hallo,
ik dacht dat het lhm was, maar die leidingen zien er mooi uit en droog, en uiterst links en rechts op de radiator zijn er watersporen en druppels dus ik vermoed dat hij ten einde is.
hij ziet er nog mooi uit en het lampje van de koeling licht nooit op enkel bij starten, das normaal.het is enkel beneden waar het nat is.
nu dacht ik, het is misschien van de regen die er wat blijft inzitten, maar koelvloeistof voelt wat vettiger aan dan water, ook al is het geen olie, ben ik juist? en in die radiator zit absoluut geen vet of olie, ook niet langs buiten, das mooi doorg normaal.
nu hoeveel zou zo een ding in revisie kosten, of afbvraak? en nieuw? en zou die nog te herstellen zijn? het is de verbinding tussen de plastic deel waar de vuldop op zit en het alu-buizenwerk.
waarom maken ze dat ding gewoon niet volledig in alu? te duur wss?
hoeveel druk komt er op zo een ding?
hoeveel druk moet /mag je op je koelcircuit zetten via compresoor of iets dergelijks om te kijken of de radiator begint te wateren, want meestal ‘wateren’ die enkel bij warme motor en dus hoge druk erop?
kan de radiator intern verstopt zijn zodat er op de in en uitvoerslangen naar de motor teveel druk komt omdat het water niet meer door de radiator kan zodat de radiator net tussen de geperste verbindingen tussen plastic en alu gaat lekken door overdruk wegens verstopping?
nog een vraag: is het normaal dat ik bij dit koude weer na 5 minuten rijden al warme lucht binnenkrijg, en dat voor een 1.6i benzinemodel?
laatste vraag: het niveau dat ik zie met de ogen in de vuldop laat blijken dat ik 25cm meet tot de rand van het deksel, dus volgens haynes genoeg. Nu als ik rechts de’bleeding-screw’ losdraai en kijk, dan zie ik dat het niveau de hoogte heeft van de radiator zelf, en dat is niet zo bij de voldop want daar is het niveau maar halverwege. normaal? of heeft die buis waar de vuldop op steekt bewust een ander niveau, ook al komt de vuldop hoger dan de radiator zelf?
greetz, thx,
flo
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
De radiator van mijn BX was ook lek, waar de plastic zijkant op het aluminium vast zit. (stomme constructie ) Opvallend is dat de meeste lekkage te zien was als ik de auto, met draaiende motor van de hoogste stand weer naar de rijstand bracht. (moet je trouwens niet in één keer doen, tenzij je lhm retourleidingen in perfecte staat zijn)
Bij “normaal” gebruik was de lekkage te verwaarlozen, bij “even in de hogere stand over dat zandweggetje gebruik” drupte het koelwater er uit. Nieuwe radiator is er ingekomen, nadat de beschikbare exemplaren van de sloop er nog slechter uitzagen dan mijn radiator.
O ja, warme lucht heb ik ook snel, dat betekend dat je koelwater al lekker warm wordt, maar dat je motor natuurlijk nog moet opwarmen. (de olie) Dat is de functie van je thermostaat, koelwater snel opwarmen, daarna gaat de thermostaat open, waardoor het koelwater door het volledige, langere circuit gaat. (zo ongeveer)
wat heeft hoogste en laagste stand hiermee te maken? dat is een gescheiden circuit?
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Ik bedoelde het zetten van de auto in een hogere of lagere stand. Misschien komt er dan meer druk op het koelsysteem o.i.d. maar daardoor kwam ik in ieder geval er achter dat de radiator lek was.
dabeatisflo schreef:wat heeft hoogste en laagste stand hiermee te maken? dat is een gescheiden circuit?
Helemaal niets. Het hydraulisch circuit staat helemaal los van het koelsysteem.
dacht ik al
hoeveel druk mag er op dat systeem gezet worden?
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
???
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Op je koelsysteem zet je toch geen druk? Dat vul je alleen af en je zorgt dat de luchtbellen eruit zijn.
Onder druk zetten gebeurd in de garage om eventuele zwakken plekken eruit te halen. Normaal gesproken ontlucht je idd alleen het koelsysteem.
oh, zo… Daar zetten ze er ook niet echt veel druk op geloof ik. Heb er wel eens op staan kijken maar kan niet precies zeggen hoeveel druk ‘t was. Geloof rond de 2 bar ofzo?
koelwater lekkage
Ik heb bij een radiateurenreparatiebedrijf een nieuwe radiateurblok tussen de zijelementen laten maken was toen € 90,00 kwijt
ik denk dat ik een afbraakradiator steekt die max evenveel lekt en de mijne herstel…. ik denk dat je die uit elkaar kan halen dus
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht