Sinds vanmorgen wil mijn CX (25GTi) niet meer stationair draaien. Rijden wil wel, maar alleen met flink het gas erop. Bij intrappen van de koppeling zakt het toerental en slaat hij af. De motor draait ook onregelmatig. Heb vanmiddag met mijn zwager alle kabels en verbindingen nagelopen en dat lijkt allemaal oke.
Ook de BDP sensor is vervangen, maar helaas zonder het gewenste resultaat. Ook het luchtfilter is nieuw.
Wie weet wat dit is? Zit nu zonder auto en moet maandag weer naar m’n werk.
Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Stationair relais bij/in de luchtmeter misschien?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Waar kan ik dat relais op de motor vinden?
Verdenk zelf ook een relais, omdat het probleem zich plotseling voordeed. Heb alleen nog geen vraagbaak (wel besteld) en zit dus naar al die relais te kijken zonder enig idee waar ze voor dienen. Een voorbijganger had het ook over een relais achter de rechter koplamp dat wel eens voor problemen wil zorgen.
Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Zoals ik al zei, bij de luchtmeter. Motorkap open linkerkant. (Dus rechterkant van de auto als je aan het rijden bent). Er zit daar een relais die de stationair luchtstroom verzorgt, en die wil nog weleens gek doen. Waar precies bij de luchtmeter weet ik niet, weet wel dat ie daar zit.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Zijn er evt. nog andere redelijk voor de hand liggende oorzaken aan te wijzen o.g.v. relais/zendertjes/sensortjes? Met een beetje geluk kan ik die dan morgen van een sloop CX afhalen. Ben ik tenminste eerst gered.
Totaal aantal Berichten: 764
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Heb je gekontroleerd af al de luchtslangetjes er nog goed op zitten en er geen gescheurd zijn ( of de harmonika slang ) zodat hij valse lucht trekt.
Kan ook zijn dat een van de 2 bobines niet meer werkt - vonken ze nog allemaal ?
veel succes
Dat van die bobine ga ik morgen direct checken. Luchtslangen waren goed. Vanmiddag los gehad en nagekeken. Hoop dat het een bobine is. Daar kan ik morgen nog wel aan komen.
heb hetzelfde gehad, alles goed gecontroleerd en toch een scheur onder aan de harmonicaslang. Alles al geprobeerd en weer opnieuw die slang gechecked, jawel een scheurtje…... ops: :kots
Re: Help!! CX slaat af!
Apprentice schreef:Sinds vanmorgen wil mijn CX (25GTi) niet meer stationair draaien. Rijden wil wel, maar alleen met flink het gas erop. Bij intrappen van de koppeling zakt het toerental en slaat hij af. De motor draait ook onregelmatig. Heb vanmiddag met mijn zwager alle kabels en verbindingen nagelopen en dat lijkt allemaal oke.
Ook de BDP sensor is vervangen, maar helaas zonder het gewenste resultaat. Ook het luchtfilter is nieuw.
Wie weet wat dit is? Zit nu zonder auto en moet maandag weer naar m’n werk.
heb je dit alleen bij een koude moter ??? dan die extra luchtschuif maar eens controleren.
m.a.w. als de moter warm is is het stationair probleem dan verdwenen ??
trek maar eens 1 van de 2 slangen los van deze luchtschuif….
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ga die harmonicaslang nu wel helemaal losdraaien en eens goed bekijken. Gisteren niet naar de onderkant gekeken…
heb je dit alleen bij een koude moter ??? dan die extra luchtschuif maar eens controleren.
m.a.w. als de moter warm is is het stationair probleem dan verdwenen ??
trek maar eens 1 van de 2 slangen los van deze luchtschuif…
Het begon met een warme motor, dus afslaan bij terugschakelen in een bocht. Bij een koude motor blijft ’ ie niet draaien zonder het gas erop te houden en bovendien houdt ’ ie geen toerental vast.
Wat is de exacte plek op het blok van die luchtschuif?
Heb vorige week ook een probleem gepost over het schokken van de auto bij constante snelheid. Zo het zo kunnen zijn dat de auto al een tijdje valse lucht aanzuigt, waardoor dit schokken wordt veroorzaakt en dat een eventueel gaatje gewoon steeds groter is geworden?
Apprentice schreef:
Wat is de exacte plek op het blok van die luchtschuif?
is voor mij ook al weer een tijdje geleden ...... ops: ziet er zo uit als eerder afgebeelde foto. zitten dus 2 dunne luchtslangetjes aan.
staat parralel over de gasklep.
dus waarschijnlijk aan de voorkant van het moterblok.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Laatste nieuws…
Vanmiddag de harmonicaslang los gehad en goed bekeken. Helemaal in orde. Vervolgens gewoon uit nieuwsgierigheid de auto gestart. Wat schetst mijn verbazing: lopen als een zonnetje!
Heb er ongeveer een half uurtje mee gereden en het probleem blijft weg. Toerental mooi constant en geen problemen verder…
Heb gisteren zoals gezegd alle verbindingen los gehad en ingespoten. Misschien dat het even moest inwerken???
Ik begrijp er nu helemaal niks meer van.
Hehe zo blijkt maar weer dat de CX-motor een appart geval is
Maar fijn dat de motor et weer goed doet
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.