekker wat harder gaat rijden Wink

De Sm heeft meer rol en meer duik dan een CX, en veel meer dan een Xm. Alle drie de DiRaVi Citroenen (Xm V6, CX, SM) hebben een geheel eigen gevoel, het lijkt echt op geen enkele ‘normale’ auto. Dus in die zin lijken ze wel op elkaar. Als je eentje kent wen je binnen een paar minuten aan een andere.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 24 april 2006 02:23 AM
  [ # 9 ]

hij is niet te vergelijken met welke andere Citroen dan ook.

ik zou Waterman maar eens lief aankijken…  Citromobile?

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 24 april 2006 02:36 AM
  [ # 10 ]

Moet ik hem wel kunnen vinden, die waterman….

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 april 2006 12:00 PM
  [ # 11 ]

Ga maar op zaterdag naar de SM club stand en vraag naar yuri
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 24 april 2006 01:47 PM
  [ # 12 ]

heb je al een intekenlijst? Wink

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 april 2006 01:51 PM
  [ # 13 ]

Nee!
Laughing


On topic:

Afgelopen weekend weer lekker een stuk gereden in de SM. Dat rijdt echt heel anders dan mn DS en ook dan mn CX vroeger. De SM heeft naar mijn mening de aller beste vering die de koets echt vrijwel horizontaal houdt en zelfs grote drempels laat ‘verdwijnen’ !
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 24 april 2006 02:50 PM
  [ # 14 ]
bogaard77 schreef:

Nee!
Laughing


On topic:

Afgelopen weekend weer lekker een stuk gereden in de SM. Dat rijdt echt heel anders dan mn DS en ook dan mn CX vroeger. De SM heeft naar mijn mening de aller beste vering die de koets echt vrijwel horizontaal houdt en zelfs grote drempels laat ‘verdwijnen’ !
Cool

Zeker nog geen C6 gereden? Wink

Al kijk ik er wel naar uit om weer eens met de SM te sturen…naar Citromobile misschien…

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 april 2006 02:59 PM
  [ # 15 ]
eviltwin schreef:

Zeker nog geen C6 gereden? Wink

Al kijk ik er wel naar uit om weer eens met de SM te sturen…naar Citromobile misschien…

Nee, maar ik ga op de bevinding van waterman af die zegt dat de SM weer niet geevenaard is!
Cool  Laughing

Pas op op citromobile! Laatste keer waren er weer koplamp ruitjes ingeslagen…
Twisted Evil

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook