Hallo ik ben nieuw hier op dit Forum, maar ik heb even rond gesnuffeld en het ziet er hier goed uit, voel me al een beetje thuis.
Ik val meteen met de deur in huis ik heb een vraag/probleem met mijn ZX 1.6 I break 1997.
220.000 km op lpg g3.
Het rechter raam ging niet meer dicht, ik heb de deur bekleding er af gehaald en zag dat er een staalkabeltje was gebroken. Ik heb het elektromotortje er uit gehaald en een latje onder de ruit geklemd. Nu wil ik dat kabeltje vervangen, ik weet niet of het los verkrijgbaar is ?? Of dat er een complete andere motor met kabel in moet ? Mijn volgende vraag is hoe zitten de kabeltjes aan de ruitvast ? het is lastig te zien hoe het kabeltje moet zitten. Ik zou graag een schema van de deur willen hebben en een beschrijving hoe het een en ander gemonteerd zit.
Het kabeltje zou ik zelf waarschijnlijk kunnen na maken, als het niet los te koop is, maar dan moet ik wel weten hoe het een en ander in de deur bevestigd zit….wie o wie heeft er een tip.
Groetjes Rob.
Ciroen Xsara Picasso
De kabel zit ook niet aan de ruit zelf vast. Je hebt een geleider met daaraan een ophangpunt wat door de ruit gaat. De kabel zit aan dit ophangpunt vast.
In dit topic (met foto’s) zie je hoe het mechanisme met het raam verbonden is:
Wat betreft de revisatie van de kabel, hier heb ik helaas nog geen ervaring mee. Weet niet of dat een lastige klus is. Denk op zich dat het wel te doen moet zijn.
Aan de andere kant denk ik dat een 2e handsje van de sloop niet duur kan zijn…
Groeten Guido.
Xantia Break 1.8 16v LPG - 220Dkm
Peugeot Partner 1.8D combo - 230Dkm
Xsara 1.4i ‘98 - 110Dkm - Leer upgraded - ST-HP-55 - Sold
ZX 1.4i Allure ‘95 - 111Dkm - El. pakket upgraded - JZ-GG-88 - Sold
AX 1.1i TGE ‘92 - 114Dkm - DL-NL-85 - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 205Dkm - ZX-66-DG - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 20xDkm - DF-NF-94 - RIP
bedankt voor de reakties.
Hartelijk dank voor de tips, hier kom ik een stuk verder mee.
Vooral de link naar http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=166559
Is erg handig. Zeer uitgebreid staat er beschreven hoe het mechanisme werkt ..Fijn forum met al naar 1 dag goede reakties. Hartelijk dank allenmaal..ik ga met het kabeltje vernieuwen aan de slag en zal jullie op de hoogte houden hoe het een en ander verloopt.
Groetjes Rob.
Ciroen Xsara Picasso
bedankt
Hallo..
Ik heb eerst geprobeerd het staalkabeltje te vervangen.
Op zich niet zo moeilijk, maar naar een paar keer de raam geopend en weer dicht gemaakt te hebben liep het staalkabeltje uit het mechanisme. Jammer.
Ik heb nu bij CAM in Cuijk (franse autodemontage) een compleet gebruikte raammechanisme gehaald, € 45 en nu werkt de raam weer perfect. Nogmaals allemaal hartelijk dank voor de goede uitleg.
Groetjes Rob.
Ciroen Xsara Picasso